وی در خصوص جنگ درصدها و تاثیر آن در حوزه نشر گفت:ما در نشر۳حلقه داریم که با عناوین ناشر، موزع و کتابفروش شناخته میشوند. در اوایل دهه ۸۰همه به این مناسبات احترام بیشتری میگذاشتند و قوانین را بیشتر رعایت میکردند به طور مثال یک ناشر کتابهای خود را با۲۵درصد تخفیف به کتابفروش میداد و همان کتاب را با۳۵یا۴۰درصد تخفیف به موزع میداد یعنی اگر به ناشری سفارش کتاب میدادید از شما سوال میکردند که کتابفروش یا موزع هستی و اگر کتابفروش بودید، کتاب را با ۲۵درصد تخفیف دریافت میکردید.
مدیرعامل شرکت ترنج افزود:در آن زمان قوانین به درستی رعایت میشدند و آستانه سود مرکز پخشها هم تضمین شده بود. در خیلی از مواقع نیز ناشر کتابفروش را به مرکز پخشش ارجاع میداد و کتابفروش نیز اینطور راحت بود، اما به مرور زمان با متلاطم شدن اوضاع کاغذ، درصدها کم و زیاد شدند، زیرا ناشران دوست داشتند که زودتر به پول نقد برسند و کتابفروشان هم از همه به نقدینگی نزدیکتر هستند بنابراین ناشر تمایل بیشتری به همکاری مستقیم با کتابفروش دارد به همین دلیل درصدها جا به جا میشود و این به کاهش آستانه سود مراکز پخش منجر میشود.
حسینی اظهار کرد:امروزه آستانه سود مراکز پخش به۵یا۷درصد میرسد. مردم نیز به تخفیف۵۰درصد عادت کرده اند و کاملا بازار درصد و کتاب آشفتهشده است. در این میان برخی از کتابها به نوعی چاپ میشوند که اگر در زمان فروش ۷۰درصد نیز تخفیف بدهید، باز هم سود میکنید و این دلیلی برای گران شدن کتاب است.
وی تصریح کرد:امروزه ۹۰درصد مراکز پخش ناشر هستند، زیرا هم اکنون باید ناشر یا کتابفروش باشیم تا بتوانیم در بازار نشر بقا داشته باشیم.
انتهای پیام/