سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دبیرکل سازمان ملل خواستار خلع سلاح حزب‌الله لبنان شد

آنتونیو گوترش در اظهاراتی مداخله‌جویانه بار دیگر خواستار خلع سلاح حزب‌الله لبنان و توقف عملیات نظامی این جنبش در سوریه شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه الحیاه، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل در گزارش مربوط به نیم سال نخست میلادی این سازمان -که شب گذشته منتشر شد- بار دیگر خواستار خلع سلاح حزب‌الله لبنان و متوقف شدن فعالیت‌های نظامی این جنبش در کشور همسایه آن سوریه شد.

وی با اشاره به اینکه دولت جدید لبنان وضع اقتصادی را اولویت خود قرار داده است، تاکید کرد همچنین مهم است که این کشور که به آماده سازی راهبرد‌های دفاعی و ملی‌اش بپردازد.

دبیرکل سازمان ملل همچنین در اظهارات مداخله‌جویانه خود گفت: دولت لبنان باید مالکیت و استفاده از سلاح و قدرت را انحصاری خود کند چرا که این مسئله‌ای اساسی است و در بطن حاکمیت و استقلال سیاسی لبنان قرار دارد.

گوترش در ادامه ادعاهای خود، استفاده سلاح خارج از سیطره دولت و وجود نیروهای مقاومت را دو «تهدید» مستمر برای امنیت و ثبات لبنان دانست و گفت تداوم در اختیار داشتن تجهیزات نظامی پیشرفته در حزب الله نگرانی بزرگی را ایجاد می‌کند.

وی همچنین مدعی شده مداخله مستمر حزب الله در درگیری‌های سوریه، لبنان را در درگیری‌های منطقه‌ای غرق می‌کند و ثبات این کشور و منطقه را تهدید می‌کند.

گوترش در ادامه بار دیگر خواستار ممانعت هر گونه فعالیت نظامی داخلی و خارجی حزب الله و سایر گروه‌های لبنان و اجرای توافقنامه الطائف و قطعنامه ۱۵۵۹ سازمان ملل شد.

دبیرکل سازمان ملل همچنین با اشاره ضمنی به ایران، از کشور لبنان و تمامی کشور‌هایی که روابط مستحکم با حزب الله دارند خواست که این جنبش را به تحویل دادن سلاح هایش به دولت و فعالیت به عنوان یک گروه سیاسی محض تشویق کنند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
سخنگوآمریکا
۱۲:۰۵ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
سالهاست که رئیس سازمن ملل آمریکایی را در ابتدا ژست تغییر وویژه میگیرد ولی از ابتدا مشخصه نماینده آمریکا وغربه وبیشتر از کشورهای مطیعند پس سازمان خصوصی است مه مدیر عاملش آمریکاستوتمام...