پرداخت وام ودیعه مسکن به دانشجویان متاهل از خرداد ۹۸
ناصر مطیعی سرپرست صندوق رفاه دانشجویان اظهار کرد: برای حمایت از دانشجویان متاهل اقدامات خوبی در دستور کار قرار گرفته؛ وام دانشجویی متاهلی بر اساس سهمیهای که برای صندوق رفاه دانشجویان در نظر گرفته شده است، پرداخت خواهد شد؛ ممکن است صد نفر متقاضی دریافت وام باشند اما باید دید که چه تعداد سهمیه برای صندوق در نظر میگیرند زیرا بحث ظرفیت مطرح است.
وی با اشاره به اینکه درصد دریافت وام مشخص نیست، گفت: وامهای مختلفی باید ابلاغ شود و وام ودیعه مسکن تنها وامی نیست که به صندوق تعلق گرفته است؛ در سال جاری صندوق رفاه برای توسعه خوابگاهها بخشی از درآمد حاصل شده از اجاره بهای خوابگاههای دانشجویی را از خردادماه در اختیار معاونان دانشجویی قرار میدهد.
سرپرست صندوق رفاه دانشجویان افزود: وام دانشجویی سال ۹۸ مطابق سال ۹۷ ابلاغ میشود که باید با تصویب هیئت امنا باشد؛ هیئت امنا در سال ۲ الی سه بار برای ابلاغیه وامها جلساتی برگزار میکند که در آنجا پیشنهادات داده میشود و پس از بررسی ابلاغ خواهد شد.
مطیعی از پرداخت وام ودیعه مسکن به دانشجویان متاهل خبر داد و تصریح کرد: صندوق رفاه برای کمک و حمایت از دانشجویان متاهل درصدی از درآمد باقی مانده اجاره بهای خوابگاههای دانشجویی را از خرداد ماه به ودیعه مسکن دانشجویان اختصاص میدهد.
تحصیل بیش از ۲۷ هزار دانشجوی خارجی در کشور/ اجرای پروژه تجهیز زمین چمن مصنوعی در دانشگاهها
مسعود برومند معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره کارآفرین کردن دانشگاه ها اظهار کرد: برای جلوگیری از سرمایهگذاریهای اضافه به سمت کارآفرین کردن دانشگاهها و ایجاد محیطهای نوآوری حرکت کردهایم.
معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری ادامه داد تفاهمنامهای که با دانشگاهها به امضا رسیده است که برمبنای آن از فضای اضافی محیطهای دانشگاهی که راکد ماندهاند در راستای ایجاد مراکز رشد و کارآفرینی استفاده میشود.
وی درباره این مراکز رشد کارآفرینی بیان کرد: از طریق پارک های علم و فناوری سراسر کشور این مراکز در دانشگاهها تاسیس میشوند که درحال حاضر نمونه موفق آن در دانشگاه پیام نور ایجاد شده است.
برومند با اشاره به چگونگی تجهیز کردن این مراکز گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم تحقیقات و فناوری وظیفه پشتیبانی و کامل کردن تجهیزات مراکز کارآفرینی و رشد را بر عهده گرفتهاند.
معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری تصریح کرد: در حال حاضر شورایی متشکل از نمایندگان وزارت علوم تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای پشتیبانی هر چه بیشتر از این مراکز کارآفرینی ایجاد شده است.
وی درباره هدف این مراکز اظهار کرد: هدفمان از ایجاد مراکز رشد و کارآفرینی تبدیل دانشگاهها به محلی برای توسعه اشتغال فارغ التحصیلان و دانشجویان است.
برومند یادآوری کرد: به کمک مراکز رشد و کارآفرینی و توسعه فعالیت های اینچنینی میتوانیم افزایش اشتغال و توانمندی هر چه بیشتر دانشجویان ما را شاهد باشیم.
اعلام زمان ثبتنام عتبات دانشگاهیان ۹۸/ تعداد اعزامیها مانند گذشته است
حجتالاسلام و المسلمین مرتضی مطهری پور رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان با اشاره به اعزام دانشگاهیان به عتباتعالیات مانند سال گذشته اظهار کرد: طی برنامه ریزیهای انجام شده مدنظر داریم در اواخر خرداد یا اوایل تیرماه اعزام داشته باشیم.
رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان بیان کرد: ثبت نام در شرکت به عتبات اواخر خرداد خواهد بود و مانند گذشته برنامههای اجرایی در عتبات طبق روال تعیین شده پیش خواهد رفت؛ باید از ظرفیت خیرین در کارها کمک گرفت و فرصتهایی را برای زائرین ایجاد کنیم.
