سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برگی از جنایت رژیم پهلوی در ماه رمضان سال ۵۷ لرستان

در نیمه اول ماه مبارک رمضان سال ۱۳۵۷ نیرو‌های ساواک با حمله به منازل تعدادی از روحانیون برجسته لرستان، پنج نفر از آن‌ها را به جرم فعالیت در ماه رمضان بازداشت کردند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان، در نیمه اول ماه مبارک رمضان سال ۱۳۵۷ و همزمان با اوج گرفتن مبارزات علیه رژیم پهلوی، نیرو‌های ساواک با حمله به منازل تعدادی از روحانیون برجسته لرستان، پنج نفر از آن‌ها را به جرم فعالیت در ماه رمضان بازداشت کردند.

مردم شهر به محض شنیدن خبر، بسیج شده در مسجد علوی اجتماع کرده و با شعار‌هایی از جمله «مرگ بر شاه» خواستار آزادی روحانیون زندانی شدند. در چنین شرایطی، با دخالت نیرو‌های امنیتی رژیم پهلوی، حرکت مردم به شدت سرکوب شد و در این میان سه نفر نیز به شهادت رسیدند.

در بخشی از کتاب «انقلاب اسلامی در لرستان» که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده، درباره این جنایت رژیم پهلوی در ماه رمضان سال ۱۳۵۷ آمده است: شب نهم ماه رمضان، رژیم پهلوی با حمله به اجتماع مردم روزه‌دار لرستان، ضمن ضرب و شتم آن‌ها سه نفر به نام‌های حمید قربانی‌نسب، احمد رفیع‌پور و علی گودرزی را به شهادت رساند.

منابع ساواک رویداد آن روز را چنین گزارش می‌­دهند: «پس از دستگیری عناصر مزبور از جمله شیخ مهدی قاضی... عده‌ای از عناصر اخلالگر و آشوب‌طلب... جلوی مسجد علوی اجتماع [کردند]و پس از دادن شعار‌های ضد ملی و اسائه ادب به کد ۶۶ [منظور محمدرضا پهلوی است]و زنده باد خمینی، خواستار آزادی شیخ مهدی قاضی و دیگر روحانیون دستگیر شده بودند.

ضمن آن به اخطار‌های پلیس وقعی نگذارده و بنا به گزارش شهربانی استان با سنگ و چوب در مقابل تیراندازی ماموران مقاومت [کردند]و ماموران شهربانی به ناچار مبادرت به تیراندازی هوایی نموده و اخلالگران حدود سه الی چهار ساعت با ماموران درگیر [شدند.]در نتیجه در این واقعه... سه نفر از اخلال‌گران کشته و چند نفر از ماموران پلیس از جمله یک افسر مجروح بستری گردیده‌اند.»

انتهای پیام/ر

برگی از جنایت رژیم پهلوی در لرستان

برچسب ها: ماه رمضان ، ساواک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.