سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس گنجینه آب ملی ایران:

همه دستگاه‌ها باید کمک کنند تا بحث تصرف حریم رودخانه رخ ندهد

رئیس گنجینه آب ملی ایران گفت: دادگستری در تجاوز به‌حریم رودخانه‌ها، کارشناسان را تفهیم کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، رضا راعی رئیس گنجینه آب ملی ایران ظهر امروز در «کارگاه آموزشی رودخانه‌ها، قوانین کیفری و حقوق مدنی» که در سازمان آب منطقه‌ای خراسان رضوی برگزار شد، گفت: نقش سمن‌ها در فرهنگ‌سازی پایه‌ای به‌منظور جلوگیری از مشکلاتی که در تجاوز رودخانه صورت می‌گیرد می‌تواند کارساز باشد.

وی بر نقش سمن‌ها در ایجاد شفافیت تاکید کرد و ادامه داد: یکی از نکاتی که دادگستری باید در بحث بررسی این تجاوزات مورد توجه قرار دهد، بحث تفهیم کارشناس است تا کارشناسان بدانند چه چیز را باید گزارش کنند.

رئیس گنجینه آب ملی ایران گفت: اخیرا این تفهم کارشناسی در دادگاه‌ها، به‌درستی انجام نمی‌شود و این‌گونه است که همین امر برداشت‌های متفاوت کارشناسان در خواندن پرونده را به‌دنبال دارد.

راعی در خصوص تعیین حریم و بستر رودخانه پس از سند زدن زمین، افزود: مورادی داشتیم که قبل از اینکه قانون مدنی آب را داشته باشیم، سندی برای فردی در حریم صادر شده و بعد از صادر شدن سند، آب منطقه‌ای کار تعیین حریم و بستر را به‌مشاور واگذار و مشاور و پیمان کار حریم را مشخص می‌کنند و سوالی که مطرح است، اینکه آن زمان که به‌فرد سند تحویل دادند، موضوع حریم مطرح نبود، حال امروز چه کاری باید انجام داد که در این خصوص باید تکلیف مردم را مشخص کرد.

وی در خصوص موضوع سیلاب تصریح کرد: جلوگیری از سیلاب، یک بحث بین بخشی است و همه دستگاه‌ها باید کمک کنند تا بحث تصرف حریم رودخانه رخ ندهد که بعد‌ها با مشکل مواجه شویم.

محمد علایی مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی هم گفت: آنچه که در سیلاب‌های اخیر رخ داد را می‌توان به‌دو بخش تقسیم کرد، بخش اول پدیده طبیعی است که باید برای آن آمادگی داشته باشیم، به‌طور مثال، وقتی در بردسکن ۱۲۰ میلی‌متر بارنگی طی ۶ ساعت را داشته باشیم، طبیعتا سیلاب داریم، چرا که ظرفیت رودخانه‌ها کمتر از سیلاب است.

وی تصریح کرد: در ۶۰ سال گذشته دولت نتوانسته حریم رودخانه‌ها را مشخص و از آن‌ها حفاظت کند که خواستن و یا نخواستن آن خود مسئله‌ای است.

وجود سه دانشگاه در نیشابور در حریم رودخانه

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به‌این نکته که تکلیف داریم که حدود حریم و بستر رودخانه‌ها را مشخص و از آن حدود محافظت کنیم، گفت: در یک کشور توسعه یافته و اخلاق‌مدار نمی‌توان پذیرفت که به‌طور مثال در نیشابور سه دانشگاه در بستر رودخانه ساخته شده و جالب این است که در یک دانشگاه رشته آب تدریس می‌شود!

علایی افزود: ما موظف هستیم که این حدود را مشخص کنیم، همچنین کشور به‌پیشرفت و توسعه نمی‌رسد، مگر اینکه تمامی ایرانیان، کشور را از خود و خود را در رابطه با آن مسؤول بداند.

وی تصریح کرد: باید به‌مردم آموزش دهیم که حتی در بستر رودخانه‌ها استراحت نکنند و به‌رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها اعلام کنند که به‌دلیل تجاوز به‌حریم رودخانه، در این مکان استراحت نمی‌کنند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: اینکه مسؤولان باید به‌دلیل کم کاری‌ها عذرخواهی کنند، شکی نیست، اما مردم نیز باید به‌این حوزه ورود پیدا کرده و از حقوق اجتماعی خود دفاع کنند.

علایی در رابطه با وضعیت ییلاقات طرقبه- شاندیز افزود: طرقبه شاندیز بمب ساعتی است که روزی منفجر می‌شود، چراکه سیلابی که در خوزستان آمد، چنانچه در طرقبه - شاندیز می‌آمد، تمام این ویلا‌ها تخریب می‌شد.

وی سد را یک سازه و ابزار برای مدیریت آب دانست و تصریح کرد: جایی که مطالعات به‌درستی انجام شود سد نتیجه مثبت به‌دنبال دارد و چنانچه مطالعات به‌درستی انجام نشود زیان می‌بینیم.
 
مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی با تاکید بر این موضوع که آبخیزداری و آب خوان داری از شام شب واجب‌تر است، گفت: آنچه که در خوزستان در رابطه با سیلاب انجام شد یک کار بی‌مانند در دنیا بود.
 
انتهای پیام//ج.ر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.