سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیر مسئول انتشارات هزاره ققنوس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

بی اعتمادی ناشران به پخش کننده‌های جدید کتاب

رضا حاجی آبادی از نحوه فعالیت پخش کننده‌های جدید در سیستم توزیع کتاب انتقاد کرد.

رضا حاجی آبادی مدیر مسئول انتشارات هزاره ققنوس در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص سیستم پخش کتاب گفت: دو نوع سیستم پخش در کشور داریم؛ یکی سیستم قدیمی است در این سیستم پخشی‌های کتاب معمولا ناشران جدید را به دایره خود راه نمی‌دهند یا اینکه به سختی راه می‌دهند اگرچه پخش کننده های جدید هم به سیستم توزیع کتاب وارد شده اند، اما نمی‌توان به آن‌ها اعتماد کرد. در گذشته حداقل با ۱۰ پخش کننده کتاب کار می‌کردیم اما در حال حاضر این تعداد به یک پخش کننده رسیده است.

وی افزود:در حال حاضر پخش کنندگان کتاب از کتابفروشی‌ها سفارش می‌گیرند و تقریبا هزینه را با تاخیر به ناشر پرداخت می‌کنند از لحظه‌ای که کتاب را از ناشر تحویل می‌گیرند شش ماه طول می‌کشد با ناشر تسویه حساب کنند و در هنگام تسویه حساب هم یک چک ۸ ماهه به ناشر می‌دهند. از لحظه‌ای که کتاب را برای پخش کننده آن می‌فرستیم و به دستشان می‌رسد بازپرداخت آن یک سال و نیم طول می‌کشد.

مدیر مسئول انتشارات هزاره ققنوس در خصوص وضعیت پخش کتاب در شهرستان‌ها اظهار داشت: کتاب در شهرستان‌ها توزیع می‌شود منتهی به تعداد بسیار کم؛ تمرکز بیشتر ناشران برای عرضه کتابشان در شهرستان‌ها روی نمایشگاه‌های استانی کتاب است. چند مرکز توزیع کتاب از جمله شهرکتاب ها، مجمع ناشران انقلاب اسلامی در کشور هستند که کتاب را پخش می‌کنند.

حاجی آبادی با اشاره به اینکه فروشگاه‌های کوچک بیشتر کتاب هایشان را از پخشی‌های بزرگ می‌گیرند به دلیل اینکه در این حالت تنها با یک نفر طرف هستند، بیان کرد: ۱۵ هزار ناشر در کشور فعالیت می‌کنند اگر کتابفروشی‌های کوچک بخواهند کتابشان را به طور مستقیم از ناشر بگیرند باید ۱۵ هزار پرونده باز کنند و برای همین، کار با پخش کتاب برایشان راحت‌تر است چرا که اگر پخش کننده کتاب متوجه شود کتابفروشی حتی یک کتاب را از ناشر گرفته است کتاب به کتابفروشی نمی‌دهد بنابراین کتابفروشی‌ها ناچارهستند کتاب را از پخش کنندگان آن بگیرند و یک سودی هم به آن‌ها بدهند.

وی با بیان اینکه پیشنهادم برای بهبود وضعیت نشر این است که تمام ناشران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک اراده محکمی برای حل مشکل توزیع کتاب داشته باشند،ادامه داد: یک گروه یا باندی در سیستم توزیع کتاب هستند که قدرت بسیار زیادی دارند البته نمونه‌های مشابه این وضعیت را در بازار میوه هم شاهد هستیم که محصول را از سر زمین یا کارخانه می‌خرند و به قیمت بالاتری به دست مصرف کننده می‌رسانند. در این بین چند دلال یا واسطه حضور دارند که این اتفاق در حوزه کتاب هم رخ می‌دهد. باید دست این افراد قطع شود که برای بهبود این وضعیت به یک دوره زمانی نیاز داریم.

مدیرمسئول انتشارات هزاره ققنوس با اشاره به اینکه ناشران بزرگ در کنار هم یک تجمعی ایجاد کنند تا کتابفروشانی تحت پوشش یک نفر شکل بگیرد، تصریح کرد: این کار در نهایت به نفع ناشر، کتابفروش و خریدار خواهد بود. اگر پخش کننده کتاب حذف شود،باید ۱۰ درصد سود را برای هزینه نگه داری سیستم نگه دارند و ۱۰ درصد را به خریدار کتاب تخفیف دهند. در چنین قالبی کتابفروشی‌ها همواره با تخفیف ۱۰ درصد شکل می گیرد که با این کار می‌توان کنترل کرد فلان کتاب در کشور توزیع شده است یا نه.

حاجی آبادی با اشاره به اینکه با شکل گیری کتابفروشی‌هایی با تخفیف ۱۰ درصد، آرمارنمایی‌ در زمینه کتاب‌های پرفروش کم می‌شود، اظهار داشت: آمار کتاب‌های پرفروش خیلی غیر رسمی و غیر واقعی اعلام می‌شود و کتابفروش بدون دقت کافی چند کتاب را به عنوان کتاب پرفروش اعلام می‌کند. بدون اینکه آمار دقیقی در این زمینه باشد در این حالت مخاطب کتاب هم سردرگم می‌شود.

انتهای پیام/ 

برچسب ها: ادبیات ، کتاب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.