سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پایان فعالیت موکب‌های اربعین در مناطق سیل‌زده خوزستان

فعالیت و کمک‌رسانی مواکب به ساکنان سیل‌زده خوزستان، با اعلام پایان وضعیت فوق‌العاده در این استان پایان یافت و ادامه کار‌ها به جمعیت هلال‌احمر استان واگذار شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در تاریخ ۱۱ اردیبهشت نیز آقای غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان پس از فروکش‌کردن سیلاب، بعد از حدود یک ماه، پایان وضعیت اضطراری در این استان را اعلام کرد. استان خوزستان از اوایل فروردین امسال و بعد از بازشدن دریچه سد‌های دز و کرخه به‌دلیل بارندگی‌های گسترده و سیلاب‌های بالادست در استان‌های لرستان و فارس شاهد بروز سیلاب و آبگرفتگی منطقه وسیعی از این استان بود.

اگرچه این سیلاب‌ها موجب آبگیری بسیار خوب هورالعظیم شد که خبر خوبی برای خوزستانی‌هاست، اما دردسر‌های زیادی نیز برای اهالی خونگرم این استان به وجود آورد؛ البته بروز سیلاب در استان‌های مختلف کشور به‌خصوص خوزستان، تصاویر بدیعی از همنوع‌دوستی ایرانیان به نمایش گذاشت. در این مدت نیرو‌های جهادی بسیاری برای کمک به اهالی خوزستان به این منطقه رفتند. موکب‌های اربعین هم که در ایام اربعین حسینی بسیار فعال هستند خود را به منطقه رساندند تا خدمات مورد نیاز را به اهالی بدهند.

در همین ارتباط حجت‌الاسلام سیدمحمود موسوی، رییس کمیته تغذیه، اسکان و جذب مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین خوزستان درباره فعالیت موکب‌های اربعین اظهار کرد: با شروع بحران سیلاب در خوزستان، حدود ۱۷۰ موکب از استان‌های خوزستان، فارس، مرکزی، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، چهارمحال‌و‌بختیاری، یزد، تهران، خراسان‌رضوی، هرمزگان، همدان، بوشهر، اصفهان، زنجان، آذربایجان‌غربی، البرز و سمنان برای خدمت‌رسانی با ساکنان سیل‌زده استان بسیج شدند و با تهیه غذا و وسایل ضروری به کمک هموطنان سیل‌زده شتافتند.

به گفته وی، با توجه به اینکه هم‌اکنون تعداد ساکنان در اردوگاه‌های اسکان اضطراری استان از ۱۳۰ هزار نفر در روز‌های نخستین بروز سیلاب، به کمتر از سه هزار نفر رسیده، به درخواست مدیریت بحران و هلال احمر خوزستان، فعالیت موکب‌های اربعین در مناطق سیل‌زده پایان یافت. وی همچنین از آغاز توزیع ۱۵ هزار بسته غذایی یک‌ماهه از محل کمک‌های مردمی و خیرین با هماهنگی فرمانداران، دهیاران و بخشداران در مناطق سیل‌زده خوزستان خبر داد. حجت‌الاسلام موسوی از همه دست‌اندرکاران موکب‌ها که با تلاش درخور تحسین منشأ خدمات بزرگی در مناطق سیل‌زده بودند، تقدیر کرد.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور و سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه از ضرورت برپایی مواکب اربعین حسینی در روز‌های نخستین بروز سیلاب در سه استان گلستان، لرستان و خوزستان سخن گفته بودند. پس از آن موکب‌های اربعین با کمک و پشتیبانی مردم و خیرین نیکوکار در مناطق سیل‌زده این سه استان عزیمت کردند.

در جریان زلزله مناطق غربی کشور در سال ۱۳۹۶ نیز ده‌ها موکب اربعین حسینی از خوزستان و استان‌های کشور پس از فراغت از خدمت‌رسانی به زائران اربعین در مرز‌های چذابه و شلمچه به استان زلزله‌زده کرمانشاه اعزام شدند تا با حضور خود، مرهمی بر دل‌های مصیبت‌دیدگان زلزله باشند. موکب‌های اربعین رفته‌رفته به یکی از منسجم‌ترین، کاراترین و آماده‌ترین نهاد‌های مردمی برای خدمت‌رسانی به مردم در مواقع بحرانی تبدیل شده‌اند. با کاهش خروجی سد‌های خوزستان، طغیان رودخانه‌های دز، کرخه و کارون نیز فروکش کرده و مناطق سیل‌زده این استان از حالت اضطراری، خارج و ساکنان به‌تدریج در حال بازگشت به محل زندگی خود هستند.

منبع: روزنامه صبح نو

انتهای پیام/

برچسب ها: سیل ، حوادث
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.