سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

داغ‌ترین اخبار سلامت در هفته گذشته؛

از ماجرای وجود امضاهای طلایی تا ساخت نخستین سانتریفیوژ بانک‌خون ایرانی

در این بسته خبری به مرور مهمترین اخبار حوزه سلامت در هفته گذشته می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌هایی متعدد مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

ناگفته‌های وزیر سابق بهداشت پس از ماجرای برگزار نشدن تودیع و معارفه‌اش +فیلم

حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر سابق بهداشت در همایش خیرین سلامت پشت تریبون قرار گرفت  و برای اولین بار به بیان ناگفته‌هایی پس از برگزار نشدن تودیع و معارفه خود پرداخت.

قاضی زاده هاشمی اظهار کرد: به من گفتند که در مجمع خیرین افطاری است قرار است تجلیلی از من شود  که البته برای تجلیل گفتم لایق نیستم؛ در عین حال پرسیدم که فقط خیرین هستند و پاسخ دادند که فقط آنها حضور دارند.

وی ادامه داد: با کمال افتخار پذیرفتم و البته راضی نبودم وقت خیرین سلامت گرفته شود و  از حضور همگی و هیئت مدیره تشکر می‌کنم.

وزیر سابق بهداشت گفت: این برنامه فرصتی شد تا بعد از چندماهی از رفتنم که باید وظیفه ام را نسبت به افرادی که در طول دوران

مسئولیت کمک و حمایت کردند، ادا می‌کردم؛  افرادی که در طول چندسال گذشته عاشقانه خدمت کردندهمچنین مجموعه‌هایی  که وزارت بهداشت را حمایت کردند و  با نیت خاص و صادقانه به مردم و به ویژه محرومان برای خدمت به کشور کارنامه ای رقم زدند که به نظر می‌رسد مقبول مردم است و امیدوارم مقبول خداوند هم باشد.

مصادیق رانت و امضای طلایی در سازمان غذا و دارو از زبان مدیر اسبق دارو

عباس کبریایی‌زاده نائب رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانیدرباره برخی مصادیق رانت و امضا‌های طلایی در سازمان غذا و دارو اظهار کرد: اگر بخواهیم در مورد شکل گیری امضا‌های طلایی در سازمان غذا و دارو بحث کنیم می‌توان گفت، این احتمال وجود دارد که امضا‌های طلایی در کمیسیون ساخت و ورود، قیمت و داروخانه‌های سازمان غذا و دارو شکل بگیرد، باید توجه داشت که همه افراد در این کمیسیون‌ها را وزیر بهداشت منصوب می‌کند.

 این مدیر کل اسبق نظارت بر امور دارو سازمان غذا و دارو تصریح کرد: من به عنوان کسی که مسئولیتی در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو داشتم اذعان می‌کنم که بدنه کارشناسی سازمان غذا و دارو از سالم‌ترین بدنه‌ها در سیستم وزارت بهداشت است.

کبریایی‌زاده به برخی مصادیق رانت در سازمان غذا و دارو اشاره کرد و گفت: متأسفانه ما در صنعت داروسازی برخی تولیدنما داریم که بخشی از محصولات خود را به صورت نیمه ساخته وارد کشور و پس از آن به اسم تولید داخل وارد بازار می‌کنند که امیدواریم مسئولان سازمان غذا و دارو تلاش کنند تا از ورود محصولات دارویی تولیدنما یا مشابه تولید داخل جلوگیری شود.

جزئیات بیمه شدن زندانیان و خانواده‌هایشان/ ارائه خدمات بیمه‌ای با استعلام الکترونیکی

داوود حاجی قاسمعلی مدیرکل بیمه گری و درآمد سازمان بیمه سلامت اظهار کرد: زندانیان و خانواده آن‌ها تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند. البته از سال‌ها پیش زندانیان تحت پوشش بیمه بودند، ولی بودجه‌ای برای این موضوع در نظر گرفته نشده بود که امسال در ردیف بودجه‌ای سازمان بیمه سلامت، مبلغی برای این موضوع در نظر گرفته شده است.