پرداخت وام ۱۵ میلیون تومانی به زوجهای دانشگاه علوم پزشکی/ تسهیلات شامل کدام دانشجویان میشود؟
حجت الاسلام احمدی با اشاره به ثبت ۱۱۹ ازدواج دانشجویی در دانشگاه، طی ۲ سال گذشته از تلاش مجموعه مدیریتی دانشگاه با هدف حمایت از زوجهای دانشجو، در جهت ترویج سنت حسنه ازدواج خبر داد.
وی افزود: با توجه به مذاکرات صورت گرفته با یکی از بانکها، دانشجویان تا پایان اردیبهشت ۹۸ فرصت دارند با مراجعه به بانک عامل این موضوع نسبت به تشکیل پرونده و یا تکمیل آن اقدام کنند.
حجت الاسلام احمدی گفت: تسهیلات شامل دانشجویانی است که ازدواج خود را در سامانه ازدواج دانشجویی ثبت کرده و پیامک اعطای تسهیلات را دریافت کرده اند.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، مدارک لازم برای دانشجویان واجد شرایط جهت دریافت وام از سوی بانک به آنها اعلام میشود، مهلت مراجعه جهت تشکیل پرونده تا اول خرداد ماه ۹۸ است.
ضرورت تقویت دیپلماسی علمی در نظام آموزش عالی/ امیدواری برای الگو شدن دانشگاه امام صادق در جهان اسلام
نیاسر بر مقوله مهارتافزایی دانشجویان تاکید کرد و توانمندسازی دانشجویان برای ورود به جامعه و کسب اشتغال مناسب را دغدغهای قابل تامل دانست.
عبدالحمید علیزاده مدیرکل امور دانشجویان غیر ایرانی سازمان امور دانشجویان در خصوص عملکرد سازمان امور دانشجویان و موضوع جذب و پذیرش دانشجویان خارجی در سال ۹۷ اظهار کرد: در برنامههای پیشبینی شده سال ۹۷ بر موضوع ارتقا و افزایش میزان مشارکت دانشگاهها و مراکز آموزش عالی تاکید شد، همچنین بر اساس آماری بدست آمده در خصوص پذیرش دانشجویان خارجی جمعبندی و تقدیم معاون وزیر و ریاست سازمان، مشخص شد که تعداد دانشگاههای درگیر در این موضوع در سال ۹۵، ۱۷ دانشگاه و موسسه آموزش عالی بود که در سال ۹۶ به ۲۵ دانشگاه و موسسه ارتقا پیدا کرد و در نهایت در سال جاری درمجموع ۳۵ دانشگاه در بحث جذب دانشجویان خارجی فعال شدند.
وی با اشاره به اینکه امسال، ۱۰ دانشگاه به جمع دانشگاههای میزبان دانشجوی بینالمللی اضافه شدند، گفت: امسال تعداد دانشگاههای ما از ۲۵ به ۳۵ دانشگاه ارتقا پیدا کرد؛ وقتی عنوان دانشگاه برخوردار مطرح میشود، منظور دانشگاهی است که زیرساختها و نیروی انسانی کارآزموده را داشته باشد، در سند راهبردی آن به مقوله بینالمللیسازی و پذیرش دانشجویان خارجی اهمیت داده شده باشد، شیوهنامهای برای آن تنظیم شده باشد و در بحث اقدامات، سیاستهای تشویقی را درون شیوهنامهها و سند راهبردی خود پیشبینی کرده باشد. امروز میتوانیم بیان کنیم که ۱۰ دانشگاه برخوردار دیگر نیز به دانشگاههای بهرهمند از این موضوع تبدیل شدند.
علیزاده درخصوص تعداد دانشجویان خارجی در کشور گفت: در سالهای گذشته آمار مختلفی از تعداد دانشجویان غیرایرانی وجود داشت، اما بر اساس پایش امسال عدد حقیقی به دست آورده شد، در اصل حدود ۲۸ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاههای تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درحال تحصیل هستند. بر اساس آمار و اطلاعاتی که وجود دارد، ۲۸ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاههای تحت پوشش وزارت علوم تحصیل میکنند؛ هشت هزار دانشجوی خارجی در دانشگاههای تحت پوشش دانشگاه آزاد و سه هزار دانشجوی خارجی تحت پوشش وزارت بهداشت هستند که این ارقام را به صورت جمع در نظر گرفته شوند قریب به ۴۰ هزار دانشجوی خارجی در کشور حضور دارند و اگر این تعداد با دستور و تکلیفی که در برنامه ششم توسعه کشور دیده میشود مقایسه شود، ما میتوانیم اعلام کنیم که نه تنها مطابق برنامه پیش رفتهایم بلکه در سال دوم برنامه که سال جاری است جلوتر هستیم.
