سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیر آشیانه شماره ۳ ایران ایر:

هواپیمای فوکر ۱۰۰ به همت متخصصان داخلی اورهال شد

نادری گفت: هواپیمای فوکر ۱۰۰ که دو و نیم سال زمین‌گیر بود به همت متخصصان داخلی اورهال شد و تا چند روز آینده وارد خطوط پروازی ایران ایر می‌شود.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود نادری، مدیر آشیانه شماره ۳ شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران ایر) در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه هواپیمای فوکر ۱۰۰ حدود ۲ و نیم سال به دلیل نبود قطعات اساسی از جمله موتور و ارابه‌ زمین‌گیر شده بود، با همکاری نیرو‌های متخصص ایرانی وارد خطوط پروازی شد، گفت: تعدادی از هواپیما‌های فوکر به دلیل کمبود موتور، ارابه‌ها و قطعات یدکی زمین‌گیر شده‌اند، اما ما توانستیم با همت نیرو‌های متخصص داخلی و همچنین استفاده از برخی قطعات تولید داخل این هواپیما‌ها را وارد خطوط پروازی کنیم.

وی اظهار کرد: تمام ارابه‌های این نوع هواپیما باید به روز می‌شد و ارابه‌های جدید را جایگزین آنها می‌کردیم که یک ارابه را خریداری و ارابه دیگری را از نو تعمیر کردیم.


بیشتر بخوانید: آیا خرید هواپیماهای دست دوم توجیه اقتصادی دارد؟


مدیر آشیانه شماره ۳ ایران ایر با اشاره به اینکه مراحل اورهال و تهیه قطعات و نصب آنها بر روی این هواپیما بین سه تا چهار ماه طول کشید، گفت: هم‌اکنون تست پروازی این فوکر انجام شده و قابلیت پرواز در تمام خطوط داخلی و همچنین قابلیت پرواز ۴ تا ۵ ساعت را در آسمان دارد.

نادری افزود: شرکت ایران ایر یک هواپیمای فوکر را در خطوط پروازی خود دارد و با ورود این هواپیما تعداد هواپیما‌های فوکر در این شرکت به دو فروند می‌رسد.

مدیر آشیانه شماره ۳ ایران ایر با اشاره به اینکه هزینه C چک این هواپیما در مقایسه با خرید هواپیمای نو و یا حتی فرستادن برای تعمیرات به کشور‌های دیگر بسیاری ارزان‌تر و کمتر تمام شده است، تصریح کرد: با توجه به آنکه شرکت سازنده هواپیماهای فوکر از ۲۰۱۳ اعلام کرد که دیگر ضمانت قطعات فوکرهای هما را پذیرا نخواهد بود، با این حال توانستیم با کمک دانش و مهارت مهندسان ایران‌ایر، این هواپیما را با کمترین هزینه و بدون اعزام به خارج، اورهال کنیم و استانداردهای بین‌المللی تمام قطعات تعمیر شده، دریافت شده است.

نادر توضیح داد: هواپیما‌ها بر اساس تعداد ساعت پرواز و همچنین تعداد مدت زمان زمین‌گیر شدن باید چک‌هایی را انجام دهد که عبارت است از A چک و C چک است.

وی با اشاره به اینکه ایران توانسته بر C چک‌های هواپیما‌ها و همچنین تعمیرات قطعات به خودکفایی برسد، گفت: چندی پیش نماینده‌ای از شرکت ایرباس به ایران آمده بود و در آن زمان اعلام کرد که ایران در مقایسه با سایر کشور‌های دیگر به سرعت توانسته قابلیت اورهال کردن هواپیما‌ها و چک‌های سنگین را به دست آورد و ما هم‌اکنون می‌توانیم اعلام کنیم که در تعمیرات هواپیما‌ها به خودکفایی رسیده‌ایم.

نادری با اشاره به اینکه عمر هواپیمای فوکر ۱۰۰، ۲۶ سال است، گفت: هواپیماهای فوکر ۱۰۰ هواپیماهای میان‌برد هستند که قابلیت پرواز حداکثر تا پنج ساعت را دارا بوده و در نتیجه می‌توانند در خطوط پروازی کشورهای همسایه مانند باکو، استانبول و دبی به پرواز دربیایند. این فرودگاه‌ها نیز به دلیل تایید ایمنی قطعات تعویض و تعمیر شده این هواپیما، از سوی نهادهای بین‌المللی، اجازه فرود را از نظر رعایت موارد ایمنی صادر خواهند کرد.

وی توضیح داد: دو فروند ایرباس زمین‌گیر متعلق به ایران‌ایر نیز قرار است در کارگاه‌های تعمیرات ایران‌ایر قرار گرفته و برای عملیات حج امسال مورد بهره‌برداری قرار گیرند. 

مدیر آشیانه شماره ۳ ایران ایر اظهار کرد: تمام هواپیما‌های زمین‌گیر برای ATR به دلیل چک کردن است و تا امروز این هواپیماها مشکلی از لحاظ نبود قطعات و یا مشکلات اساسی زمین‌گیر نشده‌اند.

وی تأکید کرد: ایران توانایی انجام چک‌های سنگین تمام خطوط هواپیمایی را دارد و همین امر توانسته بسیاری از هواپیما‌های زمین‌گیر را وارد خطوط هواپیمایی کند.

نادری درباره C چک‌های هواپیمای ایرباس ۳۳۰ گفت: C چک و اورهال یک فروند هواپیمای ۳۳۰ ظرف ۱۰ روز انجام شد و یک فروند دیگر هم در حال انجام است و هم‌اکنون در حال انجام کار‌های اساسی داخل کابین و همچنین نصب ارابه‌ها است این دو فروند برای خطوط پروازی لندن، فراکنفورت و کشور‌های اروپایی است.

نادری توضیح داد: ما همچنین درتعویض قطعات و یا چک کردن هواپیما‌های ATR هم به خودکفایی رسیده‌ایم و هیچ نیازی به ورود قطعات اصلی و یا تکنولوژی کشور‌های دیگر نداریم.

وی گفت: هم‌اکنون فوکر‌های اورهال شده منتظر مجوز کسب AOC هستند و بعد از دریافت مجوز وارد خطوط پروازی می‌شوند.

نادری گفت: مدت زمان c چک و اورهال کردن این هواپیما ۳ تا ۴ ماه بوده که در مقایسه با سایر c چک‌ها مدت زمان بسیار کوتاهی بوده است.

مدیر آشیانه شماره ۳ ایران ایر در پاسخ به این پرسش که چرا دو فروند هواپیمای ایرباس ۳۳۰ هما که در دوره پسابرجام خریداری و به ناوگان هما افزوده شد، در مرحله چک C قرار گرفته است، توضیح داد: از آنجا که این هواپیماها سیکل پروازی بالایی دارند و روزانه ۱۰ ساعت در پروازند، در هر یک ماه و نیم باید مورد بازبینی و چک A قرار گیرند؛ در نتیجه طبق استانداردهای بین‌المللی، بعد از هر ۶ مرتبه چک A، باید یکبار چک C بر روی هواپیما انجام شود به همین دلیل مجبور شدیم تا هر دو ایرباس ۳۳۰ را تحت چک C قرار دهیم.

انتهای پیام/

صرفه‌جویی هزینه‌های ارزی بسیار زیاد برای خطوط هواپیمایی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.