سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دانشگاه علوم پزشکی کرمان؛ یکی از ۹ قطب پیوند کشور

کارشناس پیوند دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: تاکنون ۷ هزار و ۵۰۰ نفر در دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کارت اهدای عضو دریافت کرده اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  بنا به اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، بخشش همیشه زیباست و حس خوبی به انسان می‌دهد؛ اما، زمانی که بدانی با بخششت می‌توانی جانی دوباره به چند انسان بدهی، این بخشش شیرین‌تر می‌شود.

اهدای عضو بخشش بسیار زیبایی است که باید آن را اوج بخشش یک انسان عنوان کرد؛ انسانی که تصمیم گرفته تا کارت اهدای عضو را دریافت کند و یا انسانی که در سخت‌ترین لحظه زندگی خود تصمیم می‌گیرد، اعضای بدن یکی از عزیرانش را که دچار مرگ مغزی شده ببخشد، ایثار و گذشتش ستودنیست.

دکتر شفیعی متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ جراحی کبد معتقد است کسانی که اعضای بدن عزیز مرگ مغزی خود را اهدا می‌کنند، صرفا یک اقدام انسان دوستانه انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه مرگ مغزی به معنی کما نیست؛ بلکه، به معنی مرگ است، افزود: اگر برای کسی اتفاقی پیش بیاید، با اهدای عضو آن فرد می‌توان، چند نفر بیمار ناتوان را به زندگی برگرداند.

دکتر شفیعی با بیان اینکه امروزه در دنیا پیوند عضو راه درمان برای نارسایی ارگان‌های بدن است، گفت: پیوند اعضا جزو اعمال جراحی پیچیده است و همه بیماران باید بعد از عمل مادام العمر زیر نظر پزشک قرار گیرند.

وی افزود: کسانی که پیوند عضو می‌شوند، می‌توانند مانند یک فرد معمولی به زندگی عادی خود ادامه دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان داشت: در اهدای عضو از مرگ مغزی هیچ وقت مساله مالی مطرح نیست و کسانی که بزرگواری و عضو اهدا می‌کنند به هیچ عنوان پولی در این رابطه دریافت نمی‌کنند و این صرفا یک اقدام انسان دوستانه است.

دکتر محمد رضا عبادزاده متخصص ارولوژی و فلوشیپ پیوند کلیه گفت: بخش پیوند دانشگاه علوم پزشکی کرمان از سال ۸۳ به صورت رسمی راه اندازی شد؛ البته، قبل از این تاریخ نیز پیوند کلیه انجام می‌شد.

وی با بیان اینکه از سال ۸۳ تاکنون هزار و ۹۴ پیوند کلیه از دهنده مرگ مغزی و دهنده زنده انجام شده است، افزود: حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد پیوند‌ها از مرگ مغزی و ۷۰ تا ۸۰ درصد پیوند‌ها از دهنده زنده بوده است.

دکتر محمد رضا عبادزاده با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی کرمان یکی از ۹ قطب پیوند کشور به شمار می‌رود، بیان داشت: از استان‌های مجاور برای پیوند کلیه به کرمان مراجعه می‌کنند.

وی گفت: یکی از مواردی که باعث می‌شود، اهدای عضو از مرگ مغزی نسبت به اهدا از فرد زنده کمتر انجام شود به این دلیلست که گزارش دهی مرگ مغزی کمتر است.

متخصص ارولوژی و فلوشیپ پیوند کلیه بیان کرد: کار رضایت گیری از آشنایان و اقوام فرد مرگ مغزی بسیار سخت است.

وی با بیان اینکه نیاز است در زمینه اهدای عضو پس از مرگ مغزی، فرهنگ سازی بیشتری انجام شود، گفت: اقشار جامعه باید از این موضوع آگاهی پیدا کنند که امکان برگشت به زندگی عادی برای کسی که دچار مرگ مغزی می‌شود وجود ندارد و این باید نهادینه شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه حدود ۷۰ تا ۸۰ پرونده در لیست انتظار اهدای عضو کلیه از مرگ مغزی هستند و هرسال به این تعداد اضافه می‌شود، گفت: برای فرهنگ سازی باید از ائمه جمعه نیز کمک گرفت.

وی ادامه داد: در پیوند عضو از دهنده زنده لیست انتظار طولانی مدت نداریم؛ اما، لیست دهنده از مرگ مغزی ممکن است چند سال طول بکشد و ممکن است در این زمان انتظار، فرد مشکلات بسیاری پیدا کند و شاید عمرشان را از دست بدهند.

متخصص ارولوژی و فلوشیپ پیوند کلیه گفت: اهدای عضو سخت است؛ اما، زمانی که نتیجه را می‌بینیم و اینکه بیماری از دیالیز شدن نجات پیدا می‌کند، بسیار خرسند می‌شویم.

وی تاکید کرد: فرهنگ اهدای عضو از بیمار مرگ مغزی باید در جامعه نهادینه شود و این موضوع باید اطلاع رسانی شود.

انتهای پیام/س

فرهنگ اهدای عضو از بیمار مرگ مغزی باید در جامعه نهادینه شود

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.