سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امدادرسانی ۹۰۰ طلبه اصفهانی به سیل‌زدگان

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان گفت: در استان‌های سیل‌زده نزدیک به ۹۰۰ نفر از طلاب و اکثراً به صورت خودجوش با هزینه شخصی حضور پررنگی را نشان دادند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام محمد قطبی اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کمتر از گذشت سه ماه و در اردیبهشت سال ۵۸ حضرت امام دستور تأسیس دفتر تبلیغات به عنوان اولین نهاد ساماندهی، سامان بخشی و اعزام طلاب به تبلیغ را صادر کردند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان گفت: پیش از انقلاب امر تبلیغات دینی نه تنها در مدار برنامه حاکمیتی نبود بلکه رژیم با آن مبارزه و از تشکیل جلسات مذهبی جلوگیری می‌کرد و برخی را به تعطیلی می‌کشاند و در بعضی موارد درگیری‌های خونین شکل می‌گرفت و به همین دلیل پس از انقلاب امام خمینی فرمودند نهادی با آ عنوان دفتر تبلیغات اسلامی در حوزه علمیه قم شکل بگیرد.

وی بیان کرد: نقش اصلی این دفتر حلقه واسط بین حوزه علمیه و جامعه اسلامی است، در حوزه‌های علمیه طلاب با طی دروس علوم دینی با معارف دینی و اسلام و مبانی شریعت احکام، عقاید، اصول و معارف آشنا می‌شوند که برای تأثیرگذاری در جامعه و ارتباط کامل با مردم نیاز به حلقه واسطی دارند که آن دفتر تبلیغات اسلامی است.

قطبی عنوان کرد: ازجمله اقدامات این دفتر آموزش‌های تکمیلی و توسعه توان و مهارت طلاب برای ارتباط‌گیری در جامعه و تبلیغ مؤثر است که به این منظور سه نهاد در این دفتر تشکیل شد که شامل یک موسسه آموزش عالی علامه مجلسی، دوم موسسه آموزش عالی مجتهده امین و سوم اداره آموزش کاربردی برای برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت ویژه طلاب هستند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان اضافه کرد: آموزش‌های کاربردی کوتاه‌مدت که در ایام کوتاه مثل ماه رمضان و محرم است که بالغ بر هزار طلبه در آن شرکت می‌کنند و در قالب تک درس و دوره‌های پودمانی بهره می‌گیرند.

وی ادامه داد: موسسه آموزش عالی مجلسی که قریب به ۲۰۰ طلبه در سطوح عالی تحصیلی در رشته‌های نوین در حال تحصیل هستند که جامعه اسلامی به آن نیاز دارد مشاوره اسلامی، فقه خانواده و تربیت مربی کودک و خانواده از جمله این دروس هستند.

قطبی اضافه کرد: در موسسه امین ویژه طلاب خواهر که در سطوح عالی سطح ۳ و ۴ است، رشته‌های متعددی ارائه می‌شود و طلاب خواهر توان ارتباط تبلیغی را کسب می‌کنند، بالغ بر ۴۰۰ طلبه در این رشته‌ها تحصیل می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: این آموزش‌ها نگرش ساز، انگیزه ساز، دانش افزا و مهارت افزا است و در رشته‌های متعدد در حال اجرا است و بخش اول فعالیت‌های دفتر اصفهان را شامل می‌شود.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان یادآور شد: بخش دوم فعالیت‌های دفتر تبلیغات، بخش پژوهش و مطالعات اسلامی در قالب پژوهشکده الهیات و خانواده است که اولین و تنها پژوهشکده رسمی وابسته به حوزه در اصفهان محسوب میشود و منابع مورد نیاز طلاب را تأمین می‌کند، در طول این سال‌ها بالغ بر ۱۲۰ عنوان کتاب تولید و منتشر شده و بیش از ۵۰ شماره نشریه تخصصی اخلاق برای تأمین متون مبلغان تخصصی برای سراسر کشور منتشر می‌شود.

وی ادامه داد: هر پروژه پژوهشی در رشته‌های عقاید، اخلاق، سبک زندگی، تمدن اسلامی و‌.. بخشی از نیاز‌های محتوایی و پشتیبانی مبلغان را تأمین می‌کند.

قطبی تصریح کرد: عرصه سومی که عرصه اصلی فعالیت دفتر است فعالیت ناظر بر تبلیغ اعزام و فرهنگی است که با همت طلاب و مبلغان دینی است و امروز بخش عمده‌ای از تبلیغ نقاط محروم را تأمین می‌کند، دسته‌هایی در این عرصه شامل اعزام مبلغ و روحانی به مساجد و نقاط تبلیغی فاقد روحانی تبلیغی، امداد فرهنگی، امداد در محیط علمی و دانش‌آموزی، پاسخگویی به سؤالات دینی مردم از طریق تلفن و اینترنتی و تشکیل تشکل‌های تبلیغی طلاب است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان گفت: سه‌چهارم مساجد در اصفهان دارای روحانی دائم است، مابقی مساجد فاقد روحانی دائم است در طول مناسبت‌های ویژه از ماه رمضان محرم دهه فاطمیه از طرف دفتر مبلغینی اعزام و در مساجد مستقر می‌شوند.

وی اظهار کرد: امسال نزدیک به یک هزار مبلغ از حوزه علمیه اصفهان تعدادی از قم به نقاط تبلیغی اصفهان و چند استان هم‌جوار ارسال شد و این فعالیت در همه مناسبت‌های تبلیغی محوری دائماً تکرار می‌شود.

قطبی با اشاره به بخش امداد فرهنگی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در زلزله کرمانشاه تعدادی از طلاب با حضور در محیط تلاش کردند با ارتباط صمیمی با مردم در محیط مختلف آرامش فکری و معنوی برای مردم فراهم کنند، این نوع تبلیغ امداد فرهنگی است و امسال هم در استان‌های سیل‌زده نزدیک به ۹۰۰ نفر از طلاب و اکثراً به صورت خودجوش با هزینه شخصی حضور پررنگی را نشان دادند.

وی اذعان کرد: این عزت و عظمت و بزرگی که طلاب در این ایام آفریدند برای ما غرورآفرین است وامی‌دارم بتوانیم در همه عرصه‌هایی که ضرورت دارد در خدمت مردم باشیم و توفیق حضور و خدمت‌رسانی را از دست ندهیم، کما اینکه مردم سیل‌زده هم از حضور طلاب استقبال کردند که ارزش بالایی دارد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان گفت: این جنس تعاملات دوسویه بین طلاب و مردم باید در جامعه اسلامی تسری پیدا کند و دوام داشته باشد.

وی اظهار کرد: ارتباط علمی، فرهنگی و تبلیغی در پایگاه‌های بسیج، مدارس و... تشکیل می‌شود، نسل نوجوان و کودک مخاطب طلاب در این عرصه هستند و طی آن شبکه بزرگ اجتماعی تبلیغی شکل می‌گیرد که مایه عزت انقلاب اسلامی و به برکت همین انقلاب است و مدیون خون شهدا برای تأمین این امنیت هستیم.

قطبی تاکید کرد: کارشناسان تخصصی تبلیغات به طور دائم در حال پاسخگویی به سؤالات مردم هستند و بالغ بر ۲ میلیون و‌۵۰۰ هزار سؤال دینی مردم با مستندات آن که در سامانه موجود است پاسخ داده شده، در بخش پاسخگویی سؤالات اینترنتی هم وضعیت به همین منوال است.

وی گفت: سه سال پیش اقدام به تشکیل تشکل‌های طلبگی شد و امسال طلاب توانمند در قالب تشکل‌های هنری، مجازی، رسانه مکتوب و شفاهی و... در حال انجام فعالیت تبلیغی هنری و رسانه هستند به ویژه در بخش فضای مجازی که میدان بزرگی است و دشمن در آن می‌تازد و تلاش می‌کند شبکه زندگی ما را نابود کند، از زمان ضرورت حضور طلاب در این فضا اقدام به توانمندی طلاب برای نقش‌آفرینی در فضای مجازی همه مراکز دست به دست هم دادند و زمینه‌های فراهم شده که در عرصه مجازی در رویارویی دشمن مقاومت کرده و شبهات را پاسخ بدهند و تخریبات دشمن را در حد توان خنثی کنند که البته تا میدان را به تمامی به دست بگیرند که البته کار سختی است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان ادامه داد: اینکه امروز از اعزام طلاب به روستا‌های دورافتاده، دانشگاه‌ها و عرصه‌های نوین داریم باعث افتخار اسد، اما به دلیل آسیب دیدن بودجه‌های فرهنگی در سال‌های اخیر کم و کاستی‌هایی وجود دارد.

وی تصریح کرد: انتظار ما همکاری بیشتر در آموزش و پرورش با دفتر تبلیغات اسلامی است، همچنین همکاری با صدا و سیما تا با انجام وظیفه بهتر کمتر مدیون مردم باشیم، اگر تمام تلاش خود را به میدان آوریم، بیشتر می‌شود جامعه اسلامی را به پیش برد و به سمت افق‌های تمدن اسلامی پیش رفت.

قطبی تاکید کرد: با همه سمپاشی‌ها، کدورت سازی‌ها، تهدید تحریم و تغییر امروز مردم و روحانیون ارتباط تنگ‌تری با طلاب دارند، قدرشناسی مردم از طلاب در تشییع جنازه طلبه همدانی نشان می‌دهد که وظیفه طلاب سنگین‌تر شده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب ها: سیل ، حوادث
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۷:۳۳ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
خدا خيرشون بده