سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خرم آبادی مطرح کرد؛

تحقیقات پرونده‌ها زمانی ارزش استناد دارد که توسط ضابطان قضایی تهیه شده باشند

معاون نظارت بر دادسرا‌های دادستانی کل کشور گفت: اگر تحقیقات پرونده‌ها توسط ضابطان قضایی انجام نشود، تحقیقات ارزش استنادی ندارند.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالصمد خرم آبادی معاون نظارت بر دادسرا‌های دادستانی کل کشور در مراسم رونمایی از کارت ویژه ظابطان نظامی اظهار کرد: قانون آیین دادرسی کیفری که به موجب آن مقرر شد تا کارت ضابطی به ضابطان داده شود در سال ۹۴ تصویب شد و در این قانون اشاره شده است که باید ظرف سه روز آیین نامه‌ ضابطان قضایی نوشته شد، اما این آیین نامه کمی دیر تهیه شد و سرانجام چهار ماه قبل توسط رییس قوه قضاییه به تصویب رسید.

وی افزود: قانون ضابطان ایراداتی دارد و قانون برای اولین بار الزام کرده است باید برای ضابطان کارت صادر شود، لذا باید زمینه آن فراهم می‌شد.

خرم آبادی گفت: هنوز در زمینه صدور کارت ضابطان خاص مانند ضابطان وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی که به جرائم غیرنظامی می‌پردازند، مشکلاتی وجود دارد.

معاون نظارت بر دادسرا‌ها دادستانی کل کشور بیان کرد: تا قبل از تصویب قانون آیین دادرسی سال ۹۴ که شامل آیین دادرسی جرائم عمومی و هم جرائم نظامی می‌شود، وظیفه‌ای برای دادستانی کل کشور در خصوص نظارت بر ضابطان نظامی و دادسرا‌ها در نظر گرفته نشده بود و بعد از تصویب این قانون دادستانی کل کشور یک پل ارتباطی بین دادسرا‌های عمومی و دادسرا‌های نظامی شد.

خرم آبادی گفت: بر اساس ماده ۲۸۸ آیین دادرسی کیفری مقرر شد تا دادستان کل کشور بر تمامی دادسرا‌های عمومی و نظامی نظارت کند و نباید دو جزیره جدا از هم وجود داشته باشد و اجازه داده شد که از وجود نیرو‌های دادسرای نظامی برای نظارت بر دادسرای‌های عمومی استفاده شود.

وی افزود: شاکله پرونده‌ها توسط ضابطان بسته می‌شود و اگر ما ضابطان دقیق و قانون مدار و متخصص داشته باشیم، پرونده‌هایی تشکیل می‌شود که آرای آن دارای اتقان است و ضابطان یکی از عاملان اجرای نظامی کیفری هستند.

خرم آبادی بیان کرد: اگر وجود نظام کیفری را مانند یک انسان فرض کنیم، ضابطان بازوی اجرای این نظام هستند و دادسرا‌ها مغز آن هستند و اگر مغز یک موجود به درستی کار کند، اما اجرا به درستی کار نکند، نظام کیفری به درستی عمل نمی‌کند.

وی بیان کرد: ضابطان خاص قضایی شامل نیرو‌های سازمان اطلاعات سپاه، بسیج و نیرو‌های نظامی هستند و ضابطان نظامی، ضابطانی هستند که تحت نظارت دادستان نظامی به حفظ آثار جرم و شناسایی متهم و انجام تحقیقات مقدماتی، ابلاغ اوراق قضایی و اجرای احکام قضایی می‌پردازند.

معاون نظارت بر دادسرا‌های دادستانی کل کشور گفت: اگر قاضی پرونده را به شخصی تحویل دهد که ضابط نیست، مرتکب تخلف شده است و تحقیقات ارزش استنادی ندارد.

وی گفت: بسیاری از پرونده‌ها تشکیل و به آن رسیدگی می‌شود و تا به مرحله دیوان عالی کشور می‌رسد و بعد اعلام می‌شود که پرونده توسط ضابط قضایی تدوین نشده است و اگر قانونمند عمل نکنیم، نظام کیفری خدشه دار می‌شود.

در انتهای این مراسم از کارت ویژه ضابطان نظامی رونمایی شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: قوه قضاییه ، دادگاه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.