شما میتوانید گفتگوی صریح"۱۰:۱۰ دقیقه" با جواد جاویدنیا سرپرست امور فضای مجازی در دادستانی کل کشور را در ادامه بخوانید.
به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، قسمت سی و ششم از سری دوم برنامه گفتگو محور «۱۰:۱۰ دقیقه» با حضور جواد جاویدنیا سرپرست امور فضای مجازی در دادستانی کل کشور برگزار شد.
گفتنی است؛ برنامه «۱۰:۱۰ دقیقه» یک گفتوگوی رو در روست که قرار است به شفافیت فضای سیاسی و اجتماعی کشور کمک کند و ابهامات موجود در ذهن مخاطبان در حوزههای مختلف را با حضور یک میهمان شاخص مرتبط با آن حوزه، به صورت صریح در یک زمان ۴۵ دقیقه بررسی کند.
این برنامه که در باشگاه خبرنگاران جوان با اجرای وحید ایمانی، تولید میشود یکشنبهشبها ساعت ۱۰:۱۰ دقیقه شب روی سایت این مجموعه قرار میگیرد. لذا مخاطبان میتوانند با مراجعه به صفحه اول سایت باشگاه خبرنگاران جوان به نشانی www.yjc.ir به تماشای آن بنشینند.
در ادامه متن کامل این گفتوگو را میخوانید:
جاویدنیا: بنده از سال ۸۵ در مشهد درگیر بحث فضای مجازی بودم و در خصوص بحث شرکتهای هرمی که اوج آن در سال ۸۵ و ۸۶ مطرح بود، در این زمینه ورود پیدا کردم. علاوه بر این پیش زمینه علاقه مندی به رشته کامپیوتر و بحث فضای مجازی را هم داشتم، زیرا رشته تحصیلی بنده در دبیرستان ریاضی بود و این علاقه مندی را دنبال کردم؛ در مقطع کارشناسی نیز در خصوص جنبههای حقوقی تجارت الکترونیک کار کردم و در مقطع کارشناسی ارشد که همزمان با کار بود جنبههای کیفری تجارت الکترونیک را ادامه دادم که نتیجه آن انتشار یک کتاب بود.
در مقطع دکترا با وجود اینکه تنها یک رشته فقهی داشتیم و آن هم مبانی حقوق اسلامی بود بر روی جنبههای فقهی و حقوقی فیلترینگ کار کردم.
جاویدنیا: بله، در مشهد به عنوان قاضی ویژه شرکت های هرمی و جرائم رایانهای مشغول بودم و تجربیات زیادی کسب کردم. علاوه بر این در دورههای مختلفی چه در داخل و چه خارج کشور شرکت کردم و این توانایی برای من حاصل شد. مسئولین به ویژه حاج آقای منتظری نیز نسبت به بنده نظر لطف داشتند و با توجه به گزینههای مختلفی که وجود داشت، بنده را برای این مسئولیت انتخاب کردند.
جاویدنیا: دوره آشنایی با فضای مجازی ژاپن را گذراندم که در واقع یک ماموریت آموزشی بود و همراه دوستان و مسئولان قضایی در آن شرکت کردیم.
جاویدنیا: این موضوع را باید از مسئولینی که این انتصاب را انجام دادند سوال کنید. طبیعتا دکتر خرم آبادی مدت زمان زیادی در این سمت مشغول به فعالیت بود و انصافا هم کارهای شایسته و اقدامات خیلی خوبی داشتند. در همه جا نیاز به تغییرات و جوانگرایی وجود دارد و بنده فکر میکنم علت اصلی این تغییر هم همین موضوع باشد.
جاویدنیا: بنده فکر نمیکنم خیلی بتوانیم این مطلب را تایید کنیم.
جاویدنیا: سوال شما بسیار گسترده است و اگر بخواهم کامل به تمام ابعاد آن جواب بدهم زمان زیادی میبرد و سعی میکنم به اختصار به آن پاسخ بدهم. فضای مجازی از زیر ساختهایی تشکیل شده است و برای اینکه ما شاهد امنیت در این فضا باشیم باید ابتدا بر زیر ساختهای آن حاکم شویم.
اگر بخواهیم در فضای مجازی امنیت ایجاد کنیم، اما ندانیم که چه اتفاقی در این فضا رخ میدهد و بر زیر ساختها تسلط نداشته باشیم قاعدتا نمیتوانیم آن را امن کنیم؛ نه در کشور ما بلکه دربسیاری کشورها مهم این است که یک امنیت قابل قبولی برای شهروندان خود در این فضا ایجاد شود.
