سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۶ سوال متداولی که هنگام خرید آنلاین با آن‌ها مواجه می‌شویم

قصد داریم به پرسش‌های متداولی که حین خرید‌های آنلاین با آن‌ها مواجه می‌شوید در این مطلب پاسخ دهیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  این روز‌ها خرید‌های اینترنتی به جزو جدانشدنی زندگی مردم تبدیل شده است و بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند برای فرار از ترافیک‌های سنگین خیابان‌ها، بخشی از نیاز‌های روزانه خود را از داخل خانه تامین کنند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد باشید، حتما در روند خرید با سوالاتی مواجه شدید. در ادامه بخشی از سوال‌های متداول‌شده در این رابطه مطرح و به آن‌ها پاسخ داده می‌شود.

چه کارت‌هایی قابل استفاده در شبکه الکترونیکی پرداخت کارت است؟

کارت‌های صادرشده توسط بانک‌های دولتی و خصوصی یا موسسات مالی و اعتباری که عضو شبکه شتاب باشند، روی کلیه ابزار‌های پذیرش اعم از پایانه‌های فروش، درگاه‌های پرداخت اینترنتی و درگاه‌های پرداخت موبایلی متصل به شاپرک قابل استفاده هستند.

در صورتی که رسید توسط دستگاه چاپ نشود، ولی مبلغ از حساب کارت کم شده باشد، چه باید کرد؟

در این حالت معمولا مبلغ کسرشده در چند دقیقه ابتدایی یا نهایتا طی ٧٢ ساعت به حساب مشتری عودت داده می‌شود. در صورت عدم بازگشت وجه به حساب، مشتری می‌تواند از طریق تماس با مرکز تماس شرکت ارایه‌دهنده خدمات پرداخت یا با استفاده از تلفن گویای ٢٩٩١١ نسبت به پیگیری مغایرت ایجادشده اقدام کند.

در صورتی که کالای خریداری‌شده در اینترنت به دست مشتری نرسد، چه کار کنیم؟

با استفاده از ارایه رسید کالا و خدمات می‌توان نسبت به اثبات انجام عملیات خرید از فروشنده اقدام کرد، بنابراین نگهداری رسید تا زمان دریافت کالا لازم است.

چه اقداماتی برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی از کارت بانکی‌مان انجام دهیم؟

تعویض مرتب رمز دوم کارت به صورت دوره‌ای ضروری است، همچنین توصیه می‌شود از نوشتن رمز و مشخصات کارت روی کاغذ یا ذخیره آن‌ها در فایل به صورت رمزنشده خودداری شود. برای انتخاب رمز دوم استفاده از اعدادی که قابل حدس توسط دیگران هستند (مانند تاریخ تولد، شماره شناسنامه) یا شماره‌های ساده مانند ١١١١١ توصیه نمی‌شود.

دارندگان کارت باید از قراردادن شماره رمز در اختیار پذیرندگان فروشگاهی خودداری کرده و درخواست کنند تا پذیرنده دستگاه کارتخوان را در اختیار آن‌ها قرارداده تا شخصا نسبت به ورود رمز در شرایط امن اقدام کنند. توجه به وجود نماد اعتماد الکترونیکی معتبر در سایت ضروری بوده و دارنده کارت باید نسبت به معتبربودن آن اطمینان به دست آورد.

چطور نماد اعتماد الکترونیکی معتبر را شناسایی کنیم؟

دارنده کارت باید هنگام ورود به سایت از وجود نماد اعتماد الکترونیکی مطمئن شود. نماد اعتماد صحیح دارای مشخصات زیر است: دارنده کارت باید روی نماد اعتماد الکترونیکی کلیک کرده تا لینک مربوط به آن باز شود. در صورت عدم باز شدن لینک مربوطه، نماد اعتماد الکترونیکی صرفا یک تصویر بوده و جعلی است. آدرس (URL) سایت کسب‌وکار با آدرسی که در صفحه معرفی می‌شود، باید یکسان باشد. آدرس (URL) صفحه حتما با http: //www.enamad.ir آغاز شده باشد. توضیحات مربوط به سایت شامل آدرس سایت، مدت اعتبار نماد، صاحب امتیاز و پست الکترونیکی در آن درج شده باشد.

آیا برای انجام خرید اینترنتی باید از مرورگر مشخصی استفاده کنیم؟

اگر برای باز کردن سایت مربوط به فروشگاه‌های آنلاین یا در جریان پرداخت وجه مدام با پیغام ارور یا خطا مواجه می‌شوید، احتمال دارد که ایراد از مرورگرتان باشد. باید توجه کنید برای انجام عملیات خرید اینترنتی توصیه می‌شود از مرورگر‌های بروز‌رسانی‌شده استفاده شود و مرورگر‌های قدیمی را استفاده نکنیم، زیرا بسیاری از مرورگر‌های قدیمی از لحاظ فنی با ساختار فروشگاه‌های آنلاین یا سیستم‌های پرداخت همخوانی ندارند و همین موضوع موجب می‌شود مشتریان مدام با پیغام خطا مواجه شوند.

منبع:شهروند

انتهای پیام/

چند پرسش متداول برای خریدهای آنلاین

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.