حاجی قاسمعلی درباره پوشش بیمه سلامت برای زندانیان و خانواده آن‌ها افزود: در گذشته در قالب قرارداد ۲ طرفه بین بیمه سلامت و اداره کل زندان‌ها، زندانیان تحت پوشش بیمه سلامت بودند و قرار بر این است که تمام امور مربوط به بیمه سلامت زندانیان را به صورت الکترونیکی انجام دهیم و استفاده از کاغذ در این رابطه حذف شود. یعنی بعد از مراجعه زندانی به مراکز درمانی، از بانک اطلاعات زندان‌ها استعلام می‌شود و سپس خدمات سلامت را به زندانی یا خانواده آن‌ها ارائه می‌دهند.

مدیرکل بیمه گری و درآمد سازمان بیمه سلامت با اشاره به اینکه در حال حاضر، بیشتر خدمات سرپایی در داخل زندان‌ها ارائه می‌شود و این موارد خارج از تعهد بیمه سلامت است، گفت: موارد سرپایی و بستری که در خارج از زندان‌ها و در مراکز درمانی ارائه می‌شود را تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌دهیم و اکثر خانواده زندانی‌ها یا در حال حاضر تحت پوشش بیمه سلامت هستند یا قبلا تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) بودند که پس از انتقال بیمه شدگان کمیته امداد به بیمه سلامت، تحت پوشش قرار گرفتند و فقط تعداد اندکی از خانواده زندانی‌ها در حال حاضر تحت پوشش بیمه نیستند. این افراد در قالب صندوق سایر اقشار بیمه سلامت تحت پوشش قرار می‌گیرند.

جزئیات ساخت نخستین سانتریفیوژ بانک‌خون ایرانی

علی اکبر پورفتح‌الله رئیس سازمان انتقال خون کشور اظهار کرد: سازمان انتقال خون در راستای تولید سانتریفیوژ با سازمان انرژی اتمی تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده است.

وی ادامه داد: سازمان انتقال خون در سالیان گذشته قدم‌هایی خوب در زمینه تولید ملزومات مورد نیاز خون انجام داده است و در حال حاضر بیش از ۱۴ شرکت در بخش خصوصی ملزومات مورد نیاز سازمان انتقال خون مانند سیستم‌های خون گیری و کیسه‌های خون را تولید می‌کنند.

پور فتح‌الله تاکید کرد: با توجه به توانمندی‌های سازمان انرژی اتمی در زمینه تولید سانتریفیوژ‌های شرکت ملی نفت و انستیتو پاستور تصمیم گرفته شد در راستای تولید سانتریفیوژ خود با کیفیت بالا و قابل قبول قراردادی با سازمان انرژی اتمی امضا شود.

نقض آشکار حقوق بین الملل در کمک رسانی به سیل زدگان از سوی آمریکا

علیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران، در اعتراض به نقض آشکار حقوق بین الملل درخصوص کمک رسانی به سیل زدگان کشور و اقدامات غیرانسانی دولت آمریکا در زمینه اعمال محدودیت‌های تامین دارو و تجهیزات پزشکی، به آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، نامه‌ای ارسال کرد.

مرندی، در این نامه، با اشاره به مکاتبات قبلی، مبنی بر تحریم‌های ظالمانه دولت جنایتکار آمریکا بر مردم کشور عزیز ما که محدودیت‌ها و مشکلاتی را در تامین دارو‌ها و تجهیزات پزشکی حیاتی ایجاد کرده است، خطاب به دبیرکل محترم سازمان ملل متحد، اظهار کرد: متاسفانه شاهد اقدام غیر انسانی دیگری از دولت آمریکا و برخی کشور‌های وابسته غربی هستیم که برخلاف ابتدایی‌ترین حقوق بین الملل مانع رساندن کمک‌های مالی بین المللی به سیل زدگان عزیز کشورمان شده اند.

آمادگی بیش از ۹۰۰ بیمارستان برای ارائه خدمات به مبتلایان به فشار خون/ ۱۷ خرداد، آغاز فاز عملیاتی بسیج ملی کنترل فشار خون

قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت در جلسه کمیته اجرایی بسیج ملی کنترل فشار خون، ضمن تاکید بر لزوم آموزش و شناسایی افراد مبتلا به فشار خون بالا برای پیشگیری از عوارض ناشی از این بیماری به عنوان اهداف اصلی این پویش ملی، اظهار کرد: فاز اول بسیج ملی کنترل فشار خون از ۲۷ اردیبهشت ماه با هدف اطلاع رسانی و آموزش آغاز شده و فاز اجرایی آن از ۱۷ خردادماه سال جاری، عملیاتی خواهد شد.

