سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون پرستاری وزارت بهداشت مطرح کرد؛

افزایش مبتلایان به بیماری‌های غیرواگیر/ آموزش به بیمار، جزو لاینفک مراقبت از بیمار است

حضرتی گفت: امروزه، آمار مبتلایان به بیماری‌های غیرواگیر به علت تغییر سبک زندگی و رشد جمعیت سالمندی رو به افزایش است.

به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مریم حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت و رئیس اولین کنگره ملی آموزش و توانمندسازی بیمار و خانواده در پیامی به این کنگره، یکی از کلیدی‌ترین نکات مراقبتی در بیماری‌های غیرواگیر را آموزش به بیمار و خانواده وی دانست و تاکید کرد: پرستاران بیشترین درصد ارائه دهندگان مراقبت سلامت را تشکیل می‌دهند و یکی از اساسی‌ترین نقش‌ها و وظایف شناخته شده آنها، آموزش به بیمار است.

وی در این پیام با اشاره به اینکه آموزش به بیمار جزو لاینفک مراقبت از بیمار محسوب می‌شود، اظهار داشت: در کوریکولوم درسی پرستاران، آشنایی با دانش و مهارت‌های آموزش بیمار در نظر گرفته شده و انتظار می‌رود که همه پرستاران پس از دانش آموختگی، از صلاحیت و توانایی لازم برای به کارگیری فرآیند آموزش بیمار برخوردار باشند.

متن این پیام به شرح زیر است:

امروزه، آمار مبتلایان به بیماری‌های غیر واگیر به علت تغییر سبک زندگی و رشد جمعیت سالمندی رو به افزایش بوده، لذا یکی از کلیدی‌ترین نکات مراقبتی دراین گونه بیماری ها، آموزش به بیمار و خانواده اوست. با افزایش سطح سواد در جامعه و الزامات اجتماعی و اقتصادی جهت کاهش زمان اقامت در بیمارستان، ورود فنآوری‌ها و روش‌های نوین مراقبت و درمان در عرصه سلامت و تااکید بر خودمراقبتی، تقاضای جامعه و بیماران برای دریافت دانش و اطلاعات مرتبط با مراقبت و درمان افزایش یافته است. به این ترتیب توجه به رویکرد‌های مراقبتی جامع و جامعه نگر مبتنی بر نیاز‌های افراد و گروه‌ها امری غیر قابل اجتناب تلقی می‌شود.

از سال ۱۹۷۰، شورای مشترک اعتباربخشی سازمان‌های مراقبت سلامت، آموزش بیمار را به عنوان حق اساسی تمامی بیماران در منشور حقوق بیمار ثبتکرد. در متن مشروح و نهایی منشور حقوق بیمار که در آبان ماه ۱۳۸۸ از سوی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پنج محور کلی و ۳۷ بند، اعلام شد، حق دریافت اطلاعات به نحو مطلوب و کافی به صراحت اعلام شده و محتوای برخی بند‌های دیگر نیز به طور غیر مستقیم با مقدمه یا موخر از آموزش و ارائه اطلاعات به بیمار و خانواده همراه است.

پرستاران بیشترین درصد ارائه دهندگان مراقبت سلامت را تشکیل می‌دهند که یکی از اساسی‌ترین نقش‌ها و وظایف شناخته شده آنها، آموزش به بیمار است. آموزش به بیمار جزو لاینفک مراقبت از بیمار محسوب می‌شود و درکوریکولوم درسی پرستاران، آشنایی با دانش و مهارت‌های آموزش بیمار در نظر گرفته شده و انتظار می‌رود که همه پرستاران پس از دانش آموختگی، از صلاحیت و توانایی لازم برای به کارگیری فرایند آموزش بیمار برخوردار باشند؛ لذا پرستاران از یک سو به دلیل ارتباط طولانی و مداوم با بیمار و خانواده و از سوی دیگر با توجه به آموزش‌های تخصصی مرتبط با استاندارد‌های حرفه‌ای و الزامات قانونی اعتباربخشی، موظفند پاسخگوی نیاز‌های آموزشی بیمار و خانواده باشند.

در همین راستا با پیشنهاد معاونت پرستاری وزارت بهداشت و موافقت مقام عالی وزارت و معاون محترم درمان وزارت بهداشت، تولیت آموزش به بیمار و خانواده طی نامه شماره ۲۲۴۱۸/د/۴۰۰ مورخ ۱۳۹۶/۹/۱۳ به این معاونت واگذار شد. هم اکنون آیین نامه اموزش به بیمار و خانواده تدوین شده، دبیرخانه و سامانه آموزش به بیمار و خانواده در معاونت پرستاری راه اندازی شده است. مقرر است هر ساله کنگره‌های استانی آموزش به بیمار و خانواده حداقل در مناطق ده گانه آمایشی برگزار شود و همچنین برگزاری کنگره ملی آموزش به بیمار و خانواده به یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور واگذار می‌شود که در سال ۱۳۹۸ به دانشگاه علوم پزشکی گیلان واگذار شده است.

انتهای پیام/

آموزش بیمار، حق اساسی تمامی بیماران

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.