سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ماجرایی خواندنی از معراج نبوی در بیان امام رضا(ع)

امام رضا(ع) روایتی خواندنی از معراج پیامبر(ص) نقل فرمودند که در این مطلب مشاهده خواهید کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از رویداد‌های مهم تاریخ اسلام مسئله معراج پیامبر (ص) است. معراج از "عرج" گرفته شده و در لغت به معنی بالا رفتن و جمع آن معارج است همچنان که معارج نام سوره‌ای در قرآن و آن هم مثل سوره اسراء در مکه نازل شده است. طی این رویداد، پیامبر یک سال قبل از هجرت، پس از نماز مغرب در مسجدالحرام و از طریق مسجدالأقصى‏ به وسیله مرکبی به نام «بُراق» به آسمان‏ها رفت و، چون بازگشت، نماز صبح را در مسجدالحرام خواند. درباره کیفیت معراج نبوی گفته شده معراج پیامبر، جسمانى و در بیدارى بوده، نه در خواب و با روح و اصل آن از ضروریات دین و مورد اتّفاق همه‌ى فرقه‌‏هاى اسلامى است. امام رضا (ع) در روایتی تکذیب ماجرای معراج را تکذیب مقام رسول‌الله (ص) معرفی کرده و فرمودند: امام رضا علیه السلام می‌فرماید: «مَنْ‏ کَذَّبَ‏ بِالْمِعْرَاجِ‏ فَقَدْ کَذَّبَ رَسُولَ اللَّهِ ص؛ کسی که داستان معراج را انکار کند، در واقع پیامبر را تکذیب کرده است». (صفات الشیعة شیخ صدوق، ص ۵۰)

شفاف‌ترین آیه درباره معراج پیامبر (ص) آیه اول سوره اسراء است. خداوند در این آیه می‌فرماید: «سُبْحانَ الَّذِی أَسْرى‏ بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِی بارَکْنا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیاتِنا إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ؛ پاک و منزّه است آن (خدایى) که بنده‌‏اش را از مسجدالحرام تا مسجدالاقصى‏ که اطرافش را برکت داده‌‏ایم شبانه بُرد، تا از نشانه‏‌هاى خود به او نشان دهیم. همانا او شنوا و بیناست.»

اسراء از ریشه "سری" در باب افعال به معنای "مسافرت در شب" است. با حرف «باء» به معنای مسافرت بردن می‌شود. در واقع این آیه از سفر شبانه پیامبر صلّى اللّه علیه و آله از «مسجد الحرام» به سوی «مسجد اقصى» (بیت المقدس) که مقدمه‏‌اى براى معراج بوده است سخن مى‏‌گوید، این سفر که در یک شب و مدت‏ کوتاهى صورت گرفت حداقل در شرایط آن زمان از طرق عادى به هیچ وجه امکان‌‏پذیر نبود و جنبه اعجاز آمیز و کاملاً خارق‌العاده داشت. (برگزیده تفسیر نمونه، ج‏۲، ص ۶۱۷)

منبع:تسنیم

انتهای پیام/

روایتی از معراج نبوی در بیان امام هشتم شیعیان

برچسب ها: دانستنی ها ، احادیث
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.