وی اظهار کرد: تمام ارابههای این نوع هواپیما باید به روز میشد و ارابههای جدید را جایگزین آنها میکردیم که یک ارابه را خریداری و ارابه دیگری را از نو تعمیر کردیم.
بیشتر بخوانید: آیا خرید هواپیماهای دست دوم توجیه اقتصادی دارد؟
مدیر آشیانه شماره ۳ ایران ایر با اشاره به اینکه مراحل اورهال و تهیه قطعات و نصب آنها بر روی این هواپیما بین سه تا چهار ماه طول کشید، گفت: هماکنون تست پروازی این فوکر انجام شده و قابلیت پرواز در تمام خطوط داخلی و همچنین قابلیت پرواز ۴ تا ۵ ساعت را در آسمان دارد.
نادری افزود: شرکت ایران ایر یک هواپیمای فوکر را در خطوط پروازی خود دارد و با ورود این هواپیما تعداد هواپیماهای فوکر در این شرکت به دو فروند میرسد.
مدیر آشیانه شماره ۳ ایران ایر با اشاره به اینکه هزینه C چک این هواپیما در مقایسه با خرید هواپیمای نو و یا حتی فرستادن برای تعمیرات به کشورهای دیگر بسیاری ارزانتر و کمتر تمام شده است، تصریح کرد: با توجه به آنکه شرکت سازنده هواپیماهای فوکر از ۲۰۱۳ اعلام کرد که دیگر ضمانت قطعات فوکرهای هما را پذیرا نخواهد بود، با این حال توانستیم با کمک دانش و مهارت مهندسان ایرانایر، این هواپیما را با کمترین هزینه و بدون اعزام به خارج، اورهال کنیم و استانداردهای بینالمللی تمام قطعات تعمیر شده، دریافت شده است.
نادر توضیح داد: هواپیماها بر اساس تعداد ساعت پرواز و همچنین تعداد مدت زمان زمینگیر شدن باید چکهایی را انجام دهد که عبارت است از A چک و C چک است.
وی با اشاره به اینکه ایران توانسته بر C چکهای هواپیماها و همچنین تعمیرات قطعات به خودکفایی برسد، گفت: چندی پیش نمایندهای از شرکت ایرباس به ایران آمده بود و در آن زمان اعلام کرد که ایران در مقایسه با سایر کشورهای دیگر به سرعت توانسته قابلیت اورهال کردن هواپیماها و چکهای سنگین را به دست آورد و ما هماکنون میتوانیم اعلام کنیم که در تعمیرات هواپیماها به خودکفایی رسیدهایم.
نادری با اشاره به اینکه عمر هواپیمای فوکر ۱۰۰، ۲۶ سال است، گفت: هواپیماهای فوکر ۱۰۰ هواپیماهای میانبرد هستند که قابلیت پرواز حداکثر تا پنج ساعت را دارا بوده و در نتیجه میتوانند در خطوط پروازی کشورهای همسایه مانند باکو، استانبول و دبی به پرواز دربیایند. این فرودگاهها نیز به دلیل تایید ایمنی قطعات تعویض و تعمیر شده این هواپیما، از سوی نهادهای بینالمللی، اجازه فرود را از نظر رعایت موارد ایمنی صادر خواهند کرد.
وی توضیح داد: دو فروند ایرباس زمینگیر متعلق به ایرانایر نیز قرار است در کارگاههای تعمیرات ایرانایر قرار گرفته و برای عملیات حج امسال مورد بهرهبرداری قرار گیرند.
مدیر آشیانه شماره ۳ ایران ایر اظهار کرد: تمام هواپیماهای زمینگیر برای ATR به دلیل چک کردن است و تا امروز این هواپیماها مشکلی از لحاظ نبود قطعات و یا مشکلات اساسی زمینگیر نشدهاند.
وی تأکید کرد: ایران توانایی انجام چکهای سنگین تمام خطوط هواپیمایی را دارد و همین امر توانسته بسیاری از هواپیماهای زمینگیر را وارد خطوط هواپیمایی کند.
نادری درباره C چکهای هواپیمای ایرباس ۳۳۰ گفت: C چک و اورهال یک فروند هواپیمای ۳۳۰ ظرف ۱۰ روز انجام شد و یک فروند دیگر هم در حال انجام است و هماکنون در حال انجام کارهای اساسی داخل کابین و همچنین نصب ارابهها است این دو فروند برای خطوط پروازی لندن، فراکنفورت و کشورهای اروپایی است.
نادری توضیح داد: ما همچنین درتعویض قطعات و یا چک کردن هواپیماهای ATR هم به خودکفایی رسیدهایم و هیچ نیازی به ورود قطعات اصلی و یا تکنولوژی کشورهای دیگر نداریم.
وی گفت: هماکنون فوکرهای اورهال شده منتظر مجوز کسب AOC هستند و بعد از دریافت مجوز وارد خطوط پروازی میشوند.
نادری گفت: مدت زمان c چک و اورهال کردن این هواپیما ۳ تا ۴ ماه بوده که در مقایسه با سایر c چکها مدت زمان بسیار کوتاهی بوده است.
مدیر آشیانه شماره ۳ ایران ایر در پاسخ به این پرسش که چرا دو فروند هواپیمای ایرباس ۳۳۰ هما که در دوره پسابرجام خریداری و به ناوگان هما افزوده شد، در مرحله چک C قرار گرفته است، توضیح داد: از آنجا که این هواپیماها سیکل پروازی بالایی دارند و روزانه ۱۰ ساعت در پروازند، در هر یک ماه و نیم باید مورد بازبینی و چک A قرار گیرند؛ در نتیجه طبق استانداردهای بینالمللی، بعد از هر ۶ مرتبه چک A، باید یکبار چک C بر روی هواپیما انجام شود به همین دلیل مجبور شدیم تا هر دو ایرباس ۳۳۰ را تحت چک C قرار دهیم.
انتهای پیام/