وی افزود: دستورالعمل اجرایی این پویش ابلاغ شده است و براساس آن تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی سطح کشور، موظف به شناسایی و ارائه لیستی از مراکز آماده ارائه خدمت و افراد کلیدی به عنوان نماینده دانشگاه شده اند.

جان بابایی با بیان اینکه تمامی بیمارستان‌های کشور در اجرای این طرح اعلام آمادگی کرده اند، تصریح کرد: بیش از ۹۰۰ بیمارستان آماده ارائه خدمات تخصصی‌تر در سطوح ۲ و ۳ به بیماران شناسایی شده در این طرح هستند.

صدور ۴ میلیون کارت اهدای عضو در کشور/ ایران سرآمد پیوند عضو در جهان

نوبخت عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس صبح امروز در مراسم روز ملی اهدای عضو که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: اولین عمل پیوند عضو در دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام گرفت و امروزه این کار در کشور پیشرفت قبل ملاحظه‌ای داشته است.
 
وی ادامه داد: قبل از فتوای تاریخی حضرت امام خمینی (ره)، ۱۸ نفر از بیماران دیالیزی فوت کرده‌ بودند که با این فتوا جان بسیاری از بیماران تا به امروز نجات پیدا کرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: استاد فاضل زمانی که متوجه شدند تصویب قانون اهدای عضو از فرد دچار مرگ مغزی مدت‌ها به طول می‌انجامد، این مسئله را به مقام معظم رهبری بازگو کردند که پس از مطرح شدن جریان، مسئله اهدای عضو از بیماران دچار مرگ مغزی به سرعت برطرف شد.
 
سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره ماجرای رانت و امضاهای طلایی در سازمان غذا و دارو اظهار کرد: در گذشته روالی در سازمان غذا و دارو وجود داشت که در نوبت ها، صدور پروانه ها و مجوزها عدالت رعایت نمی شد و گلایه هایی در این زمینه وجود داشت که از دکتر پیرصالحی خواستیم این مشکل برطرف شود و در حال حاضر بسیاری از این مسائل از بین رفته است.

نمکی  افزود: در آینده نزدیک به هیچ عنوان شاهد این مسائل و مشکلات در سازمان غذا و دارو نخواهیم بود.

وی درباره ماجرای دکتر عبده زاده که در سمت مدیرکلی دارو سازمان غذا و دارو فعالیت می کرد، گفت: دکتر عبده زاده جزء افرادی نبود که در این زمینه در سازمان غذا و دارو ایجاد مشکل کند و فردی بسیار بی حاشیه است، اما چون در بخش خصوصی سهام داشت و قرار بر این بود که افراد شاغل در سازمان غذا و دارو، در بخش خصوصی سهام دار نباشند، خودش ترجیح داد که دست ما را برای تصمیم گیری باز بگذارد تا انتخاب کنیم.

نمکی ادامه داد: دکتر عبده زاده حتی این موضوع را در زمان ریاست دکتر اصغری هم مطرح کرده است و صادقانه بحث سهام داری در صنایع را بیان کرده بود، البته هنوز با استعفای وی موافقت نشده است و احتمال همکاری با دکتر عبده زاده در سازمان غذا و دارو وجود دارد و ادامه همکاری منتفی نیست.

اولین واکنش پیرصالحی به رانت و امضای طلایی در سازمان غذا و دارو

مهدی پیرصالحی  رئیس سازمان غذا و دارو در مورد رانت در سازمان غذا و دارو، گفت: در سازمان رانت وجود ندارد بلکه در برخی موارد عدم شفافیت را داریم.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: امروزه تمامی امضاهای سازمان توسط کمیسیون‌ها و کمیته‌ها انجام می‌شود و در واقع دست یک نفر نیست و کمیسیون‌ها و کمیته ها باید برای صدور مجوز ورود کالاها تصمیم‌گیری کنند.

وی با بیان اینکه نبود شفافیت‌های بیرونی به برخی سوء‌تفاهمات دامن می‌زند، تصریح کرد: برای برطرف کردن این سوء‌تفاهم‌ها نسبت به شروع فرآیندی که وزیر بهداشت دستور دادند یعنی بررسی عملکرد گذشته و شفافیت آینده اقدام کردیم.

انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.