سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آثار اعجاب انگیز روزه بر سلامت بدن از نگاه دانشمندان غربی

محققان در پژوهشی جدید بر آثار روزه گرفتن بر سلامت بدن تمرکز کردند و به نتایج جدیدی رسیدند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران،  مزایای روزه گرفتن در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از مردم  قرار گرفته است و مردم نه تنها برای اهداف مذهبی بلکه به منظور ارتقای سلامت برای  روزه گرفتن مشتاق هستند.

محدود کردن مصرف غذا متابولیسم بدن  را افزایش می‌دهد و محققان معتقدند این فرآیند به مبارزه با پیری کمک می‌کند، همچنین روزه باعث بهبود سلامت روده می‌شود و محققان در پژوهشی دریافتند ریتم روزانه و سلامت کلی بدن با روزه گرفتن تضمین می‌شود.

تحقیقات جدید بر نوع خاصی از روزه و تاثیر آن بر شرایط مربوط به چاقی تمرکز کرده است، پژوهشگر این مطالعه و همکارانش روش اسلامی روزه گرفتن در ماه رمضان یعنی ممانعت از خوردن در مدت طلوع آفتاب تا غروب آن را امتحان کردند و نتایج نشان داد روزه گرفتن در مدت ۳۰ روز سطح پروتئینی که نسبت به انسولین مقاومت دارد را افزایش می‌دهد، همچنین آثار نامطلوب رژیم حاوی چربی و نمک را از بین می‌برد.

این محقق و تیمش ۱۴ نفر را که در سلامت کامل به سر می‌بردند و ۱۵ ساعت نسبت خوردن ممانعت می‌کردند مورد مطالعه قرار دادند تا نتایج مذکور را دریافتند.

محققان پیش از شروع مطالعه، آزمایش خون از آزمایش شوندگان گرفته بودند و پس از ۴ هفته بار دیگر این آزمایش تکرار شد که نتایج نشان می‌دهد پروتئینی موسوم PPM که نقش در تنظیم انقباض ماهیچه‌ای و اسکلتی دارد افزایش پیدا کرده است، همچنین این پروتئین سلامت سلول‌های موثر در مقاومت انسولینی را تضمین می‌کند و نمونه‌های تخریب شده را ترمیم خواهد کرد.

با توجه به این شرایط محققان دریافتند مدت زمان بین مصرف وعده‌های غذایی تاثیر بسزایی بر مقابله با چاقی و بیماری‌های مربوط به آن دارد؛ طبق اطلاعات سازمان بهداشت جهانی بیش از ۶۵۰ میلیون نفر در سراسر دنیا در معرض بیماری‌های متعدد قرار دارند.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار علمی ، کلینیک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۵
در انتظار بررسی: ۰
علی
۱۰:۵۷ ۰۳ خرداد ۱۳۹۸
من با اینکه فشار خون دارم با گرفتن روزه ،فشار خونم بهتره شده در این هوای گرم کویر بعد از ظهرها هم تانزدیک افطار کار کشاورزی میکنم خدا از همه روزه ارن قبول کنه
ناشناس
۰۵:۴۰ ۰۳ خرداد ۱۳۹۸
چرااینقدربرای روزه نگرفتن چونه میزنید روایت ازپیامبر ( ص) داریم که توبهشت دری است که فقط روزه داران ازاونجامیتونن رد بشن وداخل شوند.وپاداش روزه خودخداوندس این بهترین اجری است که هدیه انسان روزه دارخالقش باشه چقدرادم به وجد میاد ای کسانیکه اعتقادبه روزه ومنافعش ندارید.اگه ادک ازیک ماشین بی وقفه کاربکشه فرسوده میشه روزه استراحت بدنه
ناشناس
۰۲:۴۸ ۰۳ خرداد ۱۳۹۸
امر و فرمان خدا رو رها کردیم چسبیدیم به غربیها.جای خدا رو غربیها گرفتن.خدا امر کرده،باید روزه گرفت.همیشه شعبان یبارم رمضان.اونی که میگیه کلیه ها داغون میشه یه بارم روزه نگرفته.
زهرا
۰۱:۱۹ ۰۳ خرداد ۱۳۹۸
من چشمام ضعیفه مادرزادی تازه عمل کرده م بازبرگشته.بنیم خیلی ضعیفه اونم بخاطر دوران نوزادی که تغذیه خوبی نداشتم.الان روزه نمی‌گیرم چون ازظهر به بعد خیلی اذیت میشم.چند بار هم روزه گرفتم.روزه اثرمعنویش خوبه.اما واقعا سخته.پیش دکتر نرفتم.اما روزه نمی‌گیرم.
