این مطلب نتیجه یکی از آخرین مطالعات در زمینه فراموشی در سالمندان است که نتایج آن به تازگی منتشر شده است.
در این مطالعه ۹۳۵ سالمند ساکن شیکاگو که سابقه فراموشی نداشتند، بررسی شدند و از آنها خواسته شد به سوالات یک پرسش نامه که میزان آگاهی آنها را در خصوص کلاهبرداریهای تلفنی میسنجید پاسخ دهند. پس از آن به مدت شش سال وضعیت شناختی آنها به کمک پرسش نامههای مختلف ارزیابی شد.
نتایج این مطالعه نشان میدهد سالمندانی که در ابتدای مطالعه، هوشیاری کمتری نسبت به کلاهبرداری تلفنی داشتند، در طول دوره تحقیق، احتمال بیشتری برای نشان دادن علایم آلزایمر، فراموشی و مشکلات شناختی خفیف داشتند.
محققان در این پژوهش معتقدند برای هوشیار بودن در برابر کلاهبرداریهای تلفنی لازم است افراد قضاوت اجتماعی خوبی داشته باشند. این قضاوت اجتماعی نیازمند گسترهای از توانمندیهاست.
وقتی یکی از این توانمندیها به واسطه افزایش سن، دچار مشکل میشود، فرد ممکن است نتواند قضاوت اجتماعی کارآمدی داشته باشد. نکته مهم در این مطالعه آن است که شرکتکنندگانی که در شروع این مطالعه، در قضاوت اجتماعی دچارمشکل بودند، در ابتدا در آزمونهای حافظه نمره قابل قبولی کسب کرده و مشکلی در زمینه حافظه از خود نشان نداده بودند.
اما در طول دوره مطالعه، در این افراد بیش از دیگران آلزایمر، فراموشی و مشکلات شناختی تشخیص داده شد. بر این مبنا محققان این طور نتیجهگیری کردند که ناآگاهی در برابر کلاهبرداریها یا قربانی کلاهبرداری شدن در سالمندان، میتواند پیشدرآمد بروز مشکلات حافظه و شناختی در آینده نزدیک باشد.
۲ توصیه برای خانوادهها
اگر سالمندی را میشناسید که قربانی کلاهبرداری تلفنی یا اینترنتی شده، برنامهای برای ارجاع او به متخصص به منظور ارزیابی حافظهاش داشته باشید و در نظر بگیرید احتمال این که او در آینده نزدیک مشکلات دیگری در حافظه یا شناخت داشته باشد، بالاست.
توجه داشته باشید هر چند آموزش و آگاهسازی سالمندان میتواند از تکرار کلاهبرداریها کم کند، اما با توجه به آسیبپذیری بالای این گروه، لازم است راهبردهای دیگری، چون محدودیت در برداشت از کارت بانکی یا تعویض کارت بانکی در بازههای زمانی کوتاهتر نیز مدنظر قرار گیرد.
منبع: روزنامه خراسان
انتهای پیام/