مجید قدمی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به سنجش یک میلیون و ۴۰۰ هزار کلاس اولی برای ورود به مدرسه در سال تحصیلی آینده، اظهار کرد: امسال ۲۲۰۰ پایگاه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی برای اجرای طرح در نظر گرفته شده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اعلام افزایش ازدواج خویشاوندی گفت: والدین ۲۱ درصد نوآموزان نسبت فامیلی داشتند که بیشترین درصد در سیستان و کمترین در کردستان و آذربایجان غربی است و این موضوع به لحاظ خطر بیماریهای وراثتی میتواند مشکل ساز باشد.
قدمی با اشاره به اینکه ۸۳ هزار دیرآموز هم در سنجش سال گذشته شناسایی شد، گفت: علاوه بر آن ۷۶ هزار نفر دچار چاقی مفرط، ۲۳ هزار دجار لاغری شدید، ۶ هزار نفر دچار کوتاه قدی شدید بودند.
علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی مبنی بر ماجرای جنجالی پخش کلیپها اظهار کرد: برخورد با معلمان مدارس که در آن کلیپهای جنجالی منتشر شده بود از طریق دستگاههای نظارتی دنبال میشود و چنانچه این دستگاهها متوجه شوند که مدیر مدرسه کوتاهی کرده است نسبت به آن فرد اقدامات لازم انجام میشود، اما اگر دریابند که مدیر مدرسه کوتاهی نکرده است صرفا با تذکر این موضوع برطرف خواهد شد.
کاظمی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه هجمههای زیادی بر مدارس با عنوان جلوگیری از شادی و نشاط وجود دارد گفت: اینها تهدیدهای رسانههای غربی است در حالی که معتقدیم مدرسه به هیچ عنوان پادگان نیست و شادیهای بدون ابتذال را در این فضا دنبال میکنیم.
با وجود حساسیت امتحان نهایی برای دانشآموزان و اعمال نمرات آن در کنکور و ورود داوطلبان به دانشگاه، آموزش و پرورش علیرغم کاستیهای قبل وارد عمل شد و سازوکاری برای افزایش امنیت امتحانات نهایی در نظر گرفت تا آنجا که امسال خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی با قاطعیت لو رفتن و فروش هرگونه سوال امتحانی را غیر ممکن دانست.
با وجود این شرایط، اما باز هم زمزمههایی از فروش سوالات امتحانی در فضای مجازی مشاهده میشود و برخی سودجویان با اخذ پول از دانش آموزان کلاهبرداری میکنند.
اما در واقع است کلاهبرداران با استفاده از ترفندهای جدید تلگرام مبتی بر ویرایش عکس بعد از آغاز امتحان، سوالات امتحانی را با عکسی که پیش از این در کانال مربوطه وارد کرده بودند، جایگزین میکنند و به این ترتیب ادعای دروغین دسترسی به سوالات امتحانی را دارند.
هرچند پیش از این آموزش و پرورش پروش به طور گذرا از امنیت سوالات سخن گفته بود، اما درباره روشهای جدید کلاهبرداری و اخاذی هیچ اطلاع رسانی نداشت و ضعف در تعامل با جامعه موجب کلاهبرداری از دانش آموزان میشود.
محمد حسن عظیم عراقی معاون تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور درباره پوشش طرح خدمات حمایتی دانش آموزان با نیازها ویژه اظهار کرد: سال گذشته ۱۱ هزار پرونده خدمات حمایتی را بررسی کردیم که این پروندهها ابتدا در سطح استانها اسکن و بررسی و پس از آن به سازمان مرکزی ارسال میشود؛ با توجه به فرآیندهای انجام شده تا کنون برای هشت هزار پرونده تامین اعتبار کردیم.
وی ادامه داد: سعی میشود تا بعد از بررسیهای نهایی هر چه سریعتر تامین هزینهها که در بخشهای کاشت حلزون، تعمیر قطعات کاشت حلزون، دندانپزشکی، داروها، خدمات بیمارستانی، سمعک و ویلچر در نظر گرفته شده است پرداخت شود.
عظیم عراقی اظهار کرد: اعتبار در نظر گرفته شده برای اجرای خدمات حمایتی صد در صد تخصیص پیدا کرد و از سال گذشته تا کنون هیچ پروندهای از این طرح باقی نمانده است.
علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه درباره توسعه آموزشهای مهارتی با توجه به ابلاغیه رئیس جمهوری اظهار کرد: بعد از ابلاغیه رئیس جمهوری و سیاستهایی که نظام برای توسعه آموزههای مهارتی دارد این موضوع را در چند بعد دنبال میکنیم.
معاون آموزش متوسطه ادامه داد: یکی از ابعاد توسعه آموزشهای مهارتی توجه به رشتههای فنی و حرفهای است که تلاش داریم توازن رشتهای که در سیاست های ابلاغی و برنامه ششم وجود دارد، محقق شود.
وی افزود: از جمله ضرورتهای نظام اجتماعی فعلی ما نگاهی مثبت به کار و کارآفرینی است که باید دانشآموزان در دوره متوسطه اول و به طور ویژهتر در دوره متوسط دوم نسبت به این موضوع علاقهمند شوند همچنین در متوسطه دوم به طور خاص مهارتی را بیاموزند که این مهارت میتواند در قالب مهارتهای فنی حرفهای، کار دانش یا مهارتهای مستقل برای دانشآموزان باشد.
رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی در نظر داریم تا سنجش سلامت نوآموزان را به دو سال قبل از دبستان بیاوریم و سنین ۴ تا۶ سال را برای این فرآیند در نظر بگیریم.
وی ادامه داد: با تغییر زمان سن سنجش امکان شناسایی دقیقتر و مداخله بیشتر دانشآموزان وجود دارد، همچنین در نظر داریم تا برنامههای درسی پیش دبستانی منعطف شود.
معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اینکه بنا داریم تا موضوع زبان فارسی در طرح سنجش وارد شود، گفت: جلسهای را با وزیر آموزش و پرورش درباره فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت یادگیری زبان فارسی داشتیم چرا که کودکان باید در شرایطی باشند که امکان درک مطلب به زبان فارسی را داشته باشند.
انتهای پیام/