سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پرشورترین انتخابات در ایران برگزار می‌شود/ استانی شدن انتخابات ما را از چاله به چاه می‌اندازد/ تعداد سلبریتی هاى سیاسى رو به افزایش است

گفت و گوی ویژه خبری امشب با موضوع طرح استانی شدن انتخابات مجلس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در گفتگوی ویژه خبری شنبه ۱۴ اردیبهشت، نماینده موافق و مخالف طرح استانی شدن انتخابات مجلس، در این خصوص به بحث و گفتگو پرداختند.

سیدحسین نقوی حسینی، مخالف و عبدلله رضیان، موافق طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی، در گفتگوی ویژه خبری شنبه ۱۴ اردیبهشت، در خصوص فواید و مضرات این طرح به بحث و گفتگو پرداختند.

در ابتدای برنامه، نقوی حسینی ضمن اشاره به اهمیت بالای انتخابات در کشور گفت: انتخابات یکی از مصداق‌های مردم سالاری دینی در کشور ماست و حضور باشکوه مردم را به نمایش می‌گذارد. یکی از پرشورترین، آزادترین و سالم‌ترین انتخابات‌های دنیا در ایران برگزار می‌شود که با حضور اکثریت ۷۰ درصدی مردم همراه است.

وی ادامه داد: ما هر طرحی تصویب میکنیم باید این پشتوانه را تقویت کنیم؛ بنابراین ما باید طرح‌هایی تصویب کنیم که تمام مردم در صحنه حاضر شوند.

نقوی حسینی در خصوص انتخابات در کشورهای غربی گفت: در نظام‌های غربی، نخبه‌ها توسط نخبه‌ها و احزاب توسط احزاب انتخاب می‌شوند و مردم هم مشارکتی چندانی ندارند؛ من در اروپا که بودم زمان برگزاری انتخابات تبلیغات زیادی شد که همه مردم از احزاب آگاه بودند، ولی در برای حضور در انتخابات فقط ۳۲ درصد از مردم پای صندوق‌ها حاضر شدند که از این لحاظ، موضوع مشارکت در کشورمان نقطه قوت نظام جمهوری اسلامی است.

وی همچنین در خصوص نگاه موافقان طرح گفت: دوستان موافق یک امتیاز مهم برای این طرح مطرح می‌کنند و آن این است که طرح استانی شدن باعث ارتقا سطح نمایندگان و نگاه ملی آن‌ها می‌شود که من این طرح را اصلا قبول ندارم و به نظرم این یک طرح شهرستانی است. ما باید انتخابات را استانی کنیم، مثلا بگوییم شهر تهران ۳۵ نماینده دارد و مردم تهران باید به ۳۵ نفر رای بدهند.

نقوی همچنین ذکر کرد: این طرح ما را درگیر موضع انتخابی می‌کند و نماینده را از تعهد به مردم جدا می‌کند. اگر ما یک طرح انتخابات استانی می‌آوردیم و محلی را حذف می‌کردیم و به تعداد کرسی‌های هر استان درخواست رای می‌کردیم می‌توانستیم بگوییم انتخابات استانی است.

به دنبال صحبت‌های نقوی حسینی، عبدالله رضیان، نماینده مردم قائمشهر نماینده حوزه قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه‌شمالی در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، اینگونه واکنش نشان داد: البته من قسمت‌های زیادی از صحبت‌های آقای نقوی حسینی را قبول دارم، ولی باید این را در نظر داشت که متاسفانه سالیان سال است که دغدغه نمایندگان ما محلی است، یعنی بیشتر وقت نمایندگان در سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف برای کار‌های محلی مربوط به بخش خودشان صرف می‌شود و نگاه محلی دارند.

وی ادامه داد: در نحوه جمع آوری رای توسط نمایندگان ایراداتی وجود دارد که باید به مرور زمان اصلاح شوند. ولی اینکه آقای نقوی می‌گوید در تهران به این صورت باشد درست نیست. مثلا ممکن است در استان فارس، ممکن است تمام نمایندگان از شیراز باشند یا در استان‌های دیگر این شکل اجرا با مشکل مواجه می‌شود.

نقوی حسینی به دنبال صحبت‌های رضیان گفت: استانی شدن انتخابات یک ویژگی مهم دارد و آن اینکه در این طرح نگاه نماینده ملی می‌شود.
وی ادامه داد: مجلس ریل گذار مسیر حرکت جامعه است و باید به حرکت آن کمک کند. نماینده در شهر حوزه نمایندگی خود باید در خیابان‌ها و عرصه زندگی مردم حاضر شود و از مشکلات آن‌ها با خبر شود. این حرف نشان از غیرملی بودن انتخابات نمی‌زند.

رضیان در خصوص صحبت‌های نقوی حسینی گفت: مردم از نماینده انتظاراتی دارند که باید وارد کار‌های اجرایی بشود و مطالبات مردم را درخواست کند. به همین جهت در فضای قانون گذاری هم نمی‌تواند خیلی نقش آفرینی کند.

یاسر برخورداری، کارشناس نظام‌های انتخاباتی که به عنوان کارشناس، در برنامه حضور داشت در خصوص نظام‌های انتخاباتی دنیا اینگونه توضیح داد: ما سه مدل نظام انتخاباتی تناسبی، اکثریتی و ترکیبی در دنیا داریم. آن چیزی که ما امروز در خصوص آن صحبت می‌کنیم هیچ یک از طرح‌های گفته شده را شامل نمی‌شود و هنوز نتوانستیم عنوانی برای آن انتخاب کنیم.

برخورداری ادامه داد: آن چیزی که ما در این طرح مشاهده می‌کنیم نه تناسبی و نه ترکیبی است به همین منظور انتظار می‌رود در این طرح، خروجی ما چهره‌های مشهوری باشند که رای‌های بالایی بیارند. ولی این به این معنی نیست که این افراد لزوما چهره‌های ملی هستند و ملی می‌اندیشند.

وی با اشاره انتقاداتی که در خصوص مجلس وجود دارد، گفت: این طرح مصداق از چاله به چاه افتادن است که مشکلات زیادی را برای مجلس به همراه خواهد داشت که حاضریم در فرصت مناسب به صورت کامل، این مشکلات را توضیح دهیم.

در ادامه مجری برنامه در خصوص ابهامات این طرح پرسید که رضیان در پاسخ وی گفت: فرد نماینده باید ۱۵ درصد رای را در شهرستان خود کسب کند، اگر بیش از ۱۵ درصد کسب کرد با رای استان تلفیق می‌شود و مجموع آرای فرد را تشکیل می‌دهد.

رضیان ادامه داد: ما باید تراز نماینده را استانی کنیم پس باید اکثریت رای استان را بسنجیم و نباید برای انجام این طرح میزان نمایندگانی که از هر حوزه انتخابی در مجلس باید حضور داشته باشند را در نظر بگیریم.

وی در خصوص بی عدالتی هایی که ممکن است در اجرای این طرح به وجود بیاید، گفت: عدالت یک امر نسبی است و اگر طرح‌های دیگر را هم اجرا کنیم ممکن است به هر صورتی موجب بی عدالتی بشوند.

کارشناس برنامه مجددا حاضر شد و در خصوص صحبت‌های دو نماینده گفت: تبعات این طرح ممکن است در چهار بعد حقوقی، سیاسی، امنیتی و اجتماعی به شدت فاجعه آمیز خواهد بود. بحث بر سر استانی بودن این طرح است، ولی بخشی از آن به صورت تناسبی دیده شده است.

برخورداری عنوان کرد: در این طرح ذکر شده که احزاب ملی در سطح ملی می‌توانند لیست بدهند و احزاب استانی فقط در استان‌های خاص می‌توانند لیست ارائه بدهند. ما با چه مکانیزیمی میخواهیم احزاب ملی را شناسایی کنیم؟

وی ادامه داد: سوال بعدی اینجاست که دوستان گفتند وضعیت الان مجلس ما به گونه‌ای نیست که نگاه ملی بر آن حاکم باشد. آیا امید اینکه از دل چنین مجلسی، طرحی ملی برای تغییر بیرون بیاید هست؟

برخورداری با بیان اینکه  به تعبیر ما تغییر باید هوشمند صورت بگیرد؛ گفت:  اینکه بگوییم در خارج از کشور به گونه دیگری است درست نیست و باید نظام انتخاباتی را به تناسب نظام سیاسی کشور انتخاب کنیم. باید بگویم که در این طرح به هیچ وجه عدالت رعایت نخواهد شد. چون تلفیق آرا در مرحله استانی عدالت را به نحو دیگری بر هم خواهد زد.

در ادامه برنامه سیدحسین نقوى حسینى عضو کمیسیون امنیت ملى مجلس خطاب به آقای رضیان، گفت: راه حل این نیست، مردم باید با نماینده خود ارتباط داشته باشند، زیرا ما نظام غربى نیستیم و جامعه ما نیاز به پشتوانه دارد.

رضیان با اشاره به جزیره اى فکر کردن و عواقب آن بیان کرد: ما در مجلس به دلیل جزیره اى فکرکردن، نمى توانیم منافع استان‌ها را به صورت کلان در نظر بگیریم زیرا هر استان نگاه به خود دارد، ما تا به امروز محلى فکر کردیم و به نتیجه نرسیدیم.

وى اضافه کرد: در جامعه ما حزبى که کارآمد باشد، وجود ندارد و نمى توانیم از حزب یا نماینده اى نام ببریم.

نقوى حسینى با بیان اینکه هماهنگى میان جبهه‌ها و احزاب بسیار دشوار است، تصریح کرد: وقتى صحبت از احزاب و جبهه و ... مى کنیم از چند نفر سخن مى گوییم؟ وزارت کشور مى خواهد چه کند؟ چطور مى شود میان این تعداد آیتم، تناسب ایجاد کرد؟

رضیان با اشاره به هزینه هاى انتخاباتى و دغدغه مسئولین، اظهار کرد: ممکن است در مواقعى هزینه هاى انتخاباتى افزایش پیدا کند، اما یک موضوع مهم ورود افراد نخبه و اساتید دانشگاهى به جریان هاى جبهه است.

برخوردارى یادآور شد: من مخالفم، با توجه به طرح پیشنهادى هیچگونه شفافیت مالى وجود ندارد، بسیارى از حقوق نمایندگان در ٤سال فعالیتشان در مقایسه با هزینه ورودشان تفاوت دارد و فاصله ى معنادارى وجود دارد.

وى با بیان اینکه تعداد سلبریتی هاى سیاسى رو به افزایش است، گفت: آیا بیشتر افراد، نخبگان سیاسى هستند یا سلبریتی هاى سیاسى؟ اساسا آیا ١٦٨ حوزه که تک نماینده هستند در این طرح چگونه دیده خواهند شد؟

نقوى حسینی خاطرنشان کرد: صد‌ها کتاب در نقد دموکراسی غرب نوشته شده است و نخبه کشى را مطرح کرده است، بسیارى از افراد با تبلیغات وارد صحنه شده اند و در آن شکى نیست.

وى با بیان اینکه ساختار سیاسى نیاز به هدایت و برنامه ریزى دارد، عنوان کرد: ما باید ساختار سیاسى را به درستى هدایت کنیم و چهارچوب حزبى را در آن عملى کنیم، زیرا ساختار سالم نیاز به برنامه ریزى دارد.

نقوی حسینی در بخش دیگری از سخنان خود، افزود: طرح پیشنهادی شما جز افزایش بحران‌های اجتماعی، بحران مشروعیت جامعه و فاصله مردم با نمایندگان، نتیجه‌ی دیگری نخواهد داشت و لازم به ذکر است که واقعی‌ترین انتخابات در کشور ما انجام می‌شود، زیرا مردم حضور دارند.

وی با بیان اینکه من ۱ ریال هم برای انتخابات هزینه نخواهم کرد، اظهار کرد: من آمده ام که نوکر مردم باشم، نوکر که هزینه نمى کند، من تا به امروز حتی ١ریال هم هزینه انتخابات نکردم و نخواهم کرد، صداقت برای ما در اولویت قرار دارد.

رضیان در پایان خاتمه داد: دنبال کردن اخبار و پروژه‌ها حق مردم است، اما تاکید مى کنم که وقت مجلس برای بسیارى از افراد با خودنمایى کردن مى گذرد.

برخوردارى با اشاره به اینکه طرح استانى شدن انتخابات مشکلات را افزایش خواهد داد، یادآور شد: این طرح علاوه بر اینکه هیچ کدام از مشکلات را حل نمى کند، بلکه مشکلات اجتماعى، حقوقى و سیاسى را هم بیشتر خواهد کرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۲:۵۲ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
همون مشارکت 26 درصدی در انتخابات دوره قبلیه نه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هادی
۱۰:۲۷ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
نمایندگان مجلس یکی از مسببین گرانی و افزایش قیمت خودرو و مسکن هستند.
ناشناس
۰۹:۱۹ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
چرا مشکلات این مردم هنوز حل نشده
ناشناس
۰۸:۱۴ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
نمایندگان برای ملت چکار می کنن؟
ناشناس
۰۸:۱۲ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
ملت عزيز لطفا لطفا لطفا از اين به بعد آگاهانه و با تحقيق تو انتخابات شرکت کنيد