سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جزئیات برگزاری جایزه ادبی شهید همدانی تشریح شد/ کتاب برتر مدافعان حرم انتخاب می‌شود

نشست خبری جایزه ادبی شهید همدانی در نمایشگاه کتاب برگزار شد و در این نشست دبیران به تشریح روند اجرایی پرداختند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اولین نشست خبری جایزه ادبی شهید همدانی (انتخاب کتاب برتر مدافعان حرم) امروز در سی و دومین دوره نمایشگاه کتاب برگزار شد.

حمید حسام دبیر علمی کتاب سال مدافعان حرم در این نشست خبری گفت: اتفاقی که اواخر سال ۸۹ در سوریه افتاد و پیامد‌های آن، یک جریان خطرناک تکفیری در شام را رقم زد که شاید اگر تشخیص بهنگام و درست رهبر انقلاب و مسئولین زمان شناس نبود، به ایران ما هم می‌رسید.

وی افزود: یک گروه فعال فرهنگی آستین ها را بالا زده و با محوریت حوزه هنری، هیئت امنای کتاب مدافعان حرم را تشکیل داد. ممکن است آن واقعیت مملو از مظلومیت و حماسه، دیگر مکتوب نشود و یا به شکل تحریف گونه به جهانیان معرفی شود. برای همین با همکاری نهاد‌های سهیم در این جریان، تصمیم گرفتیم جایزه کتاب برتر مدافعان حرم را با عنوان جایزه سرلشکر حسین همدانی در سالروز شهادت ایشان یعنی ۱۶ مهر برگزار کنیم. 

حسام در خصوص هدف‌ از برگزاری این جایزه ادبی گفت: شناخت استعداد‌ها در قلمرو ایران، عراق، سوریه، لبنان و البته آگاهی از شهدای مدافع حرم افغانستان و پاکستان یکی از مهمترین اهداف ما بوده است. به طور کلی در ایران ۳۶۴ کتاب از سال ۹۰ تا پایان سال ۹۷، درباره مدافعان حرم نوشته شده است که قابل مقایسه با سایر کشور‌ها نیست. این یک کار ترکیبی است که نیاز به مشارکت همه کشور‌ها در حوزه داوری هم دارد. هدف دوم ما بعد از شناسایی استعدادها، تشویق و ترغیب نویسندگان در این زمینه است. هدف سوم مراوده و ایجاد ارتباط فرهنگی است.

وی در خصوص قالب آثار این جایزه ادبی گفت: قالب آثار در ۴ دسته تقسیم می‌شود که خاطره نگاری، شعر، داستان و پژوهش‌های تاریخی را شامل می‌شود. اولین جلسات شورای سیاستگذاری بهمن ماه سال قبل برگزار شد و بعد از داوری، ۱۶ مهرماه آثار برتر را معرفی خواهیم کرد. جوایزی از جمله سفر به عتبات عالیات برای برگزیدگان در نظر گرفته شده است.

در ادامه، حسین زنجانی دبیر اجرایی این جایزه ادبی گفت: تا کنون ۵ جلسه سیاست گذاری داشتیم که با همکاری مومنی شریف رئیس حوزه هنری برگزار شد. همه شبکه‌ها با محوریت بسیج فعال هستند. بنیادی هم در همدان به اسم شهید همدانی شکل گرفته و با ارتباطات خوب در همدان ما را یاری می‌کند. از توان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه فرهنگی و هنری اوج هم بهره خواهیم گرفت. امیدوارم جایزه ادبی شهید همدانی یک جریان فرهنگی را ایجاد کند. ما لیست‌ها کتاب ها را از کتابخانه ملی و نهاد کتابخانه‌ها اخذ کردیم. ۳۶۴ عنوان کتاب جمع آوری شد و نیاز است محققین به منابع مهمی برای تحقیق‌های خود دست پیدا کنند. این جایزه به صورت دو سالانه برگزار می شود.

انتهای پیام/

 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.