سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کارشناس لبنانی مسائل بین‌الملل در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

امام خمینی (ره) با اعلام روز جهانی قدس، امید از دست رفته برای آزادی فلسطین را احیا کرد

حکم امهز گفت: امام خمینی (ره) با اعلام روز جهانی قدس، امید از دست رفته برای آزادسازی فلسطین را احیا کرد.

"حکم امهز" کارشناس مسائل بین الملل مقیم در لبنان در گفتگو با خبرنگار گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان در ارتباط با اهمیت روز جهانی قدس و هدف امام خمینی (ره) از نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان با این عنوان گفت: روز جهانی قدس، روز بزرگداشت و احیای مسئله فلسطین، قدس شریف، مسجد الاقصی و روز تاکید بر مظلومیت ملت فلسطین، ایستادن در کنار حق و عدالت در سرزمین‌های اسلامی و غیراسلامی است.

حکم امهز افزود: مبانی جمهوری اسلامی ایران که توسط امام خمینی (ره) بینان گذاشته شد، بر مسائل انسانی، اخلاقی و حقوقی ملت‌ها به ویژه ملت‌های مظلوم تاکید داشته است؛ مسئله قدس، نیز یکی از همین مسائل بوده و از همین رو می‌توانیم بگوییم که امام خمینی (ره) افق بلند و دوری را می‌دید و دو اقدام استراتژیک بسیار مهمی را انجام داد. اول آنکه سفارت رژیم صهیونیستی در زمان شاه معدوم را به سفارت فلسطین مبدل کرد و اقدام دوم در راستای مسئله فلسطین و به ویژه اعلام جمعه آخر ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس بود. امام خمینی اهمیت این روز را به خوبی درک کرد و زمان بسیار مناسبی  را برای روز جهانی قدس انتخاب کرد.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: امروز می‌بینیم که مراسم این روز در بیش از هشتاد کشور دنیا برگزاری می‌شود و طرفداران و حامیان بسیاری در جهان دارد و مقدمه‌ای برای آزادی قدس و سرزمین‌های فلسطینی است. 

وی در پاسخ به این سوال که روز جهانی قدس چگونه در احیای مسئله فلسطین سهیم بوده است، گفت: برای پاسخ به این سوال باید به کمی قبل یعنی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بازگردیم؛ جهان عرب و اسلام در آن دروه احساس ناکامی و شکست خوردگی داشت. یعنی پس از روز نکبت، شکست اعراب از اسرائیل و حمله محدود این رژیم به جنوب لبنان، متاسفانه شکست‌ها پی در پی برای جهان عرب و اسلام حادث می‌شد؛ در نتیجه دولت‌های عربی و اسلامی یک نوع احساس ناامیدی و شکست برای امکان آزادسازی فلسطین از چنگ اشغالگران داشتند و در مقابل اسرائیل مورد حمایت آمریکا و غرب، روز به روز بر سیطره خود بر منطقه و تصمیم گیری برای آن می‌افزود و این ادعا شایع شد که ارتش اسرائیل شکست ناپذیر است.

حکم امهز ادامه داد: در سایه این تحولات و نبود یک رمز و نماد وحدت آمیز که جهان اسلام و عرب را رهبری کرده و امید به آزادسازی فلسطین را احیا کند، جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی از دل امت اسلامی برآمد و این امید را احیا کرد. هنگامی که جمهوری اسلامی مسئله فلسطین را ضمن مبانی و اصول خود قرار داد، مشاهده کردیم که تمام گروه‌های فلسطینی به سمت ایران و امام خمینی (ره) متمایل شدند و دیدیم که رهبران فلسطینی و در رأس آن‌ها یاسر عرفات چگونه به تهران رفتند و اطمینان و اعتماد خاصی برای آزادسازی سرزمین‌های خود از سلطه اسرائیل یافتند.