هر شرکت و نرم افزاری هم که قرار باشد از خارج کشور در پهنه فضای مجازی یک کشور دیگر فعالیت داشته باشد و خدمات ارائه دهند؛ طبق قوانین سنتی باید دفتر نمایندگی در کشور مقصد تاسیس شود و در قالب قوانین مالیاتی، اقتصادی و امنیتی آن کشور فعالیت کند.
جاویدنیا: بنده سوابق ۵ ساله کارگروه کمیته تعیین مصادیق مجرمانه را بررسی کردم؛ اولین پیشنهادی که در خصوص تلگرام و اینستاگرام مطرح شده است، در نظر گرفتن جایگزینهای مناسب داخلی برای آنها بود و این موضوع در جلسات مختلف، مکرر به وزارت ارتباطات به عنوان دستگاهی که زیر ساخت فضای مجازی کشور را برعهده دارد تکلیف شده است تا زمینه آن را فراهم کند.
حالا یا باید این زمینه را خودشان ایجاد کنند و یا اینکه شرایط را فراهم کنند که افراد و شرکتهای خصوصی بتواند این خدمات را ارائه دهند؛ اما متاسفانه هیچ کدام از این دو بحث انجام نشده و امروز به شرایطی رسیدیم که میدانیم یک خدمتی مورد نیاز عامه مردم بوده و نوع مطمئن و ایمن داخلی آن هم وجود ندارد و یکسری تهدیدهایی هم برای کشور ما ایجاد میکند.
جاویدنیا: بنده فکر میکنم که اصلا شاید قبول نداشتند که میتوانیم در کشور کاری انجام دهیم و بعضا هم ممکن است براساس منافع سیاسی و جناحی باشد.
جاویدنیا: مصوبات کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه و شورای عالی فضای مجازی در بحث فضای مجازی اجرا نشد و امروز آقایان میگویند، بیایید و اعلام کنید کدام مصوبات را اجرا نکردیم ؛در صورتی که تمام دلایل وجود دارد که این مصوبات اجرا نشده است و دستگاه قضایی هم حسب وظیفه قانونی خود اقدام می کند و در موارد که مسئولی که وظایف خود را عمل نکند نسبت به طرح شکایت اقدام میکند.
جاویدنیا: اینکه گفته میشود این دو نرم افزار تحت حمایت قوه قضاییه هستند کاملا بی اساس است. قوه قضاییه از ابتدا به خصوص دادستانی کل مخالف آنها است.
جاویدنیا: علیرغم مخالفتهای جدی دکتر خرم آبادی و نظر مجموعه دادستانی کل متاسفانه مسیر دیگری طی شد. با حضور ریاست قبلی قوه قضاییه جلسات کارشناسی برگزار شد و عملا توپ این تصمیم گیری به زمین قوه قضاییه افتاد.
رئیس سابق قوه قضاییه در این جلسات با توجه به نظرات کارشناسی ارائه شده تصمیمی گرفتند که از ابتدا هم قرار بود این تصمیم مقطعی و برای دوران گذر باشد. در ادامه یک سری توجیهات و تفاسیری در خصوص آن مطرح شد؛ اما ما همچنان اعتقاد داریم این تصمیم با لحاظ تمام موارد نبود.
اکنون آخرین تصمیم این است که اگر هاتگرام و طلاگرام از تلگرام جدا نشوند باید به زودی فعالیت خود را پایان دهند.
جاویدنیا: البته قوت آن گرفته شده و گوگل پلی هم آنها را حدف کرده است. افرادی که از سابق این نرم افزارها را نصب داشتند از آنها استفاده میکنند.
از نظر بنده نباید از ابتدا هم فرصتی به این دو نرم افزار داده میشد و هر چقدر هم فعالیت آنها ادامه پیدا کند، بیشتر به ضرر ما خواهد بود. در مسائل این چنینی اعلام زمان باعث ایجاد التهاب بین مردم میشود.
اگر این موضوع در اختیار بنده بود اعلام میکردم که فعالیت هاتگرام و طلاتلگرام همین الان متوقف شود، اما زمان چیزی که در اختیار من نیست را نمیتوانم اعلام کنم تا باعث التهاب در جامعه شود؛ واقعا هم به مصلحت جامعه نیست.
