سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر اسبق بهداشت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

کاهش مرگ و میر حوادث ترافیکی ایران در دنیا بی‌نظیر بوده است/ معضل ایمنی خودرو و رانندگی خشن در کشور

لنکرانی گفت: در حوادث ترافیکی بحث ایمنی خودرو، رانندگی خشن و مصرف الکل مشکل‌ساز بوده است.

کامران باقری لنکرانی وزیر اسبق بهداشت، عضو فرهنگستان علوم پزشکی و رئیس پنل حوادث ترافیکی نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت که برای نخستین بار در غرب آسیا و شرق آفریقا به میزبانی ایران برگزار شد، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره موضوع حوادث ترافیکی و موارد مورد بحث در نشست مجمعع جهانی سلامت اظهار کرد: حوادث ترافیکی در کشور ما متاسفانه بار زیادی از نظر مرگ و میر و معلولیت ایجاد می کند.

رکورد مرگ در حوادث ترافیکی سال ۱۳۸۵ زده شد

رئیس پنل حوادث ترافیکی نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت با اشاره به تاریخ اولین حادثه ترافیکی در ایران و روند افزایش مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی در کشور بیان کرد: از سال ۱۳۰۴ که اولین حوادث ترافیکی در ایران اتفاق افتاده است تا سال ۱۳۸۵ روند فزاینده‌ای در حوادث ترافیکی داشتیم و در سال ۱۳۸۴ به قله هزار مرگ و میر بر اثر حوادث ترافیکی رسیدیم و در آن زمان حدود ۳۰ هزار نفر جن خود را بر اثر حوادث ترافیکی از دست می‌دادند.

وزیراسبق بهداشت به کاهش مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی در دهه گذشته اشاره کرد و افزود: از سال ۸۵ اقدامات هماهنگی بین حدود ۳۵ دستگاه شامل وزارت بهداشت، پلیس، وزارت راه و شهرسازی، بیمه ها، شهرداری‌ها و سایر نهاد‌های دست اندر کار انجام شد و از سال ۸۵ برای اولین بار بعد از ۸۱ سال کاهش مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی کاهش پیدا کرد.

آمار مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی در کشور

 لنکرانی با اشاره به آمار مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی در حال حاضر اظهار کرد: مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی از ۳۰ هزار مورد در سال ۱۳۸۵ به سالیانه ۱۷ هزار مرگ رسیده است البته بحث هایی درباره کم شماری مطرح می شود اما حدود مرگ و میر به طور کلی کاهش پیدا کرده است.

رئیس پنل حوادث ترافیکی نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت  با بیان اینکه متاسفانه از ۲ سال گذشته روند مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی اندکی افزایش پیدا کرده است، بیان کرد: افزایش مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیک در ۲ سال گذشته کمتر از ۲ درصد بوده، اما در مواقع حساس در برخی استان‌ها این روند افزایش مرگ و میر تا ۵ درصد افزایش داشته است و این نشان می دهد اقداماتی که در گذشته انجام داده ایم در زمان خود موثر بوده و اکنون به اوج اثرگذاری رسیده است.

وزیراسبق بهداشت تاکید کرد: اگر بخواهیم روند کاهنده مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی را حفظ کنیم لازم است تا تجدیدنظری در سیاست ها داشته باشیم و نقاط قوت قبلی را تقویت و اقدامات جدیدتری طراحی کنیم و این اقدامات در بحث برنامه ریزی بین بخشی باید شکل گیرد و یکی از دستگاه های اجرایی موثر به عنوان متولی سلامت مردم وزارت بهداشت است.

ارائه تجربه موفق ایران در نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت

لنکرانی با اشاره به موضوعات مورد بحث و بررسی در زمینه حوادث ترافیکی که در نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت با حضور سیاست گذاران برجسته حوزه سلامت و نمایندگانی از سازمان بهداشت جهانی و مهمانانان خارجی برگزار شد، گفت: ما در پنل حوادث ترافیکی تجربه های موفق ایران را در زمینه کاهش مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی ارائه کردیم.

