وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان با جمعی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور فرمودند: آموزش و پرورش باید انسانهایی «دانا، توانا، خردمند، پرهیزکار، پاکدامن، کارآمد، شجاع، هوشیار و اهل اقدام» تربیت کند که اگر چنین شود، همان آرزویی که بارها بیان کردهام محقق میشود.
رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه رسالت آموزش و پرورش تربیت انسانهاست، گفت: با اینکه مدارس جدید و دانشگاهها حدود ۱۰۰ سال است که وارد کشورمان شده، اما ایران صاحب یک تمدن کهن است و در علم و فناوری سابقه رهبری علمی جهان را دارد. در زمانی سرزمین ایران در دوره ۵۰۰ ساله در اوج شکوفایی تمدن علمی قرار داشت که بی شک و با نظر قاطع مورخان تاریخ علم این تمدن منبعث از نگرش قرآن و مکتب اهلبیت(ع) بوده و مکتب رضوی ایجاد کننده مکتب علمی در ایران بوده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ایران کشوری است که گذشته روشن دارد، افزود: آینده هر ملت در امتداد گذشته آن صورت میگیرد و نمیشود آینده و گذشته هر ملت را از هم جدا کرد.
وی ادامه داد: اگر غرب ۳۰۰ سال است که پس از عصر روشنفکری، دوران تاریک گذشته خود را پشت سر گذاشته و وارد عصر جدید شده، باید بداند که مکتب خود را نمیتواند در سرزمینهایی که از تمدن کهن برخوردار است، القا کند، بنابراین در هجمه جدیدی که پس از جنگ سرد آغاز کردند، با عدم همراهی ملتها مواجه شدند.
عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد تصریح کرد: زمانی که غرب با عدم همراهی ملتها مواجه شد، جهان شبکهای را مبتنی بر فناوری رقم زد تا ملتها را نسبت به گذشته تاریخی خود دچار غفلت کند. همانطور که اگر انسانی فراموشی بگیرد، آیندهای ندارد، اگر جامعهای هم گذشته خود را فراموش کند، آیندهای نخواهد داشت.
وی با اشاره به کارشکنیهای غرب نسبت به جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: بر مبنای قرآن کریم و قرآن ناطق یعنی اهل بیت پرچمی در این سرزمین برافراشته شد که به دنبال آن است تا مستضعفان عالم را به خود برگرداند، اما این موضوعی است که غرب آن را تحمل نمیکند و در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران، اغتشاش و تحریم را پیش میگیرد و میگوید که باید ریشه ملت ایران را خشک کند.
طهرانچی با طرح این پرسش که چگونه میتوان در مواجهه با آمریکا ایستادگی کرد و اجازه نداد تا ریشه ما را خشک کنند؟ گفت: در این مسیر آموزش و پرورش بسیار مؤثر است، چرا که ما تمدنی داریم که در آن عقل و فضیلت و برتری علم همواره مورد توجه بزرگان بوده، به طوری که اگر به کتاب اصول کافی شیخ کلینی نگاه کنیم، کتاب اول مربوط به عقل و جهل است و کتاب دوم در باب فضیلت و برتری است و توحید در کتاب سوم آمده است و این نگاهی است که تمدن ما را تشکیل داده است.
رئیس دانشگاه آزاد تأکید کرد: ما باید تربیت را اینگونه برای فرزندان مان رقم بزنیم، چرا که غرب سعی دارد با تمام توان ارزشهای خود را با فراموش کردن ما نسبت به تمدن تاریخی گذشته و هویت ما بر ما حاکم کند و اگر ارزشهای آنها را بپذیریم، خودمان را فراموش کردهایم و آیندهای نخواهیم داشت.
وی با بیان اینکه ملت ایران دارای ریشه و تمدن تاریخی هستند، گفت: در مقالهای که در مجله سال ۲۰۰۵ در مجله نیچر منتشر شد، گفته بودند که ایرانیان به میراث و گذشته خود آگاه هستند و به دنبال احیای تمدن خود هستند، پس باید این حرکت را با تحریم متوقف کرد.
طهرانچی با بیان اینکه اگر میخواهیم همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند به آیندهای که آرزو داریم برسیم، باید آموزش و پرورش را دریابیم، اظهار داشت: یکی از ظلمهایی که به نظام تعلیم و تربیت شد، حذف پرورش از آموزش عالی بود، چرا که به نظام مدارس، آموزش و پرورش میگویند، اما به نظام آموزش دانشگاه به جای آموزش و پرورش سطح عالی، آموزش عالی گفته میشود، در صورتی که یکی از دورههای تربیت هفت ساله مربوط به دوره لیسانس میشود.
عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد ادامه داد: برخی احساس میکنند که اگر به دوره دانشگاه، تعلیم و تربیت بگویند و در دانشگاه معاون تربیتی داشته باشند، فاجعه است، اما دانشگاه آزاد افتخار دارد به عنوان یک مجموعه به هم پیوسته که شامل دورههای تحصیلی و تربیتی از مهدکودک تا دکتری است، به عنوان یک نظام به رشد تعلیم و تربیت فکر کند.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه باید در مسیر تعلیم و تربیت آسیبشناسی داشته باشیم و به این سؤال نیز پاسخ دهیم که چرا معلم جایگاهی که باید داشته باشد را ندارد؟ گفت: معلمی از دیدگاه ما رسالت است نه حرفه و اگر معلمی را از رسالت به حرفه تبدیل کنیم که میتواند کالای خود را بفروشد و یا با حضور در منزل دانشآموز به او درس بدهد، جایگاه و رسالت معلمی را به حرفه تبدیل کردهایم.
رئیس دانشگاه آزاد تصریح کرد: حقالتدریسی ضربه بزرگی به جایگاه و رسالت معلمی زد، چرا که اول معلم را تبدیل به کالا کرده که در این کالا ماهیت معلم از کلاس گرفته شد و تبدیل به کالایی شد که میتوان آن را در آموزشگاه یا خانه به فروش رساند. در صورتی که معلمی جایگاه والایی دارد و رسالت انبیاست. وقتی معلمی را از رسالتی که به آن عشق میورزد، به حرفهای برای امرار معاش تنزیل دادیم، آموزش و پرورش در معرض خطر قرار گرفت.
طهرانچی با بیان اینکه باید جایگاه معلمی را برگردانیم، گفت: شان معلم تربیت است، نه آموزش برای نحوه تست زدن برای کنکور. نباید اجازه بدهیم در نظام تعلیم و تربیت نقصان وجود داشته باشد و باید نظام تربیتی را در نظام اجتماعی تقویت کنیم.
وی با بیان اینکه دانشآموز کالا نیست و باید اول الگوی ذهن و یادگیری را به او بیاموزیم، افزود: «سما» یک هویت و قالب است و برند مدارس سما فقط اسم نیست، بلکه یک الگوی تربیتی است و این برند رویکرد سماست و شاخصهایی است که دانشآموزان براساس آن فارغالتحصیل میشوند و برای آنکه دانشآموزان خردمند، خلاق، آگاه و توانمند بار بیاوریم، باید بر روشها و مشخصهها کار کنیم و سما بیش از پیش به خود بیاندیشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: همه دانشگاههای بزرگ جهان در حوزه آموزش و پرورش حضور دارند، اما باید رابطه سما با آموزش عالی تعیین شده باشد و آموزش عالی تولید مفهوم کرده و معلمان ما دورههای بازآموزی خود را در دانشگاه طی کنند.
رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه سما فقط یک اتحادیه مدارس نیست، بلکه در دل دانشگاه قرار دارد و باید ارتباطات علمی آن در دانشگاه تعیین شود، گفت: مدارس سما جمع پویا و ساعی است و میخواهد در نظام آموزش و پرورش ما مؤثر و پیشتاز در بسترسازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باشد و آموزش و پرورش را تا ۱۸ سالگی نبیند، بلکه سیر تحول آن را در دانشگاه نیز ادامه دهد.
وی اظهار داشت: از امسال معلمان فرهیخته و الگو در عرصه آموزش و پرورش دانشگاه آزاد در سطح کشور شناسایی و معرفی خواهند شد و علاوه بر تجلیل از این معلمان، ویژگیها و خصوصیات تعلیمی و تربیتی این معلمان الگوسازی و نشر داده میشود و یک مراسم محتوایی با برگزیدگان سما که ستارگان تحول در آموزش و پرورش خواهند بود، برگزار خواهیم کرد.
انتهای پیام/