در رابطه با اتمام زمان فعالیت این دو نرم افزار هم در زمان ریاست قبلی قوه قضاییه تصمیمی گرفته شده است، اما الان نمیتوانم آن را اعلام کنم.
جاویدنیا: با این شرایطی که وجود دارد بله تلگرام فیلتر نیست. زمانی که دستور قضایی فیلتر تلگرام صادر شد، این تصمیم براساس یک اجماعی بود که بین دستگاههای مختلف حاصل شد و مرکز ملی فضای مجازی در دولت و بسیاری از ارگانها برای اجرای آن همکاری کردند.
دستور قضایی این بود که تلگرام به گونهای فیلتر شود که هیچ دسترسی به آن وجود نداشته باشد، الان وزیر ارتباطات اعلام میکند که ۱۲۷ پوسته برای تلگرام وجود دارد و به غیر از دو مورد که مجوز ادامه فعالیت داشتند، چرا تصمیمی برای ۱۲۵ مورد دیگر گرفته نشد و در رابطه با VPNها، فیلتر شکنها و پروکسیها هم چرا تصمیمی گرفته نشد؟
جاویدنیا: این دقیقا سوال ما از وزارت ارتباطات است و بابت آن بارها و بارها تذکر داده شده است.
جاویدنیا: در موارد مسایل فنی را مطرح میکنند. فیلترشکنها با بودجههای خیلی خاص و کلان از سوی دولت آمریکا در حال فعالیت هستند؛ یعنی یک جنگی علیه ما وجود دارد.
برخی افراد اعتقاد دارند ما تا یک سطحی میتوانیم فیلترینگ را انجام دهیم و بیشتر از آن نمیتوانیم؛ در صورتی که ما این موضوع را از لحاظ کارشناسی و فنی قبول نداریم و میشود این کار را انجام داد و حال چرا این کار انجام نمیشود جای سوال دارد و باید از دولت سوال شود.
جاویدنیا: در جایگاه قضاوت بدون اینکه از طرف مقابل سوال کنیم نمیتوانیم حکمی صادر کنیم. خیلی ساده جواب بدهم این که اختلاف دیدگاه وجود دارد.
جاویدنیا:اختلاف به این شکل نیست، بلکه اختلاف نظر در این ارتباط است که آیا می توان کار را با این شیوه ادامه داد یا خیر!
جاویدنیا: قطعا این گونه نیست و بنده شخصا هر اقدامی که در این زمینه لازم بود را انجام دادم و یک بخش هایی باید اقداماتی انجام دهند و پاسخگو باشند.
جاویدنیا: بحت این است که زمانی که در خصوص فیلتر تلگرام تصمیم گرفته شد بنده سمتی نداشتم.
جاویدنیا: بله.
جاویدنیا: درست است.
جاویدنیا: سوال من این است آیا برای موضوع به این مهمی که قرار است شکایتی مطرح شود اگر برگهای را جلوی شما قرار دهند آن را چشم بسته امضا میکنید؟ قطعا محتویات آن را میخوانید و اگر مطالب مورد تایید شما نباشد امضا نمیکنید؛ ضمن اینکه علاوه بر شکایت مطرح شده، امام جمعه وقت اهواز هم مطلبی را منعکس کردند و شکایتهای متفرقهای دیگری هم از سراسر کشور واصل شد که شکایت ها از وزیر ارتباطات و مدیر اینستاگرام بود.
ما هم طبق وظایف قانونی شکایتها را به دادسرا ارسال کردیم و منتظر تصمیم دادسرا هستیم.
جاویدنیا: در خصوص مسائل قضایی دادستان کل کشور بر دادسراهای سراسر کشور نظارت دارد، اما برای رعایت استقلال دادسراها در روند رسیدگی هیچ دخالت مستقیمی در روند رسیدگی نمیکنند و قاضی و بازپرسی که پرونده به آنها ارجاع شد مستقل عمل میکند.
جاویدنیا: خیر اطلاع ندارم.
جاویدنیا: دستور فیلتر تمام پوستههای تلگرام به غیر از هاتگرام و طلاتلگرام که مجوز خاص داشتند گرفته شده است و باید مسدود میشدند و حال که مسدود نشدند اولین سوال از وزارت ارتباطات این است که آیا این پوستهها اطلاعات افراد را به خارج از کشور منتقل میکنند و در دسترس جاسوس قرار میدهند؟ وزارت ارتباطات باید پاسخگو باشد، زیرا دستور توقف آنها وجود داشته و وظیفه این کار را هم داشتند و چرا اعلام میکنند که ما تاریخی را مطرح کردیم و اما نشد.
