سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تغییر معیارهای انتخاب بازیگر برای فیلم؛ لایک بیشتر، دستمزد بالاتر/ رزومه کاری رو بیخیال پیجت چقدر دنبال‌کننده داره؟

برخی تهیه کنندگان سینما برای انتخاب بازیگران محبوب توجه ویژه ای به تعداد دنبال کنندگان آنها می‌کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، تقریبا می‌توان با اطمینان گفت اکثریت بازیگران سینما و تلویزیون برای خود صفحه‌ای در شبکه‌های مجازی دارند. شبکه مجازی «اینستاگرام» یکی از مهم‌ترین آنهاست که برای بسیاری از هنرمندان کم هم حاشیه نداشته است و خیلی‌ها از آن شکارند! با این حال تقریبا هیچ شبکه‌ای بجز اینستاگرام نمی‌تواند برای هنرمندان و شاید همه ما که دغدغه کار داریم، به منزله یک رسانه عمل کند. اما چندی پیش شایعه‌ای به راه افتاد که بازیگرانی که در فضای مجازی دنبال‌کننده و لایک‌های بالاتری دارند، می‌توانند نقش‌های بهتری در سینما بگیرند! این شایعه بهانه‌ای شد تا بگوییم شبکه‌های اجتماعی چقدر در کار هنرمندان اهمیت دارد؟

داستان یک گزارش

چندی پیش گزارشی با عنوان «بازیگرام» نوشتیم. گزارشی که نشان می‌داد دست‌کم در چند وقت اخیر اینستاگرام باعث شده افراد بسیاری به سینما راه پیدا کنند. هرچند این مساله در ابتدای امر کمی عجیب به نظر می‌رسد، اما واقعی است! ستاره‌های اینستاگرام یا همان شاخ‌های مجازی که دنبال‌کننده‌های بالایی دارند، مورد توجه کارگردان‌ها و تهیه‌کننده‌ها قرار گرفته‌اند و حداقل پنج نفر از آن‌ها در حال حاضر به بازی در فیلمی مشغول شده‌اند. این گزارش نشان داد خیلی هم پر بیراه نیست اگر بگوییم اینستاگرام تاثیر دارد! خیلی هم تاثیر دارد...

خرید دنبال‌کننده

به طور کلی سه دلیل اصلی برای استفاده از اینستاگرام وجود دارد: ایجاد ارتباط با دوستان و خانواده و اطلاع از وضعیت آن‌ها که در این صورت هیچ نیازی به خرید و افزایش تعداد دنبال‌کننده احساس نمی‌شود، زیرا مخاطبان مجازی شناختی از شما ندارند، صفحه‌های خصوصی هنرمندان نمونه‌ای از این صفحات است که صرفا به منظور ایجاد ارتباط با دوستان و نزدیکانشان درست شده است و درخواست دنبال کردن افرادی که برای آن‌ها شناخته شده نباشد، مورد تایید قرار نمی‌گیرد و درنتیجه علاقه‌ای به محتوای تولید و اشتراکی شما نیز نخواهند داشت. نکته دوم، ایجاد بازاریابـی و کسب و کار که البته فروش خدمات و محصولات به مخاطب بَدَل (مجازی) غیرممکن است، اما وقتی هنرمندی از این صفحه به معرفی کار‌های خود می‌پردازد به‌تدریج دیده می‌شود و مورد توجه قرار می‌گیرد، نکته سوم نیز تأثیرگذاری است که زیر مجموعه مورد دوم به شمار می‌رود. اما خرید «فالوئر فیک» (دنبال‌کننده قلابی) یقینا با هدف بیشتر دیده شدن و تاثیرگذاری بیشتر بر مخاطبی است که برای اولین بار است صفحات مجازی برخی هنرمندان را می‌بیند.

با ۲ میلیون دنبال‌کننده!

