سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پیش بینی برداشت ۴۶ هزار تن توت فرنگی از مزارع کردستان

مدیر امور باغابانی سازمان جهادکشاورزی کردستان گفت: امسال پیش بینی می‌شود ۴۶ هزار تن محصول توت فرنگی از مزارع این استان برداشت شود.

حاجی میرزایی مدیر امور باغابانی سازمان جهادکشاورزی کردستان درگفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،گفت: امسال بیش ازسه هزار هکتار از اراضی آبی استان به کشت توت فرنگی اختصاص داده شده که پیش بینی می‌شود ۴۶ هزار تن محصول توت فرنگی از مزارع استان برداشت وروانه بازارمصرف شود.

وی افزود: پیش بینی برداشت سال جاری در مقایسه با پیش بینی اولیه ۵۰ هزار تن (ظرفیت واقعی برداشت) بوده که ۴۰۰۰ تن از این محصول به علت سرمازدگی، تگرگ وبارندگی خسارت دیده است.

حاجی میرزایی با بیان اینکه جنس خاک و آب و هوای کردستان برای کشت این محصول بسیار مناسب بوده، بیان کرد:امسال بهره برداران زمین‌های خود را به کشت ارقام کویین الیزا، پاروس، سلوا و کاماروساروتاماروز که رقم‌های جدیدی از انواع توت فرنگی هستند، اختصاص دادند.

مدیر امور باغابانی سازمان جهادکشاورزی کردستان با اشاره به کیفیت بالای محصول توت فرنگی کردستان گفت: در این استان شهرستان‌های سنندج، کامیاران، مریوان و سروآباد به ترتیب بیشترین میزان توت‌فرنگی استان را تولید می‌کنند.

وی در ادامه گفت:در حال حاضر ۱۷ هزار نفر بهره بردار به صورت مستقیم وغیرمستقیم در سطح استان مشغول به تولید و جمع آوری توت فرنگی هستند و این میوه هر ساله به مدت ۴۵ روز از اواخر اردیبهشت تا اوایل خرداد برداشت می‌شود.

به گفته وی بخشی از توت فرنگی استان به مصرف تازه خوری می‌رسد و باقیمانده به دیگر استان‌ها ارسال می‌شود.

حاجی میرزایی گفت: طرح تونل‌های پلاستیکی برای مزارع توت فرنگی در ۳۰۰ متر مربع از باغات روستای گزنه به عنوان پایلوت انجام شده است.

وی هدف  اجرای این طرح را بهبود پیشرفت سبز شدن گیاه، کاهش آسیب تگرگ وسرمازدگی و افزایش تولید محصول توت فرنگی عنوان کردوگفت:بهره برداران می‌توانند برای احداث سازه‌های آن  تسهیلات دریافت کنند.

گفتنی است، توت فرنگی کردستان از جمله محصولات باغی بدون سم و کود است، که از طعم و مزه بسیار مطلوبی برخوردار است و هرساله این استان از لحاظ تولید و سطح زیر کشت رتبه‌ی اول کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

انتهای پیام/م

برداشت توت فرنگی از مزارع کردستان

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.