سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پاسخ امیرالمومنین (ع) به علت سختی رویت هلال ماه

پاسخ حضرت علی (ع) به علت سختی رویت هلال ماه را در گزارش زیر بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، بنا به اعلام دفتر مقام معظم رهبری، امروز (دوشنبه) آخرین روز ماه شعبان و فردا سه شنبه هفدهم اردیبهشت یکم ماه مبارک رمضان است.

طبق آنچه ستاد استهلال دفتر رهبر انقلاب روز گذشته خبر داد، رویت هلال ماه رمضان با سختی و دشواری همراه است، سختی که به تعبیر حضرت علی (ع) از گناه و پلیدی‌های پدید می‌آید.


بیشتر بخوانید: حکم گرفتن روزه در یوم الشک + فیلم و نظر مراجع تقلید


چرا در زمان قدیم رویت ماه اول رمضان و آخر آن ساده بود و این حرف‌ها که امروزه درست شده است را نداشت؟ پاسخ این پرسش را در کلامی از حضرت علی علیه السلام میابیم. حضرت علی (ع) فرمودند: زمانی بر مردم خواهد آمد که چند گناه بزرگ و عمل زشت در بین آن‌ها پدید می‌آید.

۱- کار‌های زشت آشکار می‌گردد و معمولی می‌شود.
۲- پرده‌های عفت و شرم پاره می‌گردد.
۳- زنا کاری و تجاوز‌های ناموسی علنی می‌شود.
۴- مال‌های یتیمان را حلال می‌شمارند و می‌خورند.
۵- رباخواری شیوع پیدا می‌کند.
۶- در کیل و وزن‌ها، کم و کاست می‌کنند.
۷- شراب را به اسم نبیذ حلال شمرده و می‌خورند.
۸- رشوه را به عنوان هدیه و شیرینی می‌گیرند.
۹- به نام امانت داری خیانت می‌نمایند.
۱۰-مرد‌ها خود را به شکل زنان و زنان خویش را به صورت مرد‌ها درمی آورند.
۱۱- به احکام و دستورات نماز بی اعتنائی می‌کنند.
۱۲- حج خانه خدا را برای غیر خدا (برای ریا و یا تجارت ) بجا می‌آوردند.

سپس ادامه داد: کیفراین زشتی‌ها این است که خداوند آن‌ها را از فیوضات خود محروم می‌کند، تا جائی که ماه (شوال) برای آن‌ها مخفی می‌شود به طوری که گاهی دو شبه دیده می‌شود (که معلوم می‌شود روز عید فطر را به عنوان ماه رمضان روزه گرفته اند با اینکه روزه آن حرام بوده است) و زمانی شب اول رمضان مخفی می‌شود، که دو روز آن را روزه نگرفته و به عنوان آخر ماه شعبان می‌خورند و روزعید فطر را به خیال آخر ماه رمضان روزه می‌گیرند.

در این وقت باید ترسید از اینکه خداوند به طور ناگهانی آن‌ها را کیفر کند (مانند زلزله و طوفان و سیل).

چرا که به دنبال آن کارها، بلا‌ها مردم را فرا می‌گیرد، تا جائی که کسانی صبح سالم هستند ولی شب در دل خاک و قبر آرمیده اند و گاهی شب سالمند و بامدادان جزء مردگان هستند.

وقتی چنین روزگاری پیش آمد، لازم است انسان همیشه وصیت کرده باشد که مبادا بلائی بر او فرود آمده و بدون وصیت بمیرد و واجب است نماز را در اول وقت آن بخواند، چون ممکن است تا آخر وقت زنده نباشد. هر یک از شما آن زمان را درک کرد بدون وضو نخوابد و اگر برایش امکان دارد همیشه با وضو باشد چه ترس آن است که مرگ ناگهانی برسد، لذا خوب است با وضو باشد که روح با طهارت خدا را ملاقات نماید. من شما را ترساندم اگر بترسید و آگاه نمودم، اگر آگاه گردید و شما را پند دادم چنانچه پند گیرید پس در پنهانی و آشکار، از خدا بترسید و نباید کسی از شما بمیرد، مگر اینکه مسلمان باشد، زیرا هر کس به جزاسلام آئینی داشته باشد ازاو پذیرفته نیست و در آخرت زیان کاراست.

پی نوشت:

 بحارالانوار؛ جلد ۹۶؛ صفحه ۳۰۳؛ باب ۳۷؛ ما یثبت به الهلال و أن شهر رمضان ینقص أم لا و حکم صوم یوم الشک

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
مسعود اسدی سطح سه حوزه
۰۵:۴۳ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام و عرض ادب
چنین روایتی در بحار جلد 96 با آدرسی که داده شده وجود ندارد اگر امکان دارد متن عربی حدیث را بگذارید به نظر می آید این حدیث بدون مراجعه به منبع آن از یکی از سایت ها کپی پیست شده است
محمد بابائی
۰۰:۱۳ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام
مسئله اول: یعنی خداوند خودش کاری میکنه که مردم ماه رو نبینن و اشتباه کنن و بعدش بابت این عملی که در ناآگاهی انجام شده و به عمد و از روی آگاهی نبوده جریمه و تنبیه میکنه؟؟؟؟!!!!!!

مسئله دوم: یعنی شما دارید به کار مراجع و رهبر ایراد میگیرید و گمراه در تشخیص بیان میکنید و سزاوار کیفر از سوی خداوند؟؟؟!!!!!!
ناشناس
۰۰:۲۷ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
امثال این احادیث را اهل فنش باید جواب متناسب بدن بدبختی اینه ما تو داروخانه بریم ازاینهمه دارو نمیتونیم برا مریضیمون نیخه بپیچیم و کارشناسش نظر نهایی میده اما تو مسایل دینی رجوع به اهل فن و رفع شبهه اصلا برامون مهم نیست هر خدیثی متناسب عوام نیست این همه اسراییلیات و اینهمه ظنهای غیر معتبر و احادیث جعلی که ما خودمون رو ازش واکسینه نکردیم اخباریون بابای مردم رو در اوردن با این کاری که هر حدیثی رو نقل محافل عموم کردند ببینین فلاسفه و اهل عقل و دقنت نظرشون چیه ته این حدیث با این سبک چزی که ازش در میاد اینه کع در اخر الزمون دین دیگه کاربردی نیست یا باید متعصبانه و کور کورانه تقلید کنی یا بذاریش کنا پس جریان بو داره لطفا لطفا کمی تعقل و رجوع به اهل فن التماس دعا
ناشناس
۱۹:۲۸ ۱۳ خرداد ۱۳۹۸
خدا یا برائت می جویم ازتمام گناهان وگناهکاران وبه خودت پناه می برم از شر شیطان لعین ورجیم خدایا گناهان مومنان واقعی راببخش ویا ولیٱ عافیه عفیتٱ دین ودنیاواخرة
دادگر
۱۱:۴۹ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
استغفرالله ربی واتوب علیه،خدایا نجاتمان بده،السلام علیک یاعلی ابن ابیطالب علیه السلام،یاحجت الله فی خلقه...دردتمام وجودم راگرفت..خدایا راه نجات من ولایت است...این بزرگترین دعایم،دروقتی است،که "روزحسابِ نهائی"میرسد.امیدوارم حداقل این دردنامه رادرآن روزبعنوان"سندرهائیم"به پذیری...الباقی دردهایم درسینه میماند...باامیدبه رحمت تو"ای امیدبخش ورحمان".....
عمار سید علی
۱۸:۱۰ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
یا صاحب الزمان (عج) کمک مان کن
دهه هشتادی
۱۳:۱۳ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
خدا به داد ملت برسه
ناشناس
۱۲:۲۴ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
یا خداااااااااااااااااا