وی درباره عوامل افزایش حضور دانشجویان غیر ایرانی در دانشگاههای کشور گفت: اگر بخواهم به عنوان یک فرد، صرف نظر از مسئولیتی که برعهده دارم در باره مقوله جهانی شدن و بینالمللی شدن علم نظر بدهم، به عنوان یک مسئول میتوانم بیان کنم که شاخصهای بینالمللی سازی آموزش عالی به خوبی احضار و تبیین شده است. اتفاق خوب دیگری که به عقیده من در طول چند سال اخیر افتاده است این است که امروز نگاه و اندیشه بینالمللی شدن از حوزه ستادی وزارت علوم و مدیران فعال در این حوزه به مدیران دانشگاهی منتقل شده است. ایدهآل ما زمانی است که این اتفاقات به تک تک اعضای هیئت علمی دانشگاههای ما منتقل بشود.
مدیرکل امور دانشجویان غیر ایرانی سازمان امور دانشجویان افزود: در ۱۰ سال گذشته به ویژه در طول پنج سال اخیر، انتقال دانش و فرآیندهای بینالمللی شدن از سطح وزارتخانه و سطح ستادی به سطح دانشگاهها و مدیران دانشگاهی اتفاق افتاده است. در مقوله بینالمللیسازی به ابزار آن نیز اشاره داریم که یکی از بهترین ابزارهای بینالمللی شدن جذب دانشجوی خارجی است.
وی تصریح کرد: گام بعدی مورد انتظار این است که، مدیران دانشگاهی باید آنچه که از بینالمللی شدن مدل جذب و پذیرش دانشجویان خارجی و موارد دیگری که کسب کردهاند را به اعضای هیئت علمی منتقل کنند؛ این انتقال در واقع یک تقاضاست و باید از عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه خواسته شود که در این مقوله همت کند و طبیعی است برای این تقاضا لازم است که زیرساخت مهیا شود که این زیرساخت میتواند از توانمندی فردی استاد شروع شود و به زیرساختهای آموزشی، آزمایشگاهی، دانشگاهی و تکنولوژیک و حتی سیستم و بستههای تشویقی و انگیزشی استاد ختم شود.
علیزاده درباره گستردگی رشتههای مورد تقاضای دانشجویان خارجی گفت: درحال حاضر میتوان بهطور رسمی عنوان کرد که در تمامی رشتههایی که یک فرد خارجی مجاز به تحصیل در آن است دانشجوی خارجی داریم، بهطورنسبی میتوان ادعا کرد که در بسیاری از دانشگاههای ما، دانشجویان خارجی در اغلب دانشکدهها و گروههای آموزشی تحصیل میکنند که ۳۵ دانشگاه در حوزه دانشگاههای فعال ما قرار دارند. علاوه بر دانشگاههای برتر کشور برخی دیگر از دانشگاهها هم وارد عرصه فعالیت شدهاند و فعالیت قابل توجه و تقدیری دارند و همچنین آنها در افزایش تعداد دانشجویان خارجی در یکی ۲ سال اخیر نقشی موثر داشتند.
وی درباره حضور در نمایشگاه علمی اربیل افزود: از جمله اقداماتی که در راستای بینالمللی شدن صورت گرفت، شرکت در نمایشگاه علمی بود که در آذرماه در اربیل عراق برگزار شد. نمایشگاه ارائه توانمندیها و ظرفیتهای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، به سبب استقبال و تعداد مراجعه کننده برای ما غافلگیرکننده بود چرا که بیش از سه هزار نفر در طول ۲ روز و نیم، از غرفههای دانشگاههای ایران که ۳۳ مرکز دانشگاهی و پژوهشگاه بود مراجعه کردند. همچنین بیش از ۶۰ مدیر دانشگاهی از طرف دانشگاهها مامور به حضور در این نمایشگاه بودند که بنده هم افتخار داشتم به عنوان مسئول هیئت اعزامی در آنجا حضور داشته باشم.
وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی به ۳۰ درصد کاهش یافته است
اسحاق جهانگیری با تاکید بر اهمیت وجود نظام یکپارچه و هماهنگ در حوزه پژوهش و فناوری کشور اظهار کرد: همه ساله کارهای پژوهشی و تحقیقاتی مهمی در دستگاههای مختلف اجرایی انجام میشود، اما بهدلیل عدموجود نظام هماهنگی برنامهریزی و ارزیابی عملکرد پژوهش و فناوری، آثار و برونداد این پژوهشها در شاخصهای اصلی اقتصاد کشور آنطور که موردانتظار است به چشم نمیخورد.
معاون اول رئیسجمهوری افزود: حتی گاهی ممکن است در برخی موضوعات دهها پژوهش در دستگاههای مختلف انجام شده باشد، اما بهدلیل عدموجود نظام یکپارچه در بخش تحقیق و پژوهش، این پژوهشها نتوانستهاند اثرات و کارایی لازم را در جهت تسریع در روند توسعه کشور داشته باشند.
جهانگیری با قدردانی از دبیرخانه شورای عالی عتف برای تدوین پیشنهاد ایجاد نظام هماهنگ برنامهریزی، بودجهریزی و ارزیابی عملکرد پژوهشی و فناوری کشور، این پیشنهاد را مثبت ارزیابی کرد و گفت: اصل این پیشنهاد خوب است، اما با توجه به نظرات اعضای جلسه، باید دوباره در جلسه کمیسیون دائمی شورا موردبررسی قرار گیرد تا هم مطابقت بیشتری با برنامه ششم توسعه و سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی پیدا کند و هم نظرات همه دستگاههای اجرایی ذیربط در آن لحاظ شود و سپس در جلسات آتی شورای عالی عتف برای تصویب نهایی ارائه شود.
معاون اول رئیسجمهوری ادامه داد: در این بازنگری و بررسی مجدد باید قانونمند بودن این پیشنهاد نیز مدنظر قرار گیرد تا اجرای برنامههای این نظام یکپارچه در تعارض با وظایف و برنامههای قانونی دستگاههای اجرایی نباشد بلکه زمینه را برای ارتقا و بهبود برنامههای پژوهشی دستگاهها مهیا سازد.
جهانگیری با بیان اینکه امروز پس از اجرای ۶ برنامه توسعه در کشور، هنوز در بخش پژوهش در ابتدای مسیر قرار داریم، بیان کرد: باید تلاش کنیم بودجه موردنیاز بخش پژوهش تخصیص پیدا کند و با جدیت هرچه بیشتر فعالیتهای حوزه پژوهش و فناوری را ارتقا بخشیم تا زمینه توسعه کشور بیش از پیش فراهم شود.
معاون اول رئیسجمهوری با تأکید بر اینکه توجه به امر پژوهش و تحقیق باید جایگاه بیشتری در بخش خصوصی پیدا کند، اظهار کرد : لازمه توسعه این است که همه واحدهای تولیدی و بخش خصوصی ارتقا دانش و توانمندی علمی خود را افزایش دهند و به این موضوع بیش از گذشته توجه داشته باشند.
وی همچنین با اشاره به تحریمها و آثار آن بر بودجه کشور تصریح کرد: خوشبختانه با تلاشهایی که طی سالهای اخیر صورت گرفته میزان وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی تا حد زیادی کاهش یافته و اگر زمانی بودجه دولت ۸۰ تا ۹۰ درصد به نفت وابسته بود، این وابستگی امروز به ۳۰ درصد رسیده و این یعنی اگر در بخش هزینهها در دستگاههای اجرایی صرفهجویی شود، منابع بیشتری میتواند در قالب بودجه مورداستفاده قرار گیرد و در مسیر توسعه کشور استفاده شود.
در این جلسه که وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، رئیس دانشگاه تهران، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و معاونین و نمایندگان پژوهشی دستگاههای اجرایی ذیربط نیز حضور داشتند، دبیرکل شورای عالی عتف ضمن برشمردن ضرورتهای ایجاد نظام هماهنگ برنامهریزی و ارزیابی عملکرد، گزارشی از پیشنهاد ایجاد نظام هماهنگ برنامهریزی، بودجهریزی و ارزیابی عملکرد پژوهش و فناوری کشور ارائه و الزامات اجرایی این پیشنهاد را نیز مطرح کرد.
برومند همچنین در خصوص مراحل مختلف اجرای پیشنهاد ایجاد نظام هماهنگ برنامهریزی، بودجهریزی و ارزیابی عملکرد پژوهش و فناوری و برنامه زمانبندی آن به ارائه توضیحاتی پرداخت و پس از بحث و تبادل نظر و ارائه نظرات اعضای جلسه، مقرر شد این پیشنهاد در جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی عتف مورد بررسی مجدد قرار گیرد و پس از دریافت و اعمال نظارت دستگاههای ذیربط، در جلسه آتی مطرح و تصویب نهایی شود.
انتهای پیام/