بر اساس آماری که منتشر شده، ضمن بررسی ۸۰۹ فروشگاه اینترنتی در ایران، مشخص شده که بعد از فروش کالاهای دیجیتال، بیشترین تعداد فروشگاههای اینترنتی به فروش کتاب اختصاص دارد! ساز و کار این کتابفروشیها به این ترتیب است که کتابهای مورد نیاز مشتریانشان را از ناشران مختلف میخرند و به صورت آنلاین به مشتری میفروشند و برایش از راههای گوناگون ارسال میکنند.
به نظر شما چرا کتابفروشی برخلاف دنیای واقعی که میدانیم رونق خود را مدتهاست از دست داده، در جهان اینترنت رونق گرفته و چرا مشتریانی که میتوانند از فروشگاهها، دستفروشها یا فروشندگان مترو و اتوبوس کتاب بخرند، ترجیح میدهند از طریق پایگاههای اینترنتی، کتابهای مورد نظرشان را سفارش بدهند؟
بیشتر بخوانید: ایرانیها چه کتابهایی میخوانند؟/ بیگانگان خوشنشین کتابفروشیها
آمار چه میگوید؟
بر اساس آمار منتشرشده از ۸۰۹ فروشگاه اینترنتی در ایران، ۲۲۹ فروشگاه، کالای دیجیتال و لوازم جانبی عرضه میکنند. در رتبه بعد کتاب قرار دارد که ۱۰۶ فروشگاه اینترنتی به صورت تخصصی به فروش این محصول اختصاص دارند و لوازم خانگی با ۹۷ فروشگاه، دکوراسیون داخلی و لوازم خانه با ۹۷ فروشگاه، لباس، کیف و کفش و عینک با ۹۴ فروشگاه، سیسمونی و لوازم کودک با ۳۶ فروشگاه و جواهرآلات با ۲۱ فروشگاه در رتبههای بعدی قرار دارند.
در ارتباط با این آمار چند نکته را باید مد نظر داشت:
علاوه بر ۱۰۶ فروشگاه تخصصی عرضه کتاب، برخی فروشگاههای لوازم دیجیتال یا حتی فروشگاههای عمومی در کنار محصولات متنوعی که عرضه میکنند، کتاب هم میفروشند. حتما شما هم وقتی به برخی از این فروشگاههای عمومی سر زدهاید تا کالایی را تهیه کنید، دیدهاید که کتاب هم جزو کالاهای عمومی در این فروشگاهها برای عرضه به مشتریها ارائه شده است.
کتابفروشیهای آنلاین با اپلیکیشنهای کتابخوانی که امکان دسترسی به نسخه مجازی کتاب را به کاربران میدهند، تفاوت دارند و کتابهای کاغذی میفروشند نه نسخههای آنلاین یا PDF محتوای کتاب.
فروش آنلاین کتاب حتما به صرفه است و حتما فروش قابل قبولی دارند که این تعداد کتابفروشی آنلاین در کشورمان فعالیت میکنند.
چرا خرید آنلاین جذاب است؟
بدون تردید جذاب است که شما محصولی را که مد نظرتان است سفارش بدهید و برایتان بیاورند دم در خانه، اما نکته اینجاست که جامعه ایرانی همیشه به کتابنخریدن و کتابنخواندن متهم شده، پس چگونه است که در فضای آنلاین رفتار دیگری را بروز میدهد؟
جواب این سؤال فراتر از خرید و تحویل آسان در داد و ستد اینترنتی است. وحید مداح که پایگاه اینترنتی کتابخوان را اداره میکند، درباره دلیل استقبال مردم از کتابهای مجازی میگوید: کتابفروشیهای آنلاین در سراسر ایران فعالیت میکنند و مشتریهای آنها به تهران محدود نمیشود. علاقهمندان به کتاب از سراسر ایران کتابهای مورد علاقه خود را سفارش میدهند و ما برایشان ارسال میکنیم. از آنجا که در بسیاری از شهرهای ایران تعداد کتابفروشیها محدود است، مشتریها از طریق اینترنت کتابهای مورد نظرشان را بدون دردسر خریداری میکنند.
بر اساس توضیحات این فروشنده، مردم میتوانند در هر شهر و روستایی با مراجعه به پاساژها و فروشگاههای مختلف کالاهای مورد نظرشان را بخرند، اما درباره کتاب این امکان میسر نیست و در بسیاری از شهرها تعداد کتابفروشیها محدود است و بهترین کتابفروشیهای شهر هم ممکن است تمام کتابهای مد نظر مردم را نداشته باشند.
به گفته مداح، عرضه محصول در فروشگاههای اینترنتی برعکس دنیای واقعی است. مداح در این باره توضیح میدهد: در دنیای واقعی شما به کتابفروشی میروید و کتاب مورد نظرتان را میخرید، اما در کسب و کار اینترنتی، فروشنده سراغ مشتری میرود.
براساس توضیحات مداح فرآیند عرضه آنلاین کتاب به این ترتیب است که ابتدا درباره کتابها اطلاعات متنوعی در اختیار علاقهمندان قرار میگیرد، در شبکههای مجازی کتابها معرفی میشوند، نقد و نظرهای دیگران در دسترس قرار میگیرد و علاقهمندان میتوانند بخشهایی از کتاب را مطالعه کنند. وقتی به اندازه کافی برایشان جذاب شد به لینک فروش آنلاین کتاب هدایت میشوند و کتاب مورد نظرشان را میخرند و در فرصت کوتاهی آن را تحویل میگیرند.
کتابفروشیهای آنلاین چه میکنند؟
یک انبار کتاب، بعلاوه سامانه فروش آنلاین و چند نفر برای ثبت سفارش، بسته بندی و ارسال کتاب. البته بخش تبلیغات را نباید فراموش کرد که اهمیت زیادی در فروش آنلاین دارد. این تمام چیزی است که در یک کتابفروشی آنلاین مورد نیاز است.
بعد از آن، کسی که در یک جزیره یا شهری دور از پایتخت زندگی میکند، به سامانه فروش کتاب سر میزند، کتاب مورد نظرش را سفارش میدهد؛ کتابی که شاید به سختی بتواند در نزدیکترین کتابفروشیهای شهر یا حتی در تمام شهر خودش پیدا کند.
بعد از سفارش کتاب هم قرار نیست کاری بکند جز اینکه منتظر بماند تا در فرصت کوتاهی کتاب را تحویلش بدهند. کتابفروشهای آنلاین میتوانند با هر ناشری همکاری کرده و با کمترین هزینه کتابها را عرضه کنند. این معامله دو سر سود به نظر میرسد.
منبع: روزنامه جام جم
انتهای پیام/