سازمان سینمایی حتماً به این قاعده اشراف کامل دارد و به طور قطع در دستور کار و برنامه ریزیهای خود قرار داده و خواهد داد، اما اینکه چگونه، در کجا و در چه مدت زمانی آن را رسانهای کند مستلزم توجه بیشتر و بهتری است.
چه بخواهیم و چه نخواهیم، زمانی که حرف از پول و هزینه کرد آن هم در ابعاد گسترده و رقمهای بالا و از همه مهمتر در وضعیت اقتصادی نامناسب جامعه زده میشود، حساسیتها و حاشیهها رنگِ پررنگ تری به خود میگیرند و تمرکز همه روی آن بیشتر میشود. پس بهتر است با تلاش بیشتر درصد خطاهای آن به کمترین و اگر امکان دارد به صفر برسد.
اینکه سازمان سینمایی لیست هزینه کردهای خود را رسانهای میکند، اتفاق خوبی است؛ اما آیا به صرف اعلام بودجههای تعلق گرفته به زیر مجموعههای خود شفافیت ایجاد میکند؟ اگر قرار باشد جواب منطقی و به دور از «فرار» از اصل آن، بدهیم قطعا باید گفت خیر، چون خروجیهای زیرمجموعههای این سازمان گویای همه چیز خواهد شد.
چند سوال که نیاز است مسئولان سینمایی به آن پاسخ دهند:
عبدالله علیخانی تهیه کننده سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره بیان کرد: اعلام شفافیت اتفاق خوبی است؛ اما اینکه به صرف نوشتن روی کاغذ و بدون ارائه خروجی مثبت باشد، در اصل کلی حرفی زدن است.
وی افزود: وقتی میگوییم شفافیت یعنی باید جزئیات همه کارها و هزینه کردهای آن اعلام شود تا همه از خاص و عام به آن اشراف کامل پیدا کنند.
علیخانی در خصوص نبود شفافیت برخی از زیرمجموعهها و اختصاص بودجه به ارگانهایی که نتایج مثبتی در پی ندارد، عنوان کرد: قطعاً سازمان سینمایی باید از آنها بخواهد تا جریان به صورت واضح و کامل روشن شود؛ چون این مسئولان باید به مدیران بالاتر یعنی رئیس سازمان سینمایی، وزیر و مجلس توضیح دهند. پس اگر زیرمجموعهها امتناع کنند و یا هر ساله بدون خروجی خوب هزینههایی را هدر دهند، حتما باید در راستای قانون با آنها برخورد شود.
انتهای پیام/