غلامی افزود: در قالب این طرح این فرصت برای دانش آموزان مهیا می شود که از سنین پایین مفاهیمی مانند روش تحقیق را آموزش ببینند و برای انجام تحقیقات و پروژه های بزرگتر و پیچیده تر در آینده آماده شوند.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی ایجاد روحیه ی پژوهشی و برانگیختن حس تحقیق و کاوش در دانش آموزان در کنار پرورش دانش آموزان خلاق را از اهداف مهم طرح جابر عنوان نمود و گفت: شرکت بیش از ۶۵ درصد دانش آموزان استان در طرح جابر را نوید بخش آینده ای فعال و پویا است.
وی ابراز داشت: ما باید سعی کنیم تعلیم و تربیت را به سمتی پیش ببریم که دانش آموزان پس از فارغ التحصیلی، افرادی فعال، پرسشگر و مطالبه گر، مطابق با فرهنگ ایرانی، اسلامی و انسانی باشند.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود به اجرای طرح حمایت از دانش آموزان نیازمند به توجه بیشتر در پایه اول ابتدایی در این استان پرداخت و گفت: دوره ابتدایی به لحاظ کمی و آمار بالای دانش آموزان و معلمین و نیز از نظر کیفی و تأثیر این دوره در موفقیت های تحصیلی دانش آموزان از اساسی ترین و مهمترین دوره های تحصیلی می باشد.
غلامی افزود: ۱۲۷ هزار و ۲۹۴ دانش آموز پایه اول در سال تحصیلی جاری به مدارس آموزش و پرورش این استان وارد شدند که این شاخص در سال تحصیلی گذشته ۱۲۵ هزار و ۵۰ دانش آموز بود.
وی ادامه داد: یک هزار و ۶۰۳ دانش آموز در سال تحصیلی گذشته در مقطع ابتدایی تکرار پایه شدند و یا در درس ریاضی و فارسی نیازمند تلاش بیشتر بودند.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی افزود: ۵۰۸ نفر این افراد به دلایلی از جمله عقب ماندگی ذهنی، اختلالات یادگیری و عاطفی، محرومیت های اقتصادی، آموزش ناکافی در کلاس اول ابتدایی تکرار پایه شدند.
غلامی اظهار داشت: به همین منظور و در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین مبنی بر بسط و گسترش عدالت آموزشی و ایجاد فرصت های برابر برای همه دانش آموزان در امر آموزش، معاونت آموزش ابتدایی استان مرکزی، در طرحی اقدام به شناسایی دانش آموزان نیازمند توجه بیشتر در پایه اول ابتدایی نموده است.
وی تصریح کرد: عوامل متعددی منجر به افت تحصیلی دانش آموزان و مانع از پیشرفت آنها به ویژه در پایه اول ابتدایی می شود که عوامل درونی نظیر عقب ماندگی ذهنی، معلولیت های حسی، آسیب دیدگی شنوایی و بینایی، اختلالات هیجانی و یادگیری و نیز عوامل بیرونی همانند محرومیت های اقتصادی، فرهنگی، فقدان موقعیت و امکانات و آموزش ناکافی و نامناسب از جمله هستند.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی افزود: به همین منظور و با هدف کاهش مخاطرات روانی و شخصیتی موجود و جلوگیری از تکرار پایه اول ابتدایی، بر پایه نتایج ارزشیابی پیشرفت تحصیلی نوبت اول، دانش آموزان نیازمند توجه بیشتر که در ارزشیابی های مستمر در سال تحصیلی عملکرد نیاز به تلاش بیشتر و یا قابل قبول کسب نموده اند شناسایی شده اند.
غلامی تصریح کرد: دانش آموزان شناسایی شده بر اساس نوع مشکلی که مانع از پیشرفت تحصیلی وی می شود، به مراکز تعیین شده، اعم از مراکز معین جبرانی، مراکز اختلالات یادگیری و یا مراکز مشاوره مشخص شده ارجاع داده می شوند.
وی نشان کرد: ارتقای سطح کیفی آموزش و یادگیری، استفاده از ظرفیتهای درونی و بیرونی آموزش و پرورش، برنامه ریزی جهت اجتناب از هدر رفت فرصت ها و زمان های یادگیری در طول سال تحصیلی، پایش مستمر نتایج ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، حمایت و مداخله تخصصی به هنگام در فرآیند آموزشی جهت بهسازی عملکرد دانش آموزان و نهایتا کاهش نرخ تکرار پایه از جمله اهداف تعریف شده برای این طرح می باشد.
غلامی سپس در تشریح اهداف حوزه آموزش ابتدایی گفت: کیفیت بخشی به آموزش، بهسازی و توانمندسازی نیروی انسانی و توسعه کمی و کیفی دوره پیش دبستانی محور ها و رسالت آموزش ابتدایی در این استان می باشد.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان مرکزی از دوره پیش دبستانی به عنوان دوره ای الزامی در فرآیند تربیتی و رشد دانش آموزان نام برد و تصریح کرد: در حال حاضر بالغ بر ۲۱ هزار نوآموز در دوره پیش دبستانی مشغول به تحصیل هستند.
وی گفت: تدوین محتوای آموزشی دوره پیش دبستانی و برگزاری کارگاه های آموزشی به منظور توانمند سازی مربیان پیش دبستانی از جمله اقداماتی است که در راستای توسعه کمی و کیفی دوره پیش دبستانی در استان مرکزی انجام شده است.
غلامی یادآور شد: میانگین کشوری نرخ پوشش نوآموزان پیش دبستانی ۷۴ و ۲ دهم می باشد که استان مرکزی با رشد ۴ درصدی نسبت به سال قبل و دستیابی به هدف ۷۵ درصد بالاتر از میانگین کشوری قرار گرفته است.
وی با اشاره به وجود چندگانگی در صدور مجوز برای احداث مجوز پیش دبستانی در دستگاه های مختلف گفت: عدم هماهنگی بین دستگاه های مختلف در جذب نوآموز تحت عناوین مختلف، سبب شده است، که مغایرتی های آماری در این زمینه وجود داشته باشد لذا با احتساب آمار این مراکز نیز بالغ بر ۸۵ تا ۹۰ درصد کودکان تحت آموزش پیش دبستانی قرار گرفته اند.
غلامی تأکید کرد: متولی امر آموزش پیش دبستانی، آموزش و پرورش است و موسسات دیگر با صدور مجوز آموزش و پرورش مجاز به فعالیت هستند.
انتهای پیام/ت