سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد؛

صدور اولین گواهی حلال صنایع غیر گوشتی در قم

آیت الله مبلغی گفت:اولین گواهی حلال صنایع غیر گوشتی در جمع مدیران استاندارد کشور اعطا شد.

   به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛آیت الله احمد مبلغی عضو مجلس خبرگان رهبری روز گذشته (یکشنبه ۱۵ اردیبهشت) در مراسم اعطاء اولین گواهی حلال صنایع غیر گوشتی در جمع مدیران استاندارد کشور گفت: امید است با قانون جدید مصوب مجلس و رویکرد و عزمی که موسسه استاندارد کشور بر اساس این قانون پیدا کرده است، جریان حلال در کشور تقویت، و جمهوری اسلامی بتواند حضوری برجسته و تاثیرگذار در کشور‌ها در زمینه صنعت حلال به هم برساند.

فقیه ناظر بر امور حلال با اشاره به مشخصه‌های مشترک سه گانه استاندارد و حلال عنوان کرد: اولین مشخصه مشترک این است که هم استاندارد و هم حلال هر دو بر پایه "احراز تحقق معیار مطلوبیت در کالا و خدمات"، معنی پیدا می‌کنند، با این تفاوت که استاندارد ناظر به معیار مطلوبیت از حیث مادی و بهداشتی است و حلال ناظر به معیار مطلوبیت از حیث دینی است.

آیت الله مبلغی یادآورشد: مشخصه مشترک دوم برای حلال و استاندارد آثار مثبتی است که این دو در جامعه بر جای می‌گذارند که به صورت مشخص می‌توان به دو اثر اساسی توجه نشان داد که یکی اطمینان بخشی در جامعه است و دیگری گشودن زمینه و فضایی ویژه برای تجارت است. هر دو در جامعه و میان مصرف کنندگان و افراد جامعه اطمینان ایجاد می‌کنند.

وی بیان کرد: البته حقیقت این است که در حلال، استاندارد‌های مادی و بهداشتی نیز به صورت عمده و اساسی ملحوظ می‌شود؛ یعنی کالا یا وضعیتی که به سلامت و اطمینان مردم آسیب می‌رساند حلال خوانده نمی‌شود.

وی افزود: جالب است که هم علامت حلال و هم علامت استاندارد هر دو اطمینان بخش برای جامعه مصرف کننده هستند.

آیت الله مبلغی با اشاره به مشخصه مشترک سوم برای استاندارد و حلال گفت هر دو، امر اثباتی هستند؛ یعنی نمی‌توان گفت هر چیزی که در عالم واقع در آن بهداشت رعایت شده است ما حکم به استاندارد بودن آن می‌کنیم؛ بلکه لازم است موسسه‌ای وجود داشته باشند که بر اساس معیار‌های تعریف شده، حکم به استاندارد بودن یا حلال بودن یک کالا بکند.

آیت الله مبلغی عنوان کرد: بنابراین، هر دو نیاز به موسسه دارند، یعنی باید موسسه‌ای باشد که بگوید این معیار‌ها را رعایت کرده در نتیجه استاندارد است و یا حلال.

در این مراسم همچنین رئیس سازمان استاندارد و آیت الله مبلغی فقیه ناظر بر امور حلال از اولین اعطای گواهی حلال رونمایی کردند.

انتهای پیام/ح

اولین گواهی حلال صنایع غیر گوشتی صادر شد

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.