سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گام بلند پایگاه انتقال خون مهاباد در ارز آوری برای کشور

پایگاه انتقال خون مهاباد از برترین مراکز انتقال خون کشور با دریافت مجوز ارسال پلاسمای مازاد بر مصرف، ۱۲ هزار واحد پلاسما به خارج از کشور ارسال کرده است.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، ایران و برزیل تنها کشور‌های در حال توسعه هستند که توانستند پلاسمای مازاد بر مصرف خود را به دارو تبدیل کنند؛ سازمان جهانی بهداشت همچنین از ایران و برزیل به عنوان الگو‌های تبدیل پلاسمای مازاد به دارو‌های مشتق از پلاسما یاد کرده است.

آذربایجان غربی جزو ۴ استان برتر کشور در ارسال پلاسمای مازاد برای تأمین دارو‌های مشتق از پلاسما، به پلایشگاه‌های اروپایی است.

شهرستان مهاباد نیز به عنوان اولین شهرستان غیر استانی در کل کشور توانست با ارتقا شاخص‌های کمی و کیفی در سال ۹۵ مجوزارسال پلاسما به اتحادیه اروپا را از سازمان انتقال خون کشور و شرکت اوکتافارما نماینده وزارت بهداشت و درمان اتریش دریافت کند.

دکتر نجفی معاون فنی سازمان انتقال خون آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،  گفت: از بدو ارسال پلاسما تاکنون استان آذربایجان غربی نزدیک ۴۵ هزار واحد پلاسما ارسال کرده، که سهم شهرستان مهاباد ۱۲ هزار واحد است.

صرفه جویی ارزی و تأمین دارو‌های بیماران خونی با ارسال پلاسمای مازاد

در ارسال پلاسمای مازاد برای تولید دارو توجه به دو نکته مهم است صرفه جویی ارزی و استفاده بیماران از داور‌هایی امن‌تر که منشا آن پلاسمای ایرانی است.

بر اساس اعلام سازمان خون ایران با ارسال پلاسمای مازاد حدود ۱۷ میلیون دلار در کاهش قیمت دارو، ارزش افزوده ایجاد شده است.

دکتر نصر ارکن رئیس پایگاه انتقال خون مهاباد در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: داروهایی، چون فاکتور ۸ و ۹ آلبومین، IVIG و دارو‌های وارداتی مشتق از پلاسما هستند که با تعرفه‌های دولتی و به صورت رایگان در اختیار بیماران خونی قرار می‌گیرند.

هموفیلی ها، مشریان پر و پا قرص داور‌های مشتق از پلاسما

بیماران خونی شامل بیماران هموفیلی، سرطانی «که بعد از شیمی درمانی پلاکت‌های بیمار از بین می‌رود»، بیمارانی که به دلیل بیماری‌های ایمنی پلاکت‌های خونشان تخریب می‌شود یا در اثر مصرف دارو‌های خاص در انعقاد خونشان اختلال ایجاد میشود و خونریزی میکنند، می‌شود.

دکتر شاهی رئیس بیمارستان امام خمینی (ره) مهاباد در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: در اصل بیماران هوفیلی نیاز مبرم به استفاده از دارو‌های مشتق از پلاسما دارند، و این دارو‌ها در بیمارستان به صورت رایگان در بین بیماران خونی توزیع می‌شود.

هموفیلی چیست؟

هموفیلی بیماری ارثی است که به دلیل کمبود فاکتور انعقادی ۸ یا ۹ در بدن، خون در محل بریده شده بند نمی‌آید، فاکتوری که تزریق آن تنها راه نجات این بیماران است.

از بیمارستان آدرس یکی از بیماران هموفیلی را گرفتیم و به خانه شان رفتیم تا از نزدیک در مورد چگونگی دسترسیشان به دارو مطلع شویم.

کاک حسن یکی از بیمار هموفیلی است که ۷۰ سال عمر دارد، وی از بدو تولد تا ۴۰ سالگی با یک بیماری ناشناخته دست و پنجه نرم کرده است.

حسن مرادی گفت: مدت ۳۰ سال است که مطلع شدم بیمار هموفیلی هستم، قبلا به دلیل کمبود امکانات در شهرستان مهاباد بیماری من درست تشخیص داده نشده بود.

حسن مرادی افزود: با توجه به اینکه در بازار آزاد قیمت این فاکتور ۳۵۰ هزار تومان است، امکان تهیه این دارو به صورت آزاد برای ما میسر نیست، ولی حالا در بیمارستان بدون هیچ هزینه‌ای این فاکتور به بیماران هموفیلی داده می‌شود.

موفقیتی که حاصل تلاش و تخصص دانشمندان ایرانی است

متخصصان ایرانی حالا می‌کوشند تا با ارتقا سطح پذیره نویسی سلول‌های بنیادی خون سازی، بتوانند به بانک اطلاعات جهانی وصل شوند.

با اتکا به دانش بومی و اعتماد بیشتر به جوانان متخصص می‌توان هم در صنعت پلاسما خودکفا شد و هم جلوی خروج ارز از کشور را گرفت.

گزارش از نگار هنرمند

انتهای پیام/ه

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.