به گزارش خبرنگار
حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سلیمان پاکسرشت رئیس سازمان فنی و حرفهای کشور در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره
چالشهای مهارتی فارغ التحصیلان اظهار کرد: نظام جامع مهارت آموزی شکل گرفته اما هنوز یک جلسه از شورای عالی آن را شاهد نیستیم هرچند که این قانون مترقی است و چارچوبهای اجرایی خوبی برای آن دیده شده، به مرحله اجرا نرسیده است.
وی ادامه داد: اسناد بالادستی زمانی کارکرد خوبی پیدا میکنند که پتانسیل عملکردی و تجربه همکاری دستگاهها با هم را داشته باشد، اما اکنون دستگاهها برای خود کار میکنند و همافزایی با یکدیگر ندارند.
هنوز دستورالعمل مهارت افزایی دانشجویان ابلاغ نشده است
پاک سرشت با اشاره به اجرای برنامههایی مشترک با وزارت علوم به منظور مهارت افزایی دانشجویان گفت: یک سال از تفاهم نامه آموزشهای کوتاه مدت دانشجویان میگذرد، اما هنوز دستورالعمل آن ابلاغ نشده است.
رئیس سازمان فنی و حرفهای کشور تصریح کرد: دانشگاههای ما نگاه بالا به پایین نسبت به حوزه فنی و حرفهای دارند و همین موضوع باعث شده است تا صرفا به شکل پژوهش محوری اداره شوند و هنوز به مهارت اعتقادی ندارند.
۴۴ درصد مهارت آموزان فنی و حرفهای دانشگاهیان هستند
وی اظهار کرد: ۴۴ درصد افرادی که به ما مراجعه میکنند از دانشجویان یا فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند و این درحالی است که برنامهای برای تربیت نیروی انسانی برای ورود به بازار کار نداریم.
پاک سرشت ادامه داد: نرخ همراستایی آموزش در دانشگاههای ایران ۴۲ درصد برآورد شده است درحالی که در آلمان این رقم ۸۰ درصد و در ترکیه ۶۵ درصد است.
رئیس سازمان فنی و حرفهای کشور با اشاره به نگاه نامساعد دانشگاهها به موضوع مهارت آموزی گفت: این نگاه نامساعد در آموزش و پرورش شکل میگیرد چرا که فقط دانش آموز ما خود را برای ورود به دانشگاه آماده میکند و به شغل توجهی ندارد، اما اگر فرض کنیم که دانش آموزان بعد از دیپلم میتوانند به شغل خاصی بپردازند ۱۰ درصد از نیاز در حوزه کشاورزی، ۱۵ درصد در حوزه صنعت و ۲۵ درصد در بخش خدمات نیاز به نیروی کار وجود دارد، البته این موضوع را نباید با اینکه نیازی به دانشگاه رفتن نداریم اشتباه گرفت.
وی تصریح کرد: در بهترین شرایط هم نمیتوانیم بگوییم که افراد برای شغل و ورود به بازار کار آماده کردهایم، اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که در آموزش و پرورش به مهارت آموزی بی توجهی میشود و در دانشگاهها هم مهارت محوری و اشتغال چندان مورد توجه نیست.
انتهای پیام/