سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پیش بینی تولید ۱ میلیون و ۲۸۰ هزار تن گندم تولید در استان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت : پیش بینی می‌شود ۱ میلیون و ۲۸۰ هزار تن گندم تولید و ۱ میلیون و ۱۵۲ هزارتن گندم خریداری شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در کارگاه یک روزه عوامل خسارتزای زنده مزارع گندم و مدیریت آن که با حضور اعضای هیئت علمی مؤسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور، کشاورزان و کارشناسان مراکز برگزار شد اظهار کرد:استان کردستان دارای ظرفیت و نیروی انسانی بسیار مناسبی در بخش کشاورزی است.

محمد فرید سپری افزود: بخش کشاورزی استان با ۱۱۳ هزارو ۲۵۹ بهره بردار ۳۰ درصد از اشتغال استان و ۲۷ درصد از تولید ناخالص داخلی استان را به خود اختصاص داده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: ۱ میلیون و ۴۵۲ هزار هکتار مراتع و ۳۲۴ هزارو ۶۷۸ هکتار جنگل در استان وجود دارد.
وی با اشاره به ۱ میلیون و ۲۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان کردستان تاکید کرد:با وجود اینکه استان منشاء پنج حوزه آبریز کشور بوده و سالانه پنج میلیارد متر مکعب روان اب‌های استان بوده و ۱۴۲ هزار هکتار اراضی آبی در استان وجود دارد امیدواریم با پیگیری‌های های اخیر استاندار کردستان و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در تحقق تخصیص اراضی آبی افزایش یابد.

سپری یادآور شد:سالانه ۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان زیرکشت انواع محصولات کشاورزی رفته که از این مقدار ۸۷ درصد دیم و ۱۳ درصد ابی است.

وی اظهار داشت:سال گذشته ۵۵۰ هزار هکتار گندم دیم، ۲۸ هزار هکتار گندم ابی با تو لید ۱ میلیون و ۱۷۰ هزار تن و خرید تضمینی ۱ میلیون و ۲۷ هزار تن توسط مراکز خرید رتبه دوم خرید تضمینی گندم کشور به استان کردستان اختصاص یافت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در ادامه عنوان کرد:در سالجاری با ۵۶۰ هزار هکتار سطح زیر کشت گندم که ۳۲ هزار هکتار از این مقدار گندم ابی و مابقی دیم بوده با دمای مناسب و بارندگی‌های اخیر پیش بینی می‌شود ۱ میلیون و ۲۸۰ هزار تن گندم تولید و ۱ میلیون و ۱۵۲ هزارتن گندم خریداری شود.

وی گفت:درراستای تأمین نهاده علی رغم مشکلات ورود کود ازته به بورس در تامین کود استان مشکلی نداشتیم

به گفته سپری:سالانه ۷۹ درصد غلات، ۱۳ درصد حبوبات، ۵ درصد علوفه و مابقی سایر محصولات کشت می‌شود.

در ادامه معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان با عنایت به بارندگی بالای سال زراعی ۹۷-۹۸ گفت:متوسط بارندگی استان که بیش از ۷۳۳ میلیمتر و در جایی مثل شهرستان مریوان بالاتر از ۱۵۰۰ میلیمتر بوده؛ می‌طلبد در راستای حفظ سه برگ انتهایی گندم که بیش از ۷۵ درصد نقش اصلی را در پرشدن دانه دارند، تلاش و دقت لازم را بعمل آوریم.

سپری در ادامه اظهار کرد:در دو سال زراعی اخیر که بارش قابل توجهی در استان داشته ایم، امکان شیوع بیماری‌های برگی از جمله زنگ زرد، سپتوریوز، فوزاریم و لکه نواری باکتریایی محتمل است و رصد آفات مهم از جمله سن مضر غلات نیز با جدیت مضاعف پیگیری می‌گردد.

این مقام مسئول این گردهمایی را که با حضور اساتید موسسه گیاه پزشکی کشور در شناخت صحیح پاتوژن و عامل بیماری و در نهایت پیش آگاهی صحیح بسیار با اهمیت و مفید دانست.

انتهای پیام/ع

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.