سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نحوه ثبت وفات و گرفتن گواهی فوت چگونه است؟

بعد از مرگ، شناسنامه هر فردی باطل می‌شود و پس از آن باید گواهی فوت به عنوان سند رسمی در ثبت احوال صادر شود.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، همان گونه که به هنگام تولد تاریخ ولادت افراد ثبت می‌شود، به هنگام فوت نیز باید تاریخ آن در ثبت احوال به ثبت رسد. بعد از مرگ افراد، شناسنامه فرد باطل شده و برای او گواهی فوت صادر می‌شود (سند رسمی که وفات فرد در آن ثبت خواهد شد).

به هنگام مراجعه به ثبت احوال برای دریافت گواهی فوت، اداره ثبت احوال بعد از بررسی سند وفات، شناسنامه فرد متوفی را باطل کرده و براساس سند وفات گواهی فوت صادر می‌کند.

طبق ماده ۲۲ قانون، وفات ایرانیان و تمامی اتباع ایرانی اعم از اینکه مقیم ایران باشند و یا خیر باید توسط اداره ثبت احوال ثبت شود و در این میان مسئول گزارش فوت ایرانیان مقیم خارج کنسولگری‌های ایران در خارج از کشور است و افرادی که در ایران زندگی می‌کنند نیز افراد حاضر در محل فوت یا حادثه همچون خانواده، نزدیکان، نیروی انتظامی و غیره می‌توانند با احراز هویت خود، فوت متوفی را به ثبت برسانند و لازم است بدانید که برای ثبت وفات باید شناسنامه متوفی جهت باطل شدن در اختیار اداره ثبت احوال قرار گیرد.

برای طی کردن مراحل صدور گواهی فوت متوفی باید تمام مدارک فرد فوت شده را به همراه خود داشته باشید، در غیر این صورت گواهی فوت صادر نمی‌شود.


بیشتر بخوانید: صدور گواهینامه، گذرنامه و ارائه خدمات بانکی برای این ۱۰ میلیون نفر متوقف شد


سیف الله ابوترابی سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص نحوه اخذ گواهی فوت اظهار کرد: تمامی مراحل صدور گواهی فوت در سازمان ثبت احوال انجام می‌شود، افراد برای صدور گواهی فوت نزدیکان خود می‌توانند در ساعت و ایام اداری به همراه مدارک فرد متوفی به تمامی ادارات ثبت احوال در سراسر کشور مراجعه کنند.

وی افزود:  وجود مدارک متوفی برای صدور گواهی فوت الزامی است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور افزود: برای ثبت وفات نیاز است تا افراد شناسنامه و کارت ملی متوفی، گواهی پزشک یا بیمارستان یا مسئولان آرامستان را به همراه داشته باشند و یا معرفی و حضور دو نفر گواه با ارائه مدرک شناسایی در اداره ثبت احوال برای این امر ضروری است.

ابوترابی گفت: افراد از طریق سایت اداره ثبت احوال، می‌توانند وجه مورد نیاز برای صدور گواهی فوت را به صورت آنلاین و الکترونیک پرداخت کنند، اما به دلیل احراز هویت متوفی مراحل به صورت غیر آنلاین و حضوری انجام می‌شود.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به اخذ مبلغ ۱۰ هزار تومان برای صدور گواهی فوت مطرح کرد: مهلت تقاضای گواهی فوت، ده روز بعد از وفات متوفی است که اگر این مهلت بیشتر شود، وجه بیشتری به عنوان جریمه جهت صدور گواهی فوت اخذ خواهد شد.

انتهای پیام/

چگونگی نحوه صدور گواهی فوت برای فرد متوفی

برچسب ها: ثبت احوال ، شناسنامه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ابراهیم حسینی
۱۷:۰۹ ۰۲ آبان ۱۳۹۹
پدرهمسربنده فوت شدندچندروزقبا.درشهرستان دفن شدندبه گمان اینکه بهشت زهراشناسنامه راباطل میکندمانگاه نکردیم ولی تازه متوجه شدیم مهرباطل نخورده.حالابایدکجامراجعه کنیم..مامنطقه۸سکونت داریم ممنون
شیدا
۱۲:۳۶ ۱۷ اسفند ۱۳۹۸
سوال دارم.پدر من روز ۲ اسفند فوت شده الان شناسنامه مادرم را برای مهر کردن فوت همسر باید کجا ببرم