سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پروانه‌ها مهمان ناخوانده پایتخت صنعت ایران

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در این رابطه گفت: این پروانه‌ها برای محصولات کشاورزی آفت محسوب نمی‌شوند و مشکلی برای مزارع استان مرکزی و کشور ندارند.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، مسلم مجد آبادی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در این رابطه گفت: این پروانه‌ها برای محصولات کشاورزی آفت محسوب نمی‌شوند و مشکلی برای مزارع استان مرکزی و کشور ندارند.
از سویی حضور این حشرات در مناطق مختلف باعث ترس گروهی از کشاورزان هم شده. به طوری که از چند روز پیش که موج پروانه‌ها به مناطق شهری و روستایی استان مرکزی را فراگرفته است، بعضی کشاورزان احساس خطر کرده و برای سمپاشی برنامه‌ریزی کرده‌اند.
مجد آبادی در این باره توضیح داد: این پروانه‌ها وقتی کرم هستند، شروع به خوردن گیاهان می‌کنند، اما وقتی به حالت پروانه در می‌آیند دیگر دستگاه هاضمه ندارند و فقط دستگاه‌های تولید مثل آن‌ها کار می‌کند. در نتیجه آن‌ها به هیچ عنوان آفت گیاهی نیستند.
در واقع این پروانه‌ها به غذای پرندگان تبدیل می‌شوند و حتی با انجام گرده افشانی تنوع زیستی را افزایش می‌دهند.

وی افزود:کشاورزان دغدغه‌ای برای فعالیت این پروانه‌ها نداشته باشند، این پروانه‌ها به گرده افشانی نیز کمک می‌کنند
وی با بیان اینکه این حضور این تعداد پروانه در مناطق کویری بی سابقه است، افزود: این نوع از پروانه‌ها به دلیل روزپربودن در ثمره محصولات تأثیری نداشته و کشاورزان نگران نباشند
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در این باره افزود: جمعیت این پروانه‌ها به دلیل شرایط اقلیمی، افزایش بارندگی‌ها و افزایش پوشش گیاهان عرصه‌های طبیعی استان در سال جاری قابل مشاهده بوده و با گرم شدن هوا در مزارع مهمان طبیعت استان هستند.
مجد آبادی در پایان گفت: با توجه به تغذیه پروانه رنگین بانو از شهد گل ها، این پروانه نقش مهمی در گرد افشانی در مزارع و طبیعت داشته و لارو آن‌ها نیز غذای مناسبی برای پرندگان است.

اراک میزبان پروانه های رنگارنگ

انتهای پیام/ک

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.