سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آسانژ به ۵۰ هفته حبس در انگلیس محکوم شد

دادگاهی در انگلیس بنیانگذار پایگاه اینترنتی افشاگری ویکی‌لیکس را به اتهام نقض شرایط وثیقه در سال ۲۰۱۲، به ۵۰ هفته حبس محکوم کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین، جولین آسانژ، بنیانگذار سایت ویکی‌لیکس به جرم نقض شرایط وثیقه در سال ۲۰۱۲ به ۵۰ هفته حبس در انگلیس محکوم شد.

دادگاه «سوت‌وارک کراون» لندن امروز (چهارشنبه) بنیانگذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس را به جرم نقض شرایط وثیقه به ۵۰ هفته حبس محکوم کرد. قرار است آسانژ در یک جلسه دادگاه دیگری در روز پنجشنبه (فردا) با موضوع درخواست استرداد آمریکا به اتهام توطئه برای نفوذ به کامپیوتر‌های پنتاگون حاضر شود.

آسانژ ۴۷ ساله که ملیت استرالیایی دارد پس از آنکه در ماه آوریل سال جاری میلادی در سفارت اکوادور دستگیر شد در دادگاه عالی «وست‌مینستر» در اتهام نقض شرایط وثیقه مجرم شناخته شد و پس از ۱۰ روز حکم بازداشت او صادر شد. در جلسه دادگاه که در ۱۱ آوریل تشکیل شد قاضی دادگاه حکم داد که او باید به زندان بازگردانده شود و او را «خودشیفته‌ای» خواند که نمی‌تواند فراتر از منافع خودخواهانه خود فکر کند.

آسانژ که در سال ۲۰۰۶ سایت ویکی لیکس را تأسیس کرد، در سال ۲۰۱۰ با انتشار تصاویر و ویدئو‌های کشتار غیرنظامیان از سوی ارتش آمریکا در عراق و افغانستان مورد توجه رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفت. اندکی بعد دولت آمریکا علیه سایت ویکی‌لیکس تحقیقات جنایی را آغاز کرد و از متحدان خود خواست به این تحقیقات کمک کنند. اندکی بعد در همان سال (۲۰۱۰) دولت سوئد آسانژ را به «تجاوز جنسی» به یک زن متهم و علیه او حکم بازداشت در سرتاسر جهان صادر کرد.

آسانژ با رد این اتهام و بیان اینکه ادعای سوئد انگیزه‌های سیاسی دارد و هدف از آن خاموش کردن ویکی لیکس است، با وثیقه در سال ۲۰۱۲ آزاد شده و به کشور سوئد بازگردانده نشد. او در ۱۹ ژوئن ۲۰۱۲ به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شد. اما اکوادور در ۱۱ آوریل سال جاری میلادی پناهندگی خود را از او بازپس گرفت.

انتهای پیام/

برچسب ها: انگلیس ، آمریکا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.