شهریار پیرمرادی
۰۰:۱۳ ۰۳ خرداد ۱۳۹۸
غربی ها روزه آب می‌گیرند و ممکنه تا چهل روز فقط آب بخورند که ریشه خفن ترین سرطان ها را هم در میاورد
ناشناس
۰۹:۴۰ ۰۳ خرداد ۱۳۹۸
ماباید برای رضای خداوند روزه بگیریم.اینکه روزه برای بدنمان مفید هست در قسمت دوم قرار دارد.رضای خداوند از هر چیزی بالاتر است و یقینا خداوند از انسان چیزی را نمی خواهد که به ضرر انسان باشد
ناشناس
۲۳:۰۶ ۰۲ خرداد ۱۳۹۸
خدا خودش کمک می‌کنه من تا الان روزهامو گرفتم دو ماه استخدام شدم تو شرکت فعالیت کاریم هم زیاده کارگری اصلا هم اذیت نشدم روز قبل از شروع ماه مبارک خیلی تشنه میشدم ولی این روز ها اصلا تشنه نیستم و از کارم هم کوتاهی نکردم ساعت کاریم از ۸ صبح تا ۵ غروب به عینه میبینم خدا کمکم کرده با این جسه کوچیک دارم کار میکنم و روزهامو گرفتم .خدا خودش قبول کنه
ناشناس
۲۲:۴۹ ۰۲ خرداد ۱۳۹۸
البته نه روزه مثل ما!۴ وعده غذا رو تو دو وعده میخوایم بخوریم!
ناشناس
۲۲:۱۹ ۰۲ خرداد ۱۳۹۸
سلام برتمام روزه داران انهای ‌که امرخالق شان رااطاعت میکنندهم تواین دنیاوهم دراخرت ازمنفعت کننده گان هستنددراین دنیاارسلامتی برخوردارهستندودراخرت ازرستگارانند
ناشناس
۲۰:۰۷ ۰۲ خرداد ۱۳۹۸
برخی به بهانه های واهی از گرفتن روزه دوری می کنند و از روی تنبلی و با توجیهات شخصی بی پایه و اساس نماز و واجبات دیگر را هم درست انجام نمی دهند
آنوقت می گویند که چرا ما در سختی هستیم!!!
خوب عزیز برادر همین کارها را می کمیم که بلاهای مختلف بر سرمان می آید.
شریفی
۰۵:۰۵ ۰۴ خرداد ۱۳۹۸
قطعا هم همینطور است. هر چه می کشیم از حرف نشنوی و فاصله گرفتن از شرعیات است. باید گوشمان به احکام الهی باشد و ببینم مرجع محترم چه فرموده و عینا عمل کنیم.
ناشناس
۲۰:۰۵ ۰۲ خرداد ۱۳۹۸
روزه یکی از شیرین ترین عبادات است.
ناشناس
۰۵:۰۶ ۰۴ خرداد ۱۳۹۸
من عاشق روزه هستم
ناشناس
۲۰:۰۱ ۰۲ خرداد ۱۳۹۸
ببینید واقعیت را نمیشه با نظر واحساس شخصی تحلیل کرد ونتیجه درست گرفت.بطور مثال چطور وقتی از کامپیوتر وسایر وسائل مشابه میخواهیم استفاده کنیم دقیقا بر اساس توصیه وراهنماییهای طراحان وسازندگان بمنظور استفاده درست وکامل توجه وآنهارا مورد استفاده قرار میدیم .خوب حالا چطور موقعی که خالق انسان با این همه عظمت وقتی توصیه ای میکند اینقدر آنرا بالا وپایین میکنیم.روزه همانطور که خواص بسیار از جهات مختلف برای فرد وجامعه دارد اگرچنانچه در مواردی ایجاد مشکل وسلامتی را بخطر بیندازد هم گرفتنش نا ثواب است .چرا که روزه صرفا برای کسب سلامتی روح وجسم توصیه شده.
دانشجوaut
۱۹:۱۹ ۰۲ خرداد ۱۳۹۸
برخی افراد واقعا به دلیلی سختی یا بیماری یا شرایط خاصشان به لحاظ شرعی عذرشان پذیرفته است و تکلیفشان روشن است.
