سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرکل صلح و امنیت بین المللی وزارت خارجه:

امیدواریم سازمان همکاری های اسلامی بر مسئله فلسطین متمرکز شود

نجفی گفت: امیدواریم سازمان همکاری اسلامی، تمرکز خود را بر موضوع فلسطین معطوف کند.

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا نجفی مدیرکل صلح و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه که سرپرستی هیئت کشورمان در اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (OIC)، را برعهده دارد، در واکنش به اظهارات و اتهامات وارده از سوی ابراهیم العساف، وزیر امور خارجه عربستان، در سخنرانی گشایش اجلاس مزبور، که ایران را به مداخله در امور کشورهای دیگر متهم کرده بود، شدیداً این اتهامات را رد و گفت: «جمهوری اسلامی ایران اتهامات وارده توسط وزیر خارجه عربستان در این اجلاس را مردود می‌داند و به عنوان یکی از بنیان گذاران سازمان همکاری اسلامی امیدوار است این اجلاس که در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود موجب تقویت وحدت امت اسلامی شود و تمرکز خود را بر موضوع اصلی و دارای اولویت جهان اسلام یعنی مسئله فلسطین معطوف کند.»

در این نشست با اعلام پیوستن کشورمان به اجماع در خصوص اسناد اجلاس وزرای خارجه با هدف اعلام همبستگی با مردم فلسطین، تحفظ کشورمان به بخش‌هایی از این اسناد که تلویحاً می‌توانست به شناسایی رژیم صهیونیستی تفسیر شود رسماً اعلام و به صورت مکتوب نیز در اختیار دبیرخانه سازمان قرار گرفت تا به عنوان سند رسمی نشست به ثبت برسد.

در جریان اجلاس وزرای امور خارجه کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی (OIC)، ابراهیم العصاف، وزیر امور خارجه عربستان، که کشورش از روز جمعه ۱۰ خرداد ۹۸ با برگزاری چهاردهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی، ریاست سه ساله آنرا بر عهده خواهد داشت، در سخنرانی گشایش اجلاس مزبور، با طرح اتهامات واهی جمهوری اسلامی ایران را به مداخله در امور کشور‌های دیگر متهم نمود.
 
وی در این خصوص اظهار کرد:" حمایت تهران از نیرو‌های نظامی یمنی حاکی از دخالت این کشور در امور سایر کشور‌ها می‌باشد و این چیزی است که می‌باید از سوی کشور‌های اسلامی محکوم شود".

از میان هیأت‌های حاضر در این اجلاس، موارد فوق تنها از سوی نماینده عربستان مطرح شد.

در همین رابطه، متعاقبا نماینده کشورمان اتهامات مطرح شده از سوی وزیر خارجه عربستان را بشدت رد کرد و مواضع کشورمان را بطور قاطع تبیین نمود.

آقای رضا نجفی، مدیر کل صلح و امنیت بین المللی وزارت امور خارجه کشورمان که در راس هیأتی بمنظور شرکت در چهاردهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در جده حضور دارد، در سخنان خود در نشست وزرای خارجه گفت: " جمهوری اسلامی ایران اتهامات وارده در این اجلاس را مردود می‌داند و بعنوان یکی از بنیان گذاران سازمان همکاری اسلامی امیدوار است این اجلاس که در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود موجب تقویت وحدت امت اسلامی گردد و تمرکز خود را بر موضوع اصلی و دارای اولویت جهان اسلام یعنی مسئله فلسطین معطوف نماید. "

آقای نجفی همچنین با اشاره بر پیوستن به اجماع بر سر تصویب اسناد اجلاس وزرای امور خارجه سازمان، با تأکید بر هبستگی با مردم فلسطین، تحفظ جمهوری اسلامی ایران نسبت به آن بخش‌هایی از اسناد مذکور که تلویحا اشاره بر شناسایی رژیم صهیونیستی دارد را اعلام نمود. مضافا اینکه، در جریان اجلاس فوق، بسیاری از هیأت‌ها در سخنان خود ضمن حمایت از مردم فلسطین، توطئه موسوم به معامله قرن را رد کردند.

اضافه می‌نماید، چهاردهمین اجلاس سران کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی (OIC) به میزبانی عربستان سعودی و با حضور ۵۷ کشور عضو آن در روز جمعه مورخ ۱۰/۳/۱۳۹۸ در مکه مکرمه برگزار خواهد شد و طی آن بیانیه نهایی و قطعنامه فلسطین بعنوان اسناد رسمی اجلاس به تصویب خواهد رسید. پیش از اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی، دو نشست مقدماتی و آماده سازی آن شامل نشست مقامات ارشد و نشست شورای اجرایی وزیران امور خارجه در تاریخ‌های ۶ و ۸ خرداد ماه ۱۳۹۸ در جده برگزار گردید؛ و طی جلسات مذکور پیش نویس اسناد مربوطه مورد بحث و بررسی و تصویب اولیه قرار گرفت تا در اجلاس سران در روز جمعه به تصویب نهایی برسد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.