سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افت سطح تراز سطح دریاچه ارومیه در سال‌های پرباران گذشته!

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: علیرغم میزان قابل ملاحظه بارندگی در سال‌های ۸۵-۸۶ و ۸۹-۸۸ با کاهش سطح تراز آب دریاچه ارومیه مواجه بوده ایم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،مهران نظری مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: طی سال‌های ۸۶-۸۵ و ۸۹-۸۸، شاهد بارندگی‌های چشمگیری در استان بودیم، اما علیرغم وجود دوره بارندگی، طی این سال‌ها سطح تراز آب دریاچه ارومیه از ۲۷ تا ۴۳ سانتیمتر کاهش داشت.
 
وی ادامه داد: این درحالی است که بارندگی‌های فروردین ماه سال جاری بانضمام میزان بارندگی سال آبی ۹۸-۹۷، تا روز جاری موجب افزایش سطح تراز آب دریاچه ارومیه به میزان ۸۵ سانتیمتر و رسیدن سطح تراز به ۱۲۷۱/۸۳ متر گردیده است.
 
مدیر کل حفاظت محیط زیست، در پاسخ به دلایل تفاوت در سطح تراز دریاچه ارومیه، در مقایسه دوره‌های آبی گذشته با دوره‌های آبی ۹۸-۹۷ گفت: در سال‌های ۸۶-۸۵ و ۸۹-۸۸، در ادامه روند خشکی دریاچه از سال ۸۰، و افزایش دمای جهانی، شاهد افزایش قابل ملاحظه سطح زیر کشت حوزه آبریز دریاچه ارومیه، افزایش تعداد چاه‌های غیر مجاز و استفاده غیر علمی از چاه‌های موجود و در نتیجه کاهش ذخایر آب‌های زیر زمینی، استفاده نوع کشت سنتی و پرآب بر و آبیاری سنتی، احداث و بهره برداری از بالغ بر ۳۵ سد از ۶۲ سد احداث شده در استان‌های آذربایجان غربی، شرقی و کردستان و ... بودیم.
 
وی افزود: از سال ۹۲ با روی کار آمدن دولت یازدهم، شاهد جدیت دولت در امر احیاء دریاچه ارومیه، و تشکیل کارگروه ملی ویژه آن و به تبع آن شکل گیری ستاد ملی احیاء دریاچه ارومیه و ستاد استانی آن بودیم. در این راستا ستاد احیا استان آذربایجان غربی با همکاری دستگاه‌های اجرایی استان، از جمله محیط زیست، تعداد ۲۸ پروژه برای احیا تعریف کردند.
 
وی افزود: لایروبی رودخانه‌ها و انهار منتهی به دریاچه ارومیه، تغییر و اصلاح نوع کشت و آبیاری و ترویج آبیاری قطره‌ای و انواع کشت کم آب بر مناسب اقلیم منطقه، رهاسازی به نفع حق آبه زیست محیطی دریاچه آب سد‌ها به سمت دریاچه، احداث تصفیه خانه‌های شهری و انتقال آب تصفیه شده به دریاچه ارومیه، آموزش کشاورزی پایدار به روستاییان و اعزام تسهیل گران به روستا‌ها و اجرای پروژه‌هایی در این زمینه از جمله طرح‌های فوق هستند.
 
نظری گفت: برخی پروژه‌ها نیز مراحل آخر خود را طی می‌نمایند که با اتمام، در صورت پایداری و اجرا و مهیا بودن سایر شرایط، روند احیا را تسریع خواهند کرد و شاهد شکوفایی و جریان دوباره زندگی در حوضه آبریز دریاچه خواهیم بود.
 
وی بیان کرد: تاثیر برخی اقدامات را در هدایت مناسب بارندگی‌ها در سال آبی ۹۸-۹۷ به دریاچه ارومیه شاهد بودیم، خواستن توانستن است و بی شک احیای کامل دریاچه ارومیه و پیشگیری از برگشت به دوره خشکی آن، امری است که حمایت مالی و علمی و انسانی دولت و ملت، هر دو را می‌طلبد، و توقف این روند، علاوه بر خشکی دریاچه ارومیه، موجب خالی از سکنه شدن بخش عظیمی از کشور و شیوع انواع بیماری‌ها خواهد شد.
 
انتهای پیام/م
 

کاهش سطح تراز دریاچه ارومیه

برچسب ها: محیط زیست ، بحران آب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.