حال می ماند شکم پرستانی فقط از زندگی خوردن و خوابیدن را بلد هستند که آنها هم امیدوارم به راه راست هدایت شوند.
ناشناس
۱۹:۱۷ ۰۲ خرداد ۱۳۹۸
در قران امده .اگر میدانستید چقدر روزه برایتان مفید است .همه روز .روزه میگرفتید .حتی اینور اب مردم عیر مسلمان روزه میگیرند .متاسفانه ما ایرانیها بدون تحقیق عملی را رد میکنیم .باید راجع به دین تحقیق کنید .تا دین را قبول یا رد کنید .24 ساعته سرتون توی گوشی است .خب میتوانید راحت تحقیق کنید تا خودتون به یقین برسید .
ناشناس
۱۸:۵۶ ۰۲ خرداد ۱۳۹۸
سالهای قبل روزه میگرفتم و از درکه تا ایستگاه ۵ توچال که سه ساعت بدونه کوله پشتی راهه میرفتم فقط برگشتنی از همون مسیر چندبار تا گردن وارد آب خنک رودخونه درکه میشدم تا تشنگیم کم بشه تنها اتفاقی که برام می افتاد برگشتنی حس میکردم انگار یه سنگ انتهای گلوم گیر کرده و همونطور از خستگی میخوابیدم تا افطار حتی بعد از ماه رمضان قدرت بدنیم و سلامتیم چندبرابر میشد و قشنگ حس میکردم اینو. حالا برعکسش رفیقم روزه نمیگرفت که کلیه هاش یوقت سنگ نسازن که متاسفانه کلیه هاش بدون روزه گرفتن طوری سنگ ساز شدن که از درد میاد راه پله میدوه و حتی پله رو گاز میگیره و میگه چون کوچیک بوده روزه میگرفته کلیه هاش ضعیف و سنگ ساز شدن!
خانم حسینی از کرج
۱۷:۰۸ ۰۲ خرداد ۱۳۹۸
آدمها دوست دارند خودشان را توجیه کنند روزه زکات بدن هست البته کسانی که مریض هستند بیشتر دوست دارن روزه بگیرند تابعضی دیگه که سالم هستن
غلامی
۱۶:۰۹ ۰۲ خرداد ۱۳۹۸
روزه گرفتن واجب شده همانگونه که بر گذشتگان واجب شد .مگر در دوران پیامبر که حکم خدا برای واجب شدن روزه آمد هوا ی گرم تابستان عربستان نبود ؟ یعنی خالق من و شما نعوذبالله نمیدانسته که در گرما میشود روزه گرفت یا نه .اگر اینطور بود حکم میداد فقط زمستان ها بگیرید تا باعث ناراحتی نشود .یکی از دلایل روزه اینست که فرد مومن و مطیع به اوامر خدا از منافق سست عنصر بهانه جو شناخته شود .
ناشناس
۱۵:۵۹ ۰۲ خرداد ۱۳۹۸
خداوند بخشنده و مهربونه . کسی که واقعا نمیتونه بگیره به نظرم میبخشدش . ولی کسی که نمیخواد یکم سختی رو تحمل کنه قضیش فرق داره . خلاصه راه حق بر همگان روشنه
علی
۱۵:۵۰ ۰۲ خرداد ۱۳۹۸
چه جالبه! اگه این مطلب صحت داره رفرنس یا اون مرجعی که اینو ازش گرفتین بدین ما هم بریم ببینیم دانشمنداش کیا بودن و رو چی تحقیق کردن؟
سعید
۱۵:۴۰ ۰۲ خرداد ۱۳۹۸
خدایی که این بدن را درست کرده فرمان روزه داده پس حتما برای بدن مفیده .هرکس هم که نمیتونه روزه نگیره.البته یه عده ای هم هستن که فقط ماه رمضون ها مریض میشن!
ناشناس
۱۴:۱۷ ۰۲ خرداد ۱۳۹۸
کلیه ها داغون میشه تو این گرما
17 ساعت زیر نور افتاب
ناشناس
۱۵:۴۱ ۰۲ خرداد ۱۳۹۸
خدا راشکر نزدیک ۴۰ ساله روزه میگیرم چه درتابستون و چه در زمستون . تا الان کلیه هام هیچ مشکلی نداشته اند . شما از کجا در آوردی که کلیه ها داغون میشه .
