سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اجرای طرح آبخیزداری در استهبان

مدیر جهاد کشاورزی استهبان گفت: طرح آبخیزداری جرا شده در این شهرستان برای جلوگیری از سیل و هدر رفتن آب می‌تواند الگوی دیگر شهرستان‌ها باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهدی اعیان منش مدیر جهاد کشاورزی استهبان با اشاره به اجرای طرح آبخیزداری در این شهرستان بیان کرد: اجرای طرح بانکت سازی (جوی و آب گیری) در اطراف درختان انجیر سبب مهار آب‌های روان حاصل از بارندگی شد.

وی تصریح کرد: طرح سکوبندی در مسیر جریان آب بارندگی در رودخانه‌ها که به منظور حفظ آب و جلوگیری از فرسایش خاک طراحی شده باعث ذخیره آب‌ها در سفره‌های زیر زمینی و استفاده در سال‌های خشکسالی شده است.

اعیان منش افزود: این طرح برای همه درختان انجیر استهبان اجرا شده و حداقل می توان پنج متر مکعب آب را ذخیره کرد زیرا در سال‌های گذشته موارد بسیاری از بارندگی‌های ۵۰۰ میلی متر وجود داشته که باعث جلوگیری از سیلاب‌ها شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان استهبان وجود حوضچه‌های تغذیه مصنوعی در مسیر رودخانه‌ها را که گوراب نامیده می‌شود را از دیگر عوامل مهار سیلاب دانست و افزود: گوراب‌ها راهی برای کاهش قدرت شکننده سیل هستند و در دهانه آبراهه‌ها که از کوه سرازیر می شود، ساخته شده و آب‌ها پیش از رسیدن به روستا‌ها و زمین‌های کشاورزی پایین دست در گوراب‌ها ذخیره می‌شوند.

وی تصریح کرد: شهرستان استهبان سال‌ها با این روش از گزند سیل در امان مانده است و هر گوراب می‌تواند بیش از یک میلیون متر مکعب آب در خود ذخیره کند.

استهبان در ۱۶۰ کیلومتری شرق شیراز واقع شده است.

انتهای پیام/ت

اجرایی شدن طرح آبخیزداری در استهبان

برچسب ها: کشاورزی ، بارش باران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.