سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس بیستمین جشنواره آموزشی علوم پزشکی مطرح کرد؛

اعتبار بخشی بیش از ۲۵۰ بیمارستان کشور/ بالاترین مرگ و میر‌ها مربوط به سوانح ترافیک است

لاریجانی با اشاره به ضروریات مورد توجه دانشگاه‌های علوم پزشکی در نظام سلامت، حوادث ترافیکی را مهم‌ترین عامل مرگ و میر دانست.

به گزارش خبرنگار   حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، باقر لاریجانی رئیس بیستمین جشنواره آموزشی علوم پزشکی درمراسم افتتاحیه این جشنواره عصر امروز در دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار کرد: نوآوری در آموزش مهم است و باید این موضوع را جدی بگیریم.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ درصد اساتید کشور در حوزه پزشکی فعالیت می‌کنند اما سهم  ۴۰ درصدی در تولید مقالات را داریم، ادامه داد:  امروز ۶۷ دانشگاه و ۹۰ واحد آموزشی و ۵۰ هزار دانشجو و ۲۵۰ بیمارستان آموزشی در کشور داریم همچنین رشد چهار برابری  از نظر کمیت تولید مقاله داشتیم؛ به حدی که  کشور ما جز ۲۰ کشور برتر دنیا در حوزه تولیدات علمی در حوزه پزشکی در سال ۲۰۱۸ معرفی شد.

رئیس بیستمین جشنواره آموزشی علوم پزشکی بیان کرد: آینده‌پژوهی در دانشگاه‌ها موضوع بسیار مهمی است و به همین دلیل سال گذشته  اقداماتی مانند ارتقای نظام اعتبار بخشی انجام شده است.

لاریجانی با اشاره به اهمیت ورود اعضای هیئت علمی به نظام خدمت ادامه داد: امروزه تحولات حوزه پزشکی با برنامه‌های ما همسو است و با توجه به اسناد بالادستی و نقشه علمی کشور و اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی برنامه‌هایی در دستور کار داریم.

وی بیان کرد: مهارت نیروی کار حرفه‌ای را در آموزش پزشکی دنبال کرده‌ایم  همچنین  ترجمان گام دوم رهبری که یک دکترین است به مرحله اجرا رساندیم  علاوه بر آن  بیانیه دوم رهبری در برنامه‌های ما گنجانده  شد است و سیاست‌های کلی نظام را پیگیری می‌کنیم.

رئیس بیستمین جشنواره آموزشی علوم پزشکی افزود: ۲ گزاره مانند دانش‌بنیان کردن اقتصاد و عدالت در حوزه آموزش پزشکی مورد توجه ماست و آینده نگری در این گزاره‌ها موفقیت ما را تضمین می‌کند همچنین ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها  از جمله دیگر اهداف  آمایش سرزمینی است که بحث‌های مطرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی را هم شامل می‌شود.

تحصیل ۱۴ هزار دانشجو در دوره رزیدنتی

وی با اشاره به اینکه سالانه  ۴۰ آزمون کشور در حوزه آموزش پزشکی است، تصریح کرد: در حال حاضر ۱۴ هزار دانشجو در دوره رزیدنتی شرکت می‌کنند.

لاریجانی با اشاره به اینکه  الگوی ماموریت‌گرایی به دانشگاه‌ها سپرده شده است، گفت: معتقدم که دپارتمان‌های کارآفرینی در دانشگاه ساماندهی و راه‌اندازی شده است.

رئیس بیستمین جشنواره آموزشی علوم پزشکی اظهار کرد: امروزه ۳۰ درصد از داوطلبان را از طریق افراد بومی پذیرش شده است.گفت:  موضوع آموزش پاسخگو مهم است و ما امروز مسائل خاص خودمان را مانند بیماری‌های غیر واگیر در کشور داریم و در این راستا ۲۰ برنامه آموزشی را به دانشگاه‌ها داده و سند تربیت نیروی انسانی تدوین و به تصویب شورای گسترش قرار گرفته است و ارتقای آموزش پزشکی عمومی از دیگر برنامه‌های ماست.

بازنگری برنامه درسی دوره دندانپزشکی

وی ادامه داد: بازنگری دندانپزشکی و راه اندازی مراکز خدمات سلامت آموزش پزشکی راه افتاده است و کارگروه طرح تدوین درس دفاع مقدس در حال انجام است همچنین در زمینه نظام مراقبت مسیری را در پرستاری بازنگری کرده‌ایم.

رئیس بیستمین جشنواره آموزشی علوم پزشکی گفت: بالاترین مرگ و میر‌ها مربوط به سوانح ترافیک است و دانشگاه‌ها بار بیماری‌های مختلفی را بر دوش می‌کشند.‌

وی تصریح کرد: سهم آموزش از اعتبارات تنها۱۱ درصد است و  ارزیابی مثبتی از برنامه تحول آموزش پزشکی شده است.

لاریجانی با بیان اینکه  ۳ هزار دانشجوی خارجی از ۴۱ ملیت در ایران تحصیل می‌کنند، ادامه داد: اعتبار بخشی بین المللی در حال پیگیری است و ارزیابی دانشگاه‌های خارجی بر اساس رنکینگ بین المللی انجام می‌شود؛ اکنون دانشجویان خارجی شش ماه زیر نظر استاد مشغول به کار هستند تا مدارک شان تایید شود.

وی به اهمیت آموزش مجازی برای توسعه  مسائل آموزشی اشاره و اظهار کرد:  ۱۳۰۰ نفر از اعضای هیئت علمی در حال آموزش هستند و خوشبختانه تمام مراکز ما ظرفیت برگزاری امتحانات به صورت الکترونیکی را دارند حتی اکنون دوره‌های فلوشیپ به صورت مجازی انجام شده است.

وی گفت:  امروزه اعتبار بخشی موسسات انجام شده است و ۲۵۰ بیمارستان کشور مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند؛ در سال آینده  هم روند اعتبار بخشی برنامه‌ای در کشور انجام می‌شود.

ارسال ۸۰۰ مقاله فارسی و انگلیسی به دبیرخانه جشنواره

میرزازاده دبیر علمی جشنواره درمراسم افتتاحیه دومین جشنواره آموزشی شهید مطهری که در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، اظهار کرد: بیش از ۲۰ سال است که همایش آموزش پزشکی را در کشور دنبال می‌کنیم و در این همایش بیش از ۲۰۰۰ نفر ثبت نام کرده و ۸۰۰ مقاله فارسی و انگلیسی به دبیر خانه ارسال شده است.

میرزازاده افزود: هر دانشگاه شش فرایند را به جشنواره مطهری ارسال و به طور کلی ۱۹ فرایند برتر انتخاب شده است.

وی بیان کرد: ۳۸۰ ایده نواورانه به دبیرخانه ارسال شده و الان در حال داوری آثار هستیم و یک چهارم از افرلد شرکت کننده را دانشجویان و ۸۸۸ عضو هیئت علمی و ۴۰ استاد و ۴۶۳ استاد یار شرکت کرده اند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.