او توضیح داد: پس از این بود که استراتژی آزادسازی فلسطین بنیانگذاری شد و به مرحله اجرا در آمد. امام خمینی ارتش بیست میلیونی را تشکیل داد و آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان روز جهانی قدس نامگذاری کرد و در این روز تنها راهپیمایی برگزار نمی‌شود بلکه فعالیت‌های مختلفی به طور سالانه برگزار می‌شود و طی آن استراتژی و چگونگی آزادسازی فلسطین اتخاذ می‌شود. جمهوری اسلامی هم حمایت گسترده‌ای را از گروه‌های فلسطین و مقاومت در لبنان به عمل می‌آورد. از این رو روز جهانی قدس به نمادی برای وحدت امت اسلامی و مقابله با طمع ورزی رژیم صهیونیستی و تلاش‌ها برای عادی سازی روابط با آن تبدیل شده است.

این کارشناس لبنانی در ادامه به کنفرانس اقتصادی بحرین که قرار است ماه آینده به عنوان اولین بخش از طرح موسوم به "معامله قرن" از سوی امریکا برای حل نزاع فلسطین و اسرائیل برگزار شود پرداخت و گفت: امروز فلسطین و قدس شریف و مسئله فلسطین با شدیدترین تهدید‌ها روبه روست و چنانچه آمریکا و اسرائیل موفق به اجرای معامله قرن شوند، مسئله فلسطین پایان می‌یابد. این تهدید نه فقط از سوی آمریکا و اسرائیل وجود دارد بلکه از سوی کشور‌های عربی مانند عربستان، امارات و بحرین است که علیه فلسطین در حال توطئه هستند و با آمریکا و اسرائیل همدست شده اند. فرآیند عادی سازی روابط این کشور‌ها با اسرائیل هم در ضمن اجرای معامله قرن قرار دارد. این توطئه ها، تهدید مهمی علیه فلسطین به شمار می‌رود، اما باید گفت با این وجود ملت‌های این کشور‌ها با توطئه‌های آن‌ها علیه فلسطین همراه نیستند و تشکل‌هایی در این کشور‌ها وجود دارد که مانع از تحقق اهداف آن‌ها خواهند شد. آن‌ها در کنار ملت فلسطین هستند و با تمام قدرت حتی نظامی از آن‌ها حمایت خواهند کرد.

حکم امهز تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران که با همکاری ارتش و دولت سوریه و نیز نیرو‌های مقاومت توطئه آمریکا، غرب و اسرائیل برای تجزیه سوریه را ناکام گذاشت، قطعا امروز نیز اجازه نخواهد داد تا معامله قرن اجرایی شود و قادر خواهد بود تا  ترامپ را نیز به شکست بکشاند. امروز نکات مثبتی وجود دارد و آن اینکه تمام گروه‌های فلسطینی حتی تشکیلات خودگردان نیز مخالفت خود با کنفرانس بحرین و عدم مشارکت خود در آن را اعلام کرده اند و این یعنی آنکه این کنفرانس هیج وجاهت قانونی ندارد.

وی در ارتباط با اینکه آیا عربستان و امارات می‌توانند معامله قرن را به فلسطینی‌ها تحمیل کنند، گفت: به طور قطع نخواهند توانست؛ شاید عربستان با صرف اموال هنگفت بتواند یک جزء بسیار کوچک را با خود همراه کند، اما اکثریت ملت فلسطین امروز به عربستان به دید یک دشمن می‌نگرند و می‌بینیم که تصاویر ملک سلمان و محمد پسر او در فلسطین به آتش کشیده می‌شود و توطئه‌های آن‌ها برای فلسطینیان به وضوح روشن است.

امهز در پایان تاکید کرد: بر این اساس، مادامی که ملت فلسطین و حامیان آن اعم از جمهوری اسلامی و محور مقاومت مخالف و علیه معامله قرن باشند، کنفرانس بحرین هیچ تاثیری نخواهد داشت و مسئله فلسطین همچنان زنده خواهد ماند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.