جاویدنیا: جواب به این سوال ابعاد مختلفی دارد. سوال این است که اگر این پوستهها ابزار جاسوسی هستند فعالیت میکنند و چرا این پوستهها یک سال بعد از فیلتر تلگرام ادامه فعالیت داده اند و آیا تا امروز امکان تشخیص جاسوسی آنها را نداشتند.
احتمال جاسوسی در پوستههای دیگر وجود دارد و چه بسیا بیشتر هم باشد، زیرا در این پوستهها بحث عضویت اجباری در گروههای و کانال های خاص، ارسال پیامهای تبلیغات ناخواسته به مخاطبان وجود دارد و چرا گوگل آنها را فیلتر نمیکند، زیرا منافع اش با این پوستهها متضاد نیست.
جاویدنیا: تحلیل ما از این رفتار گوگل این است که گوگل قصد داشت نشان دهد و به ما بگوید که شما نسبت به فضای مجازی که از من میگیرید حتی به اندازه پوسته داشتن هم جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت نمیشناسد؛ همان کاری که در خصوص اینستاگرام و حذف اکانت برخی از مسئولان جمهوری اسلامی ایران انجام داد و ما به شدت نسبت به این موضوع معترض هستیم.
ما که این همه شهید دادیم و برای حفظ استقلال کشور هزینه کردیم و حالا استقلال ما در فضای مجازی کجاست؟ و چرا تا الان برای آن فکری نگردیم. کشورهایی هستند که اقدام کردند و الان محصولاتشان با گوگل برابری میکند.
جاویدنیا: آیا مسئولیت اجرایی آن با ما بوده؟ مقام معظم رهبری دستور ایجاد شبکه ملی اطلاعات را از ۸ سال قبل و پیش از آنکه چین و دیگر کشور ایده آن را مطرح کنند، داده بودند. آیا وظیفه قوه قضاییه بوده و آن را اجرا نکرده است؟
جاویدنیا: روزانه حداقل ۲۵۰ میلیون محتوا در اینستاگرام تولید میشود؛ اگر ۵ درصد این محتواها مجرامانه باشند. روزانه ۱۲ و نیم میلیون محتوای مجرمانه در اینستاگرام تولید میشود. ما چقدر باید امکانات داشته باشیم که این فضا را دائما رصد کنیم؟
کشورهای دیگر مدیران پیام رسانها را مسئول میدانند و به آنها ابلاغ میکنند که این محتواها نباید در این پیام رسان وجود داشته باشد، زیرا با سیاستهای کشور من مغایرت دارد. ما در حد توان این فضا را رصدها میکنیم و نیروی انتظامی هم اقداماتی انجام میدهد.
اینکه نظارت نمی توانیم...زمانی که ما صفحه و پیجی را مورد به مورد رصد کنیم سرانجام میتوانیم با تلاش زیاد به اطلاعات مدیر آن دسترسی پیدا کنیم، اما اگر به سرورهای آن پیام رسان دسترسی داشتیم میتوانستیم با استفاده از شماره تلفن فرد متخلف را پیدا کنیم، اما در حال حاضر هیچ امکانات در اختیار ما نیست و باید با شیوههای خاص پلیسی مجرمان را شناسایی کنیم و این تلاش را هم ادامه میدهیم.
جاویدنیا: در حال حاضر که اینستاگرام محدود تر شده است بستر جرائم به سمت اینستاگرام رفته است.
جاویدنیا: احضار این افراد در رابطه با جمع آوری کمکهای مردمی برای زلزله زدگان بود و چون در آن زمان بنده سمتی نداشتم از جزئیات آن اطلاع ندارم.
در این خصوص ادعاهای مطرح شد که این کمکها در جای خودش هزینه نشده است. در خصوص سیل اخیر تلاش کردیم با همکاری مردم و حمایت دستگاههای مختلف جمع آوری کمکها را محدود به دستگاههای خاص و شفاف کنیم که موفق هم شدیم.
ممنوعیت جمع آوری کمکهای مردمی تنها مربوط به چهرههای معروف نبود، زیرا ما نهادهای مختلفی داریم که کمکهای مردمی را جمع آوری میکنند و ما حسابهای آنها را بدون هیچ اغماضی مسدود کردیم و جمع آوری کمکها را به کمیته امداد، بهزیستی و هلال احمر سپردیم.
