سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

به مناسبت بزرگداشت «خیام نیشابوری»؛

کوتاه اما خواندنی درباره فیلسوف بزرگ جهان

شهرت خیام در دوران زندگی او بیشتر در حکمت، طب، نجوم و ریاضیات بود، لیکن امروز او را در جهان بیشتر به سبب رباعیات فلسفی لطیفش می‌‏شناسند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ۲۸ اردیبهشت در جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز بزرگداشت دانشمند شهیر ایرانی، حکیم عمر خیام نیشابوری نام‏گذاری شده است. ما نیز در این مقال به شرح مختصری از زندگی این حکیم و شاعر برجسته می‏پردازیم.

ابوالفتح عمر بن ابراهیم خیام نیشابوری، فیلسوف، ریاضی‏دان، منجم، پزشک، شاعر و نویسنده بزرگ ایران، در اواخر قرن پنجم و اوایل قرن ششم هجری زندگی می‏کرده است. ولادتش در حدود سال‏های ۴۱۷ الی ۴۴۰ قمری در نیشابور اتفاق افتاد.

خیام از شخصیت‏های تاریخی است که در باب او داستان‏های مجعول بسیاری ساخته ‏اند و همین افسانه سازی سبب شده است که در باب احوال و اقوال او اتفاق نظری بین پژوهندگان وی نباشد.

شهرت خیام در دوران زندگی او بیشتر در حکمت، طب، نجوم و ریاضیات بود، لیکن امروز او را در جهان بیشتر به سبب رباعیات فلسفی لطیفش می‏شناسند. این رباعی‏ها بسیار ساده و دور از تصنع و تکلف‏ اند و با این حال مقرون به کمال فصاحت و بلاغت و شامل معانی عالی در الفاظ موجز و استوار است.

خیام در ریاضیات چند اثر معروف دارد که کتاب جبر و مقابله از همه مشهورتر است. همچنین او مأمور اصلاح تقویم ایرانی شد و نیز رصدخانه‏ای را تأسیس کرد. وفات خیام را در حدود سال ۵۱۵ الی ۵۲۵ ق گفته ‏اند. آرامگاه حکیم عمر خیام نیشابوری در نیشابور در جوار امامزاده محمد محروق نیشابور، میعادگاه ادب دوستان و علاقمندان زبان و ادبیات پارسی است.

منبع: راسخون

انتهای پیام/

روز بزرگداشت «حکیم عمر خیام نیشابوری»

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.