اگر مصاحبه رضا رشیدپور با یکی از خانم‌های سینما را در برنامه «دید در شب» به خاطر داشته باشید، او از خانم بازیگری که نزدیک به پنج میلیون دنبال‌کننده در آن زمان داشت، درخصوص تعداد تقلبی‌اش پرسید و در جواب شنید مگر دنبال‌کننده هم جعلی دارد؟ من اصلا از چنین موضوعی اطلاع نداشتم! داستان خیلی از بازیگران به همین شکل است. از طرفداران قلابی اطلاع ندارند و درباره آن چیزی نمی‌دانند، اما در حالی که کلا دو فیلم بازی کرده‌اند، دو میلیون دنبال‌کننده دارند و پست‌های آن‌ها ده هزار لایک هم ندارد! نکته غمبار ماجرا، اما این است برخی تهیه‌کنندگان سینما، اما بدون توجه به هنر آنها، با توجه به طرفداران بالای آنها، او را برای بازی در نقش‌های اصلی انتخاب می‌کنند و معیار و ملاک خیلی از آن‌ها محبوب بودن در فضای مجازی شده؛ در حالی که محبوب بودن در شبکه‌های مجازی با فضای واقعی تفاوت‌ها دارد! یکی از افرادی که به قلابی بودن حساب بسیاری از همکارانش اشاره کرد، لیلا اوتادی بود.

او چند وقت قبل در پستی نوشت: «بیشتر از نصف فالوئر‌ها جعلی و فیک هستن! من هیچ‌وقت براى اینستاگرام خودم فالوئر خریدارى نکردم، چون دوست داشتم طرفداران واقعی‌ا‌م اینجا باشن و در ضمن احترام به شعور مخاطب براى من همیشه ارزش بالایى داشته و داره، مطمئنا شما عزیزان اونقدر باهوش هستین که متوجه بشین امکان نداره یه هنرمند یا خواننده هالیوود با هفت میلیارد مخاطب و هوادار در دنیا، تو اینستاگرامش دو میلیون فالوئر داشته باشه و هنرمند سینمای ایران با نهایتا ۷۰-۶۰ میلیون مخاطب، همون تعداد یا حتى بیشتر از بازیگر مشهور هالیوود فالوئر داره!»

اینستاگرام رو کرد!

چندی پیش در یکی از به‌روز شدن‌های اینستاگرام، این شبکه اجتماعی دنبال‌کننده‌های جعلی و پولی را شناسایی و حساب آن‌ها را حذف کرد! همین مساله باعث شد بسیاری از هنرمندان با کمتر شدن چند‌هزارتایی دنبال‌کننده رو‌به‌رو شوند. با این قابلیت، در تعداد طرفداران افراد مشهور به یکباره ریزش زیادی مشاهده شد به طوری که دست برخی از آن‌ها مانند یک خانم بازیگر، خواننده مطرح پاپ و ... رو شد.

اینستاگرام هم که از همان ابتدا اعلام کرده بود خرید دنبال‌کننده جعلی و پولی ممنوع است به حذف برخی حساب‌ها ادامه داد! ناگفته نماند خرید دنبال‌کننده‌های قلابی بین ۲۴ تا صد هزار تومان آب می‌خورد!

لایک بیشتر، دستمزد بالاتر

شنیده‌ها حاکی است برخی بازیگران درجه دو سینما و تلویزیون به دلیل داشتن دنبال‌کننده‌های زیاد و توهم محبوبیت بی‌امان، از تهیه‌کنندگان دستمزد‌های بالاتری طلب می‌کنند. اتفاقی که تعدادی از تهیه‌کنندگان در گفتگو با جام‌جم آن را تایید و از آن گلایه کردند. یکی از تهیه‌کنندگان تلویزیون که از ما خواست به نامش اشاره‌ای نشود در این باره گفت: یک بازیگر درجه سه که کلا چهار فیلم در تلویزیون بازی کرده است، با حضور در دفتر ما، از من طلب صد میلیون تومان برای یک کار یک هفته‌ای کرد. وقتی از او پرسیدم چرا این‌قدر قیمتت بالا رفته؟ گفت: دنبال‌کننده‌هایم بالا رفته و من می‌توانم روی آن‌ها اثر مثبتی داشته باشم. اگر یک تبلیغ از فیلم شما بگذارم، برای خودتان خوب می‌شود. پس پول تبلیغات مجازی را هم باید بپردازید!»

منبع:جام جم

انتهای پیام/

نقش اینستاگرام در «نقش» های سینمایی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.