جاویدنیا: قانون آن در مجلس در حال تدوین است و اگر تصویب شود جمع آوری کمکها در چهارچوب قانون شفافتر خواهد شد.
جاویدنیا: اینهاا اقدامات خوبی را انجام میدهند و همکاری خوبی با قوه قضاییه و دستگاه های نظارتی دارند.
بله، مواردی که به آنها ابلاغ میشود به سرعت اجرا میکنند و کلید واژههای و آگهیهای نامطلوب را حذف میکنند.اما ما به یک بستر تشخیص هویت در این رابطه نیاز داریم که وزارت ارتباطات باید زیر ساختهای آن را فراهم کند. یک استعلام شاهکاری برای آنها قرار داده و یک مقدار هزینههای آن برای کسب و کارهای خصوصی دردسر ساز است که باید هزینهها تعدیل شود؛ اگر سامانه احراز هویت به طور کامل راه اندازی شود بسیاری از تخلفات را میتوانیم مدیریت کنیم.
جاویدنیا: جلسات متعددی در این زمینه تشکیل و عوامل اصلی شناسایی شدند. فعل اصلی این التهابات این بود که هیچ مرجع رسمی برای قیمت گذاری مسکن و خودرو وجود نداشت و هیچ نهادی نمی خواست مسئولیت آن را قبول کند و حال امیدواریم با اقداماتی که انجام شده است بیایند و این مسئولیت را قبول کنند.
البته گروههای تلگرامی و گروههای ۴۰۰ نفره وجود داشت که در قیمت گذاریها نقش داشتند که ما برای برخورد با آنها برنامه داریم. زمانی که بستری برای هماهنگی خریدو فروشها ایجاد میشود باید این بسترها قانونمند کنیم و ما میتوانیم از ظرفیت این سایتها برای قیمت متمرکز استفاده کنیم؛ البته در صورتی این هدف تحقق پیدا میکند که مسئولینی مربوطه هوشیاری به خرج دهند و به میدان بیایند.
جاویدنیا: چندین گروه در تلگرام وجود داشت که قیمتهای روزانه خودرو و مسکن را تعیین میکردند که جزئیات آن را به لحاظ موارد قانونی نمیتوان مطرح کنیم و برخورد جدی با آنها در دستور کار است.
جاویدنیا: بله.
جاویدنیا: از این سایتها به عنوان ابزار کار خود استفاده میکردند و اگر مدیران این سایتها با این گروههای تلگرامی متخلف در ارتباط بودند قطعا اقدام دیگری با آنها میشد. تا جایی که ما تحقیق کردیم خود مدیران این سایتها با گروههای تلگرامی قیمت گذاری ارتباطی نداشتند.
جاویدنیا: بستر کلاه برداری در فضای مجازی به شدت افزایش پیدا کرده است. استفاده از رمز دوم پویا تا حدودی جلوی این جرائم را میگیرد.
بانک مرکزی هم در این رابطه اقدامات خوبی را اجرا میکند تا هم مردم هزینه اضافی را متحمل نشوند و هم استفاده از رمز دوم آسان باشد تا در مقابل کلاهبرداریها پیشگیری کنیم.
جاویدنیا: این اقدامات در خصوص رصد فضای مجازی است تا امکانات بستری برای رصد فضای مجازی مهیا شود. ما اعتقاد داریم اقدامات باید فراتر از این باشد و بسترها به گونه ای فراهم شوند تا بتوانیم جرائم را از سر منشا پیگیری کنیم و این گونه نباشد جرمی رخ بدهد بعد ما به دنبال این برویم که جرائم از کجا شکل می گیرد.
جاویدنیا: ما قانون برای برخورد با نشر اکاذیب در فضای مجازی داریم، اما مجازات آن مجازات خیلی سبکی است؛ البته برای آن حبس و جرای نقدی در نظر گرفته شده است، اما زمینه به گونه ای فراهم است که اگر فردی برای اولین بار جرمی را انجام میدهد باید مشمول تخفیف شود به همین دلیل زمینه حبس این افراد وجود ندارد.
جاویدنیا: قطعا باید بدانیم که حساسیتها در فضای مجازی زیاد است و باید نسبت به آثار جرائم، مجازاتها را به گونهای اصلاح کنیم که مجازاتها بازدارنده باشند و به خوبی اطلاع رسانی کنیم تا مردم اطلاعات کافی داشته باشند.
جاویدنیا: متاسفانه در خصوص بسیاری از تخلفات در فضای مجازی آموزشی داده نشده است. در بحث پیشگیری از وقوع جرم با برخورد قانونی صرفا نمیتوانیم از وقوع برخی جرائم پیشگیری کنیم البته برخوردهای با افردی انجام شده، اما همچنان شاهد تکرار وقوع جرائم هستیم.
باید برخوردها در چهارچوب قانون باشد و همه در برابر قانون یکسان باشند. باید این فرهنگ در بین مردم نهادینه شود که اگر هر فردی در هر جایگاهی تخلفی انجام دادند باید پاسخگوی آن باشد، حتی اگر قانون را قبول نداشته باشند؛ چون در این جامعه حضور دارند باید قانون را اجرا کند.
در رابطه با سلبریتیها هم همین موضوع مطرح است در بسیاری از موارد این سلبریتیها اطلاعات اولیه در خصوص اینکه چه اقداماتی در فضای مجازی جرم است و کدام اقدامات جرم نیست، ندارند.
جاویدنیا: این به این معنی نیست که هر کسی هر کاری میخواهد انجام دهد و برای او هیچ طبعاتی هم ندارد اما اگر سواد رسانهای ایجاد و گسترش پیدا کند هر کسی متوجه میشود چه جایگاهی دارد البته اجرای قانونی هم به این امر کمک میکند.
نتیجه نهایی این است که باید سواد رسانهای افزایش پیدا کند و همه مردم هم خودشان قانون را اجرا کنند و هم خواستار اجرای قانون باشند و اجرا نکردن قانون یک ضد ارزش شناخته شود.
جاویدنیا: همان قانونی که ما میگوییم باید اجرای شود در مواردی تعلیق تعقیب و تعلیق مجازات دارد و شرایطی برای علنی کردن و یا علنی نکردن حکم را دارد و اگر ما مواردی را میبینیم به معنی عدم برخورد قانونی نیست شاید برخورد قانونی انجام شده است، اما بنا به مصالحی رسانهای نشده است اگر در فرد اصلاحی صورت نگیرد و جرم تکرار شد شاید برخورد شدیدتر میشود این به معنای نادیهد گرفتن جرم شخصی نیست.
اگر یک شخص عادی هم برای اولین بار مرتکب جرمی شود در زمان اجرای مجازات مشمول تخفیفهایی می شود و این تخفیف در مجازات فقط شامل افراد و طیف خاص نمیشود و برای همه افراد قانون یکسان است.
خیلی ممنونم آقای دکتر. بحث خوب و گرمی بود و امیدوارم که اذیت نشده باشید.
از شما هم متشکریم که برنامه ما را دنبال کردید.تا هفته دیگر خدانگهدار.
انتهای پیام/
تازه خوبه مسولین خودمون هم گفتن ما رو این پوسته ها دسترسی و نظارت داشتیم
هفته بعد انشاالله در مورد همکاران افتخاری کارگروه هم سوالی بپرسید در مورد سازماندهی که چندین سال همکاری میکنند ولی بیکار هستن
همین الان همین جناب جواد جاویدنیا سرپرست امور فضای مجازی در دادستانی کل کشور یک نامه دادگستری مبنی بر مسدود سازی اون بخش که می گویند صادر و ابلاغ و رسانه ای کنند ببینیم چه کسی حاضر به تمکین از قانون نیست .
قوه قضائیه بالاترین قوترین و بزرگترین بخش قانون گذاری، نظارت و اجرایی قانون در همه ابعاد کشور و حتی بر سایر بخش های قانون گذاری و مجری قانون یعنی مققنه و مجریه است ،
یعنی این میزان از قدرت در یک بخش حکومتی در همه حکومت ها جهان و از جمله ایران مورد اطمینان ترین بخش مردمی یک کشور است به لحاظ فکری عملی و نظارتی و قانون گذاری را شاهد هستیم.
قطعا مردم همراه و پشتیبان تصمیمات درست و مناسب قوه قضائیه و البته اطلاع رسانی دقیق و قوی و مدت دار این قوه در برخورد ها است، البته شاید برخی برخورد ها با سیاسیون به دلیل سوءاستفاده آنها به حاشیه رود اما اگر اقتدار قوه قضائیه باشد ملت هم با قدرت همزبانی و رسانه ای این افراد را ساکت و مطیع قانون خواهند کرد.
امیدواریم در بخش منافع ملی منافع سیاسی و حزبی در اولویت نباشد