ضمنا در خوزستان و در زمان جنگ هم با آن گرمای شدید روزه میگرفتم .
ناشناس
۱۸:۵۰ ۰۲ خرداد ۱۳۹۸
شما مرد خاص هستيد
ناشناس
۱۲:۵۳ ۰۲ خرداد ۱۳۹۸
بیا تو گرما خوزستان سر دکل نفتی روزه بگیر تا بفهمی سلامتی چیه....! مگه میشه؟ اینجا باید هر نیم ساعت ۱ لیوان آب خورد وگرنه کارایی افراد به صفر میرسه..
ناشناس
۲۱:۲۱ ۰۲ خرداد ۱۳۹۸
عزیز دل برادر مطابق فتوای مراجع شما معاف هستید از روزه گرفتن .
ناشناس
۰۰:۳۴ ۰۳ خرداد ۱۳۹۸
خب ۳۶۵ روز سال رو که سر دکل نیستی؟
غریب آشنا
۱۲:۴۳ ۰۲ خرداد ۱۳۹۸
از کجا معلوم که نمیگیرن
سیامک
۱۲:۳۵ ۰۲ خرداد ۱۳۹۸
اسمشون چیه بگید بدونیم
ناشناس
۱۲:۲۸ ۰۲ خرداد ۱۳۹۸
مگه میشه 16 ساعت آب نخوری و سلامت باشی؟
ناشناس
۱۵:۴۴ ۰۲ خرداد ۱۳۹۸
اگه سحری بخوری روزه گرفتن خیلی راحته فقط نیم ساعت احساس گرسنگی اونم سر ظهر طبق عادت تو سحرم نباید زیاد آب و چایی خورد چون بدتر آب از دست می دهید یک دفعه تست کنید
ناشناس
۱۶:۴۶ ۰۲ خرداد ۱۳۹۸
آره میشه
ناشناس
۱۷:۱۱ ۰۲ خرداد ۱۳۹۸
بله میشه..من بچه بوشهرم اگه گرمای اینجا بیا می فهمی گرما یعنی چی!!!! کارگرم هستم میگیرم مشکلی هم پیش نیومده واسم این همه سال..بهونه نیار الکی....
ناشناس
۱۲:۲۱ ۰۲ خرداد ۱۳۹۸
خدایا شکرت.
ناشناس
۱۲:۰۵ ۰۲ خرداد ۱۳۹۸
در قرآن کریم خود خدای عزیز گفته کسانیکه در سفر هستند و یا مریضند بر آنها روزه گرفتن واجب نسیت ولی دنبال تاکید کرده هر چند روزه گرفتن از همه آنها بالاتر است
ناشناس
۱۱:۲۷ ۰۲ خرداد ۱۳۹۸
مرکز پژوهش کجا بوده؟
ناشناس
۰۲:۴۹ ۰۳ خرداد ۱۳۹۸
چرا ما همش دنبتل دلایل علمی هستیم.درسته دلایل علمی هم خوبه.ولی خداوندی که مارو آفریده امر کرده به روزه.بقیش بهانس.هر کی اهلشه میگیره.
ناشناس
۱۱:۲۵ ۰۲ خرداد ۱۳۹۸
میدونی نمیگیره؟؟؟
ناشناس
۱۰:۴۷ ۰۲ خرداد ۱۳۹۸
خود این دانشمندا خارجی چرا مسلمون نمیشن
ناشناس
۰۹:۵۲ ۰۲ خرداد ۱۳۹۸
چرا این دانشمندان غربی خودشون روزه نمیگیرن؟؟؟؟؟
ناشناس
۱۱:۲۴ ۰۲ خرداد ۱۳۹۸
میدونی نمیگیره؟؟؟
ناشناس
۱۱:۲۵ ۰۲ خرداد ۱۳۹۸
میدونی نمیگیره؟
ناشناس
۱۱:۵۷ ۰۲ خرداد ۱۳۹۸
از کجا میدونی که روزه نمیگیردند. من در خاطرات خیلی از دانشمندان و حتی ورزشکاران غربی و روسی خواندم که روزه می گیرند.البته نه با اسم روزه ولی مقید هستند روزهایی از سال را فقط دو وعده صبح وشب غذا بخورند.
ناشناس
۱۲:۴۴ ۰۲ خرداد ۱۳۹۸
عادت به خوردن و بی اعتقادی