توکلی در این نشست با تأکید بر اهمیت پیاده سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در مدارس، گفت: این سند به دنبال این است که فکر پروری جانشین ذهن پروری شود، میخواهد به دانش آموزان کمک کند تا به جای انباشت ذهن از مطالب غیر ضروری، راه حلی برای مسائل و مشکلات خود پیدا کنند و به خودباوری برسند.
وی با اشاره به نظریه جرالد برونر که یکی از پیشرفتهترین نظریات حوزه آموزش است، بیان کرد: باید به جای محصول، به فرآیند یادگیری توجه کنیم.
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی هدف اصلی این نشست را تبادل نظر، تصمیم گیری برای ایجاد تغییر و تحول برای دستیابی به مدارس برتر و در طراز انقلاب و برنامه ریزی برای بازگشایی مدارس در مهر ۱۳۹۸ متفاوت با گذشته با هدف تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش عنوان کرد.
منظری توکلی بررسی وضعیت مدیران مدارس، ثبات و توانمندسازی مدیران، اجرای برنامههای تعالی بخش و اقدامات فرهنگی را از برنامههای اجرایی سما برشمرد.
وی مصوبات اخیر هیئت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی را حامی جدی معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی (سما) دانست و گفت: در این راستا تصمیمات مثبت و ارزندهای درجهت تعالی و پیشرفت سما اتخاذ شده است.
فاضل سنقری دبیر کل شورای عالی فرهنگی، آموزشی و مهارتی سما نیز در این نشست با اشاره به شرایط ویژه مدارس در سایر کشورها، گفت: مدارس در کشورهای توسعه یافته، سنگری برای ساخت زیرساختهای سبک زندگی است.
وی درباره ضرورت نگارش سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گفت: برای تربیت نسلهایی که پیروزی انقلاب اسلامی را ندیده اند، نیاز به روشنگری نسبت به ارزشهای والای انقلاب و ارزشهای دینی احساس میشد؛ بنابراین نگارش سند تحول بنیادین که نیاز کشور به اسناد خارجی و غیر بومی را برطرف میکرد، در دستور کار قرار گرفت.
دبیر کل شورای عالی فرهنگی، آموزشی و مهارتی سما سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را نخستین سندی دانست که همه مسئولان کشوری بر اجرای دقیق و یکپارچه آن اتفاق نظر دارند و بیش از ۶۰۰ نفر از صاحب نظران و متخصصان در نگارش آن نقش داشته اند.
وی با اشاره به ضرورت تغییر نگاهها در مدرسه داری گفت: در این راستا باید حوزههای زیر ساختی خود را تغییر دهیم تا بتوانیم طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، دانش آموزانی پرسشگر، جسور، دانا، خلاق، اگاه تربیت کنیم.
سنقری به ضرورت ارائه استانداردهای الگوی مدرسه داری در مدارس سما اشاره و تصریح کرد: تعمیق اسناد، تطبیق و تصمیم به تغییر، مراحل تحول سند در مدارس سماست.
وی ابراز امیدواری کرد که تا سال ۱۴۰۱ تغییر و تحولات اساسی و ضروری در مدارس سما ایجاد شود.
انتهای پیام/