سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دامپزشک باغ وحش ارم:

تکثیر شیر ایرانی باید براساس توصیه نامه EEP باشد

معماریان گفت:این باغ وحش تحت نظر برنامه EEP یا تکثیر گونه‌های در خطر انقراض در باغ وحش‌ها کار می‌کند.

ایمان معماریان دامپزشک پارک پردیسان و باغ وحش ارم در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با ورود دو شیر ایرانی به کشور اظهار کرد: شیر ایرانی در گذشته در زیستگاه‌هایی در قاره آسیا زندگی می‌کرد که بهترین زیستگاه و زیستگاه اصلی آن ایران بود و متأسفانه حدود ۸۰ سال پیش آخرین بار در این زیستگاه مشاهده شده بود.

وی افزود: شکار بی رویه، از بین رفتن زیستگاه‌ها و کاهش طعمه‌های شیر ایرانی دلایل اصلی نابودی این گونه ارزشمند در ایران بود.

معماریان گفت: قبل از انقراض شیر ایرانی در زیستگاه‌های خود تعدادی از آن‌ها به باغ وحش‌های اروپایی برده شدند و در آنجا نگهداری شدند و نسل‌های بعدی آن‌ها تکثیر و در آنجا ماندگار شدند.

وی ادامه داد: باغ وحش ارم برای بازگشت شیر ایرانی حدود ۷ سال تلاش کرد که در این راستا تمام استاندارد‌های لازم حتی فراتر از استاندارد‌های اروپایی را رعایت کرد و جایگاهی ساخت که چندین بار بازرسان اروپایی‌ها آن را تأیید کردند و پس از تایید دو شیر ایرانی را به باغ وحش ارم ایران اختصاص داده شد.

دامپزشک باغ وحش بیان کرد: دو شیری که به باغ وحش ایران اختصاص داده شد یکی نر و دیگری ماده است شیر نر ۶ ساله از باغ وحش بریستول انگلستان و شیر ماده ۴ ساله از باغ وحش دوبلین ایرلند هستند.

وی افزود: هدف اصلی از آوردن شیر ایرانی، توجه مردم  به حیات وحش است و اینکه حیات وحش ایران چه ارزشی برای کشور دارند و چه گونه‌های با ارزشی را ما در گذشته داشتیم که با بی‌توجهی آن‌ها را از دست دادیم .

معماریان اضافه کرد: اگر این بی توجهی را ادامه دهیم گونه‌های با ارزشی همچون پلنگ و یوزپلنگ‌های ایرانی را نیز به راحتی از دست خواهیم داد و نسل‌های آینده نیز از بودن آن‌ها محروم خواهند شد.

دامپزشک باغ وحش ارم گفت: باغ وحش‌ها می‌توانند در حفظ ژن‌های با ارزش طبیعی کمک کننده باشند و فرهنگ سازی حفاظت از حیات وحش را آموزش دهند.

معماریان ادامه داد: باغ وحش ارم تحت نظر برنامه EEP یا تکثیر گونه‌های در خطر انقراض در باغ وحش‌ها کار می‌کند و برای تکثیر هر گونه‌ای باید توصیه نامه تکثیر داشته باشد.

وی در ادامه تاکید: بر اساس توصیه نامه تکثیر گونه‌های در خطر انقراض بانک ژن، نیاز به جایگاه مناسب و معرفی مجدد در طبیعت باید صورت گیرد و اگر هر کدام از این‌ها را باغ وحش‌ها داشته باشند می‌توانند توصیه‌نامه را داشته و تکثیر را انجام دهد.

معماریان افزود: متاسفانه زیستگاه‌های طبیعی شیر ایرانی در ایران به طور کامل از بین رفته و زیستگاهی به عنوان زیستگاه که مختص شیر ایرانی باشد دیگر در کشور وجود ندارد.

دامپزشک باغ وحش ارم تصریح کرد: شیر نیازمند یک زیستگاه خاص با طعمه‌های خاص و تعارض آن با انسان بسیار بالاست اگر زیستگاه مناسبی نداشته باشد و رهاسازی یا معرفی مجدد به طبیعت می‌تواند برای آن خطر ساز باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.