سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خالق «قصه های مجید» دوستداران جهانی دارد/چه کسی مشوق مرادی کرمانی در کودکی بود؟

با خداحافظی هوشنگ مرادی کرمانی از دنیای نویسندگی , به مروری آثار درخشان وی در دنیای داستان، سینما و تلویزیون می پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، خبر خداحافظی هوشنگ مرادی کرمانی چند روزی است که در میان اهالی قلم و دوستداران آثار مرادی کرمانی به گوش می رسد.

هوشنگ مرادی کرمانی آثار گوناگونی را برای مردم ایران خصوصا کودکان نوشت. اگر جویای بهترین فیلم و کارتون دهه شصت شوید قطعا « قصه های مجید» را در میان  آنها خواهید یافت. البته نه تنها کودکان دهه ۶۰ بلکه کودکان دهه ۷۰ و ۸۰ هم با آن خاطره دارند. در این گزارش  مروری کوتاه بر آثار هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده پر خاطره  می پردازد.

خداحافظی هوشنگ مرادی کرمانی از دنیای نویسندگی در آستانه ۷۵سالگیش  برای مردم ایران تلخ است ولی او آثاری مانند « قصه های مجید» و « مهمان مامان» را برای مردم ایران به جا گذاشت که با نگاه به آن ها تا حدی تلخی این خداحافظی را از بین می برد.

نگاهی به زندگی نویسنده « قصه های مجید»

هوشنگ مرادی کرمانی در سال ۱۳۲۳ در روستای سیرچ از توابع بخش شهداد استان کرمان متولد شد. تا کلاس پنجم ابتدایی در آن روستا درس خواند و همراه پدربزرگ و مادربزرگش زندگی می کرد. مادرش از دنیا رفته بود و پدرش دچار نوعی ناراحتی روانی-عصبی شده بود از این رو قادر به مراقبت از فرزندش نبود. از همان سنین کودکی به خواندن علاقه خاص داشت و عموی جوانش که معلم روستا بود در این علاقه و تشویق او  بی‌تاثیر نبود. پس از تحصیلات ابتدایی به کرمان رفت و تا ۱۵ سالگی در آنجا زندگی کرد و در این دوره بود که شیفته سینما هم شد.  دوره دبیرستان را در یکی از دبیرستان‌های شهرستان کرمان گذراند و سپس وارد دانشگاه شد. 

او پس از مهاجرت به تهران دوره دانشکده هنرهای دراماتیک را در این شهر گذراند و در همین مدت در رشته ترجمه زبان انگلیسی نیز لیسانس گرفت.  از سال ۱۳۳۹ در کرمان و همکاری با رادیو محلی کرمان نویسندگی را آغاز کرد و در سال ۱۳۴۷ با چاپ داستان در مطبوعات فعالیت مطبوعاتی اش را گسترش داد.

چهره  جهانی هوشنگ مرادی کرمانی

هوشنگ مرادی کرمانی علاوه بر ایران در جهان نیز شناخته شده است و از شاخص ترین نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان در دنیا به شمار می‌رود. او دو بار در سال‌های ۱۹۸۶ و ۲۰۱۴ میلادی نامزد دریافت جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن شد و در سال ۱۹۹۴ جایزه کتاب کودکان و نوجوانان اتریش را دریافت کرد. همچنین بسیاری از آثار مرادی کرمانی به زبان‌های آلمانی، انگلیسی، فرانسوی، هلندی، عربی، اسپانیایی و... ترجمه شده‌ اند.

آثار هوشنگ مرادی کرمانی

مرادی کرمانی در بخش داستانی آثاری همچون خمره , آب انبار , معصومه , من غزال ترسیده‌ای هستم , قصه های مجید , بچه های قالیبافخانه, ته خیار, نخل , چکمه , مشت بر پوست , تنور , پلو خورش , مهمان مامان , مربای شیرین , لبخند انار , مثل ماه شب چهارده , نه تر و نه خشک, ناز بالش , شما که غریبه نیستید , کبوتر توی کوزه و هوشنگ دوم را به نگارش درآورده است.

از فیلم نامه های او می توان به کاکلی , تیک تاک , کیسه برنج و مهمان مامان اشاره کرد و کبوتر توی کوزه , پهلوان و جراح و ماموریت از جمله نمایشنامه های اوست.

از آثار داستانی او در تولید فیلم های سینمایی می توان به داستان صنوبر( محصول افغانستان) , قصه های مجید , خمره , چکمه , مهمان مامان , تنور , مثل ماه شب چهارده و مربای شیرین اشاره کرد.

انتهای پایان/

برچسب ها: ادبیات ، نویسنده
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.