سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کشف ساختار‌های معماری دوران تاریخی و اسلامی در سقز

نخستین فصل کاوش باستان شناختی در تپه باستانی کوشکله شهرستان سقز منجر به کشف ساختار‌های معماری دوران تاریخی و اسلامی در این تپه شد.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، نخستین فصل کاوش باستان شناختی تپه باستانی کوشکله شهرستان سقز با هدف لایه نگاری به منظور شناسایی دوره‌های فرهنگی به سرپرستی طاهر قسیمی در فروردین ۱۳۹۸ آغاز و هم اکنون نیز در حال انجام است.

بنا به اظهارات سرپرست تیم کاوش؛ نتایج اولیه در این فصل، شامل کشف بقایای معماری از دو دوره فرهنگی قرون میانه اسلامی و دوران تاریخی است که جهت مشخص شدن تاریخ گذاری مطلق آن‌ها می‌بایست آزمایش سالیابی صورت پذیرد.

قسیمی افزود: ساختار‌های مشخص شده از دوره اسلامی بیانگر استقرار‌های روستانشینی بوده و از دوره تاریخی نیز ساختاری خشتی مشخص شده است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر مطالعه مواد فرهنگی، مطالعات میان رشته‌ای همچون باستان _جانورشناسی، باستان_گیاه شناسی، زمین_ریخت شناسی، سالیابی دیرین مغناطیس، سالیابی کربن ۱۴ و سالیابی به شیوۀ گرمالیان انجام خواهد شد.

سرپریت تیم کاوش خاطرنشان کرد: برنامه پژوهشی باستان شناختی تپه کوشکله، نخستین پروژه لایه نگاری در شهرستان سقز است که می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را در اختیار پژوهشگران قرار داده و بخشی از جدول گاهنگاری منطقه را مشخص سازد. در این راستا، برای حفاظت و معرفی این آثار ارزشمند هماهنگی‌های لازم با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان انجام شده است.

سیدمحسن علوی، مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان نیز با تشکر از تیم کاوش تپه کوشکله سقز، بر الزوم انجام کاوش‌های باستان شناسی و نقش مهم این پژوهش‌ها در روشن سازی پیشینه فرهنگی و سکونتی انسان در استان کردستان تاکید کرد.

وی ابراز امیدواری کرد: نتایج این کاوش‌ها با برنامه ریزی دراز مدت و ایجاد سایت موزه در جذب گردشگران داخلی و خارجی به استان و شهرستان سقز بتواند موثر واقع شود.

انتهای پیام/م

ساختار‌های معماری دوران تاریخی و اسلامی در سقز کشف شد

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.