سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

ما با اقدام فردا به استراتژی دشمن پاسخ می‌دهیم/ بخشی از دستگاه‌های تصمیم‌ساز کشور با تاخیر به بدعهدی اروپایی‌ها رسیدند


گفت و گوی ویژه خبری امشب سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت با موضوع پاسخ ایران به بدعهدی آمریکا و اروپا برگزار شد.


به گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، گفتگوی ویژه خبری امشب با موضوع بررسی ابعاد پاسخ احتمالی ایران به خروج آمریکا از برجام و بدعهدی اروپا و با حضور سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی عضو هیات رئیسه مجلس و مهدی محمدی کارشناس مسائل سیاسی برگزار شد.

محمدی در ابتدای برنامه با اشاره به خروج آمریکا از برجام، اظهار کرد: از لحظه ای که آمریکا از برجام خارج شد؛ سوال بزرگ این بود که پاسخ درست به این اقدام آمریکا چیست و باید یک پاسخ راهبردی در چاچوب منافع ما و در عین حال متناسب با اقدام آمریکا داده شود.

محمدی افزود: بحث و مجادلات فراوانی برای پاسخ به اقدام آمریکا وجود داشت و همین طور اختلاف نظراتی را هم در این رابطه شاهد بودیم و به نظرم یک زمان یک ساله را در این زمینه از دست دادیم.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: استراتژی برخی دوستان این بود که بهترین پاسخ به اقدام آمریکا این است که ما برجام را با اروپایی‌ها و روسیه حفظ کنیم و آمریکا منزوی خواهد شد و اثرات اقتصادی خروج آمریکا از برجام از طریق مشارکت بقیه اعضای برجام جبران خواهد شد و این روندی بود که ما در یک سال اخیر با آن درگیر بودیم.

محمدی با اشاره به اینکه اروپایی ها توانایی تدوین استراتژی مستقل از آمریکا را ندارند، افزود: به عقیده من با وجود هشدارهایی که در ابتدا داده شد که اروپایی‌ها انگیزه و توان لازم برای جبران خسارت اقتصادی ناشی از خروج آمریکا از برجام را ندارند، بخشی از دستگاه‌های تصمیم‌ساز کشور با تاخیر به بدعهدی اروپایی‌ها رسیدند.

وی با بیان اینکه پاسخ احتمالی ایران حمله به برخی پیش فرض های آمریکایی محسوب می شود، بیان کرد: یکی از پیش‌فرض‌های آمریکایی‌ها این بود که ایران تحت هر شرایطی در برجام می‌ماند و تصور می‌کردند هر چقدر تحریم‌ها را تشدید کنند، می‌توانند برجام را نگه دارند و پیش فرض دوم این بود که آنها تصور می‌کردند ایران ضعیف است و به عقیده من فردا ما به استراتژی دشمن پاسخ می‌دهیم.

در ادامه قاضی زاده هاشمی عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به اینکه فضای مجلس متاثر از افکار جامعه است، اظهار کرد: جامعه به ایده مذاکره با نگاه خوش بینانه در عرصه اقتصاد نگاه می‌کرد و دولت هم با همین شعار پا به میدان گذاشت، ولی از نیمه سال گذشته این سوال جدی برای نمایندگان ایجاد شد که این نقطه توقف و تغییر، کِی باید شکل بگیرد؟ سه موضوع در رفتار دشمن دیده می‌شود؛ دشمن از ابتدا در جریان پذیرش و اجرای برجام به نوعی مسئله شرطی‌سازی را دنبال می‌کرد و به همین دلیل باید فردا پاسخ مناسبی همراه با نظام محاسباتی به اقدام دشمن داده شود.

در ادامه محسن عبداللهی استاد حقوق بین الملل در ارتباط تلفنی گفت: ما می‌توانیم بر اساس بند‌ ۳۶ برجام، به صورت کلی و جزئی بخشی از فعالیت‌هایی را که محدود کردیم، برگردانیم.

محمدی با بیان اینکه پاسخ فردای ایران به اقدام آمریکا نقض برجام نیست، گفت: ماده ۳۶ برجام به صراحت این اجازه را به ما می‌دهد و اقدام فردا دشمن را از تصور ضعف ایران خارج خواهد کرد؛ مذاکرات معنادار خواهد شد و اروپایی‌ها دیگر باید برای حفظ برجام از فردا کوشش کنند.

در ادامه برنامه مجری با سوال از میرطاهر کارشناس روابط بین الملل که به صورت تلفنی مهمان برنامه بود؛ در ارتباط با پاسخ احتمالی ایران و ابعاد و تبعات آن گفت: فردا روز سرنوست سازی برای توافق برجام خواهد بود چراکه پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از این توافق و تعلل‌های اروئیکای اروپایی و اتحادیه اروپا در انجام تعهداتشان؛ فردا پاسخ عملی ایران را شاهد خواهند بود.

وی ادامه داد: اقدام متقابل ایران که پیش بینی می‌شود از برداشتن برخی تعهدات ذیل برجام شروع خواهد شد؛ در میدان عمل طرف مقابل را خواهد سنجید تا اگر علاقه ای به پایداری این توافق دارند امتیازهای واقعی و بیشتری به ایران دهند.

در ادامه برنامه مجری از مهدی محمدی کارشناس مسائل سیاسی در خصوص تبعات خارجی و سناریو‌های آمریکا سوال کرد و محمدی نیز این سناریو‌ها را چنین تشریح کرد: طبیعتاً آمریکا مثل قبل تلاش خواهد کرد تا در حاکمیت، مردم و نخبگان دو دسته موافقان این اقدام متقابل و مخالفان آن ایجاد کند؛ تلاشی که در یک سال گذشته به شکست انجامیده است.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: امروز با اقدامات آمریکا یک اجماع ملی پشت این کار است و البته این اقدام یک حرکت تنها نیست و ممکن است رفت و برگشت با توجه به عکس العمل‌های طرف مقابل ادامه پیدا کند که باید مورد حمایت قرار بگیرد.

وی در ادامه افزود: امروز اجماع ملی خوبی در این رابطه داریم چراکه دولت روحانی که تا یکی دو سال قبل تمهیدات و تحلیل‌های دیگری داشت این را انجام خواهد داد.

محمدی در پایان صحبت‌های خود با اشاره به اینکه گزینه نظامی در کار نیست اظهار داشت: آمریکا همیشه با تهدید نظامی قصد داشت در پای میز مذاکره امتیاز‌های بیشتری بگیرد و وزن مذاکرات خود را بالاتر ببرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۱:۳۷ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
اقدام فردا لابد افزایش قیمت دلاره