نماینده مردم نیشابور در مجلس همچنین درباره اینکه اقدامات وزارت آموزش و پرورش برای احتساب آخرین مدرک تحصیلی معلمان چه بوده است، افزود: آموزش و پرورش جایگاه بسیار بالایی دارد و رهبر معظم انقلاب به این وزارتخانه به عنوان یکی از مهمترین ارکان اشاره کرده است.
وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش میتواند یک شهروند فعال تربیت کند، تاکید کرد: بین یک هیات علمی و یک معلم و آموزگار چه تفاوتی وجود دارد، تمام جامعه میدانند که کار آموزگار سختتر است، اما آیا مزایایی که برای هیات علمی در نظر گرفته میشود به معلمان نیز داده میشود.
چنارانی با تاکید بر اینکه خصوصی سازی مدارس از ۷ درصد به ۱۳ درصد افزایش یافته است، اظهار کرد: آیا شعار انقلاب اسلامی پولی کردن مدارس بود، در هیچ جای دنیا تا این حد مدارس خصوصی وجود ندارد، در خصوصی سازی مدارس چه منفعتی وجود دارد که تا این حد به دنبال آن هستید.
وی با بیان اینکه قرار بود حافظه محوری در مدارس کنار گذاشته شود، اما هم اکنون نمره ۲۰ جای خود را به عالی داده و همان نظام حافظه محوری پابرجا است، افزود: کنکور و مافیای آن امروز در آموزش و پرورش سیطره یافته در حالی که ۸۵ تا ۹۰ درصد رشتههای دانشگاهی به کنکور نیازی ندارند لذا این سوال مطرح میشود که کنکور چه منفعتی برای وزارت آموزش و پرورش دارد که به مافیا در این وزارتخانه کمک میکند.
نماینده مردم نیشابور در مجلس با بیان اینکه فاصله حقوق معلم با پزشک حدود ۴۰ درصد است، ادامه داد: یک دندانپزشک سه ساعت کار میکند و به اندازه حقوق یک ماه معلم دریافتی دارد.
وی از عدم ارتقای بحث درمان فرهنگیان همانند کارت طلایی، بیمه طلایی و سایر بخشهای مرتبط با حوزه درمان آنها انتقاد کرد.
چنارانی ضمن انتقاد از کاهش بودجه سالانه وزارت آموزش و پرورش، تصریح کرد: حقوق دانشجویان دانشگاه فرهنگیان امسال شامل افزایش حقوق نشده است و متاسفانه ۹۹ درصد بودجه آموزش و پرورش به پرداخت حقوق اختصاص مییابد و دیگر بودجهای برای سایر بخشهای این وزارتخانه نیست.
وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش نباید خود را درگیر ساخت و ساز مدارس کند، افزود: این وظیفه باید برعهده شهرداریها در شهرها و بنیاد مسکن در روستاها گذاشته شود و اختصاص درصدی از واردات، صادرات، مالیات و فروش نفت به این وزارتخانه ضروری است.
نماینده مردم نیشابور در مجلس با اشاره به اینکه تعریف سیستم مناسب برای رفاه و معیشت فرهنگیان و اصلاح وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان یکی از مطالبات به حق این قشر است، ادامه داد: برای زیرساختهای اقتصادی این وزارتخانه چه اقداماتی صورت گرفته است، در حالی که آموزش و پرورش ۴ اردوگاه کشوری دارد چرا باید معلمان در سفرهای خود در مدارس ساکن شوند.
چنارانی با بیان اینکه هر وزارتخانه باید یک پیوست آموزش و پرورش داشته باشد، گفت: چرا یک دانش آموز باید به دلیل نبود امکانات در آتش بسوزد، وزارت نفت در این بخش چه اقداماتی انجام داده است، سایر وزارتخانهها نیز وظایف خود را در برابر آموزش و پرورش به درستی انجام نداده اند در حالی که وزارت اقتصاد میتواند با همکاری بانکهای عامل برای جذب سرمایه گذار اقدام کند.
انتهای پیام/