سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر بهداشت:

آموزش‌ها با ماهیت اقلیم و تاریخ کشور منطبق نیست/ مخالف جداسازی آموزش از نظام ارائه خدمت هستم

نمکی با اشاره به ضرورت تغییراتی در دوره‌های آموزش پزشکی گفت: آموزش‌ها با ماهیت اقلیم و تاریخ کشور منطبق نیست.

به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی وزیر بهداشت درمراسم افتتاحیه دومین جشنواره آموزشی شهید مطهری که در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، اظهار کرد: اولین معلم آفرینش خدا و سپس انبیا است و این معلم افربنش عشق شاعری را اموخت و شعله عشق در دل معلم و دانشجو پایدار است.

وی ادامه داد: ادغام نظام آموزش پزشکی با ارایه خدمات پزشکی است و ما این دستاورد‌ها را در کاهش مرگ و میر کودکان و مادران باردار را در آموزش پزشکی می‌بینیم.

وزیر بهداشت با اشاره به  دستاورد‌های بزرگ در عرصه آموزش، پژوهش و بهداشت گفت: برای ایجاد تحول در آموزش علوم پزشکی باید اقدامات موثرتری انجام شود و برای ایجاد تحول باید آینده نگری در امور داشته باشیم.

نمکی  یکی از چالش‌های حوزه علوم پزشکی را  توسعه بی رویه در برخی از حوزه‌ها دانست و گفت: برای موفقیت بیشتر باید در زمینه آموزش و پژوهش گام‌های موثری را برداریم.

پرستاران باید جامعه محور شوند

وی ادامه داد: جامعه محور شدن آموزش پزشکی یکی از ضروریات است و هنوز به مولفه‌های اجتماعی توجه زیادی نکرده ایم؛  دانش آموختگان ما باید جامعه محور تربیت شوند و پرستاران ما در کنار تخت‌های بیمارستان آموزش ببینند البته معتقدم که پرستاران باید جامعه محور شوند.

دانشجوبان تک بعدی در دانشگاه‌ها تربیت می‌کنیم

نمکی با اشاره به اینکه باید بدانیم نیرو را برای چه جایگاه ارایه خدمتی تربیت می‌کنیم، افزود: آموزش‌ها با ماهیت اقلیم و سرزمین و تاریخ این کشور منطبق نیست و متاسفانه دانشجوبان را تک بعدی در دانشگاه‌ها تربیت می‌کنیم و به همین دلیل فارع التحصیلان نمی‌توانند در جامعه ارتباط برقرار کنند همچنین دوره‌های آموزش پزشکی طولانی مدت است.

وی تاکید کرد: مخالف جداسازی آموزش از نظام ارائه خدمت هستم و معتقدم که این دو جز لاینفک محسوب می‌شوند.

وزیر بهداشت بیان کرد: باید رتبه‌های برتر به طور مستقیم وارد دوره تخصص شوند و کاملا موافق این کار هستم، زیرا این مسئله باعث ایجاد انگیزه در بین دانشجویان می‌شود.

پیشنهاد آقای وزیر برای خدمت پزشکان در مناطق محروم

نمکی افزود: باید در نظام آموزش کشور سیستمی طراحی کرد تا به ازای ماندگاری پزشکان عمومی در مناطق کم برخوردار‌تر در هر سال یک امتیاز برای دوره رزیدنتی آنها محسوب شود.

وی افزود: دوره‌های پزشکی طولانی مدت و هزینه‌بر است؛  برخی از رشته‌ها و آموزش‌ها منطبق بر نطام ارائه خدمت نیست.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه لاستیک تراکتور تولید می‌کنیم، اما اکثر ماشین‌های ما پراید و پژو است، افزود: در تعقیبات نماز عصر ما از خدا درخواست داریم تا علم مفید به ما بدهد.

وی گفت: بسیاری از برنامه‌های آموزشی باید بازنگری شوند و نباید اجازه بدهیم تا رئیس دانشگاه در ریل درمان و مشکلات بیمه و پول بیمه از آموزش و پژوهش غافل و گرفتار مسائل بهداشت و درمان شود و نیازمند ترسیم نقشه در توسعه آموزش علوم پزشکی کشور هستیم.

وزیر بهداشت اظهار کرد: دستاورد‌های خوبی پس از انقلاب اسلامی در حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داشتیم و امروزه ایران در میان کشور‌های شرق مدیترانه رنکینگ بالایی دارد.

وی ادامه داد: باید فارغ التحصیلان پزشکی را با طب سنتی و فرهنگ اصیل ایرانی آشنا کنیم، زیرا این کار باعث اعتلای فرهنگ ایران زمبن و ماندگاری پزشکان در سرزمین مادری می‌شود.

نمکی با اشاره به اینکه ادغام برخی از دانشکده‌های پزشکی بومی از ضروریات محسوب می‌شود، تصریح کرد:  معتقدم که آموزش با نظام ارائه خدمت باید ادغام باشد و این دو جز لاینفک از یکدیگر است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.