سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برگزاری جشنواره بازی‌های بومی محلی در نور

جشنواره بازی‌های بومی محلی با هدف انتقال اداب و رسوم گذشته به نسل جدید به همت ۱۲ روستای میانبند بخش مرکزی شهرستان نور برگزار شد.

فلاح رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نور در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: ۱۰۰ نوع بازی، بومی و محلی در بیش از ۳ هزار روستا‌های مازندران وجود دارد که این ورزش‌ها بخشی از شناسنامه فرهنگی استان است و به طور یقین با کمرنگ شدن این سنت و آیین‌های محلی، بخشی از فرهنگ و سنت این مناطق نیز از بین می‌رود.
 
وی افزود: در بازی‌های بومی و محلی که برگزار شده به علت داشتن ریشه‌های فرهنگی و تمدنی متناسب با جامعه ما و ترویج زندگی جمعی مورد استقبال عموم مردم بخصوص جوانان قرار گرفته است.
 
دبیر جشنواره بازی‌های بومی محلی نور گفت: بازی‌های بومی و سنتی، میراثی ماندگار از نسل‌های پیشین است که با کارکرد‌های مختلف تبلوری از فرهنگ و میراث اجتماعی هر جامعه به شمار می‌رود. این بازی‌ها از جمله نمود‌های اجتماعی و فرهنگی هر اجتماع به حساب می‌آیند.
 
فلاح افزود: در حقیقت ویژگی اصلی بازی، درس آموزی و سازگاری با نظام و محیط طبیعی اجتماعی پیرامونی است. ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی و محلی روستایی غنی از آداب، رسوم و خرده فرهنگ‌هایی است که بیانگر فرهنگ اصیل مردمان هر دیار است.
 
وی گفت: در بازی‌های گذشته قانون‌پذیری، مسئولیت‌پذیری، تمرین هم‌افزایی و کارگروهی، احترام به حقوق دیگران، مدیریت رفتار و نیل به برتری در قالب این بازی‌ها گنجانده شده که می‌تواند با برگزاری اینگونه جشنواره‌ها ان را به نسل امروزی انتقال داد.


انتهای پیام/آ



جشنواره‌ای براحیای بازی‌های بومی محلی مازندران

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.