وزیراسبق بهداشت تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم ایران  کاهش مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی موفق بوده و تجربه کشور ما در کاهش مرگ و میر حوادث ترافیکی در بازه زمانی یک دهه مثال زدنی و در دنیا بی نظیر بوده و اتفاق خیلی خوب و مهمی در ایران رخ داده است.

رئیس پنل حوادث ترافیکی نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت ادامه داد: همچنین در این پنل درباره داده های جدید و نقاط ضعف در زمینه حوادث ترافیکی و مرگ و میر ناشی از آن بحث کردیم چرا که به نظر می رسد نقاط ضعف موجب افزایش مرگ و میر حوادث ترافیکی شده است.

رانندگی خشن، ایمنی خودروها و نقاط حادثه چیز از چالش های حوادث ترافیکی

وزیراسبق بهداشت به نقاط ضعف در حوزه حوادث ترافیکی که موجب افزایش مرگ و میرها در 2 سال گذشته شده است ، اشاره کرد و گفت: ما در رفتار رانندگی دچار معضل هستیم و رفتار رانندگی به سمت خشن شدن پیش می رود همچنین با معضل ایمنی خودروها روبه رو هستیم و مشکلاتی در این زمینه داریم.

لنکرانی اصلاح نقاط حادثه خیز جاده ای را در کاهش مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی ضروروی و مهم دانست و گفت: در نقاط حادثه خیز با توجه به اینکه کشور ما از نظر جغرافیایی پهناور است چالش هایی داریم و برخی نقاط حادثه خیز ما وقتی اصلاح شده اند خود نقاط حادثه خیز جدیدی به وجود آورده اند  که باید اصلاح شوند و به گونه ای عمل کنیم که در روند اصلاح نقاط حادثه خیز جدید به وجود نیایند.

رونده فزاینده رانندگی پس از مصرف الکل در کشور

رئیس پنل حوادث ترافیکی نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت به چالش مصرف الکل و موادمخدر و تاثیر آن در افزایش مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیک اشاره کرد و افزود: بحث رانندگی پس از مصرف الکل  و موادمخدر در کشور ما معضل مهمی در حوادث ترافیکی محسوب می شود به ویژه مصرف الکل که روند آن فزاینده بوده است.

وزیر اسبق بهداشت درباره امدادرسانی به مصدومان جاده ای به منظور کاهش مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی اظهار کرد: از طرفی در مراقبت های بهداشتی و درمان باید اقداماتمان را روز آمد کنیم و شبکه مراقبت از حوادث را به وجود بیاوریم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۰:۵۱ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
در امریکای شمالی اگر حین رانندگی کسی را بکشی .برای مدت 5 سال اجازه رانندگی بهت نمیدهند .و سه سال طول میکشد که راننده بتواند به تنهایی رانتدگی کند .برای مثال .وقتی تصدیق میگیری .نمیتوانی به تنهایی رانتدگی کنی .کسی که برای مدت بیش از 3 ساله رانندگی کرده باید همراهت باشد .از 2 شب تا 5 صبح هم اصلا نمیتوانی رانندگی کنی حتی با راننده کار کشته
ایرانی
۱۹:۰۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
آمار تصادفات ربطی به وسیله نقلیه مدرن و پیشرفته و مدلی مثل پراید ندارد اتومبیل جدید که با سرعت دویست تا حرکت میکند که بیشتر قطعات آن از فایبرگلاس و فلزات سبک ساخته شده در زمان تصادف آیا ایمن است . مهم راننده و فرهنگ رانندگی می‌باشد و احترام به حقوق دیگران که اصلاً وجود ندارد. و مورد بعدی کمبود نیروی پلیس و بی تفاوتی آنها نسبت به رفتارهای ترافیکی و ارزان بودن مبالغ جریمه که بازدارنده نیست .در یک کشور اروپایی پلیس بدنبال خلافکاران میگردد و مبلغ جریمه‌ای که مینویسد آنقدر سنگین است که بر بودجه ماهیانه خانواده تاثیر می‌گذارد
رضا
۱۶:۴۶ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
اگ بجا این لگن ها خودرو های روز دنیا استفاده میکردیم الان سالی ۴ الی ۵ هزار نفر بیشتر تلفات نداشتیم
ناشناس
۱۶:۲۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
مرگ و میر اگر از ماشین کم بشه،
از یک جای دیگر افزایش ییدا کرده است
مرگ آنهائی که با حقوق کم و ناچیز، صورت
خود را پیش خانواده و مردم سرخ نگه می دارند
ولی غصه و غم نداری و خجالت پیش خانواده
داماد و عروس و نوه ها بسیار جان کاه هست
مخصوصاً بازنشسته ها، از غم معیشت، و
نداری، دردمندانه مانند مرده ای متحرک
زندگی سختی را می گذرانند.
پناه بر خدا
خرمی
۱۵:۰۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
سلام .در تمام کشورهای دنیا علاوه بر فرهنگ سازی در زمینه رانندگی از جریمه های سنگین نیز برای هنجارشکنان در حوضه رانندگی استفاده میشود .در زمینه برخورد با نقض کنندگان قوانین رانندگی استفاده از ابزار نوین لازم به نظر میرسد .لوازمی از قبیل دوربین های کنترلی که باید در جاده ها و اتوبان های کشور نصب شود.تا با جریمه رانندگان خاطی نظم به اتوبان ها و جاده ها برگردد.به عنوان مثال در اتوبان تهران قزوین تنها دو عدد دوربین نظارتی وجود دارد اول: در تقاطع اتوبان کرج -کلاک و دوم :اتوبان قزوین تقاطع نظر آباد .با این تعداد اندک دوربین نمیتوان کنترلی بر روی اتوبان داشت و رانندگان قانون شکن هر طور که بخواهند رانندگی میکنند
ناشناس
۱۵:۰۱ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
وقتی پراید بشه 50 میلیون ملت مجبور بشن پراید بخرن تازه خوشحالم باشن معلومه امار حوادث ترافیکی باز داره میره بالا امان از خودوری بی کیفیت
مصطفی
۱۳:۳۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
عامل اصلی مرگ و میر واردات خوردوهای بی کیفیت خارجی است
ناشناس
۱۲:۱۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
اما ازاین راننده گان ناشی
ناشناس
۱۲:۰۰ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
هر سال درصدی نسبت به سال قبل کاهش داره که قطعا به خاطر مدیریت و راهکارهای پیشگیرانه دوستان هست پس تا یکی دو سال دیگه باید صفر بشه.
ناشناس
۱۰:۴۲ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
مسیر جاده همدان گل تپه به سمت بیجار از دو سال پیش افتتاح شده بخاطر کوتاه شدن این مسیر به سمت استانهای غربی (تبریز ارومیه وکردستان ) تردد ماشینهای سنگین زیاد شده و جاده دوطرفه باریک وغیر استاندارد هر روز مردم روستاهای در جوار این مسیر را قربانی می کند
ناشناس
۱۰:۰۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
عجب
محمد زاده
۰۹:۴۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
تا زمانیکه مسئولین، در گزارشهای خود به عوامل واقعی مرگبار برخی از راههای کشور اشاره نکنند ، کاهش اتفاقات ناگوار جاده ای را شاهد نخواهیم بود! مشکلات مهندسی جاده ها اعم از قدیمی و جدید و تصادفات مربوط به آن ، بخش های متفاوت دارد ! که برخی از آنها را بدون کمترین هزینه میتوان رفع نمود!!!
مانند صنوف مستقر در محل های خطرناک جاده ها !!!
که این عوامل به سهم خود باعث تصادفات شدید با مرگ و میر